• Carolinee87

hjälp! öronskabb?!

Vi hämtade hem 2 kattungar för några dar sen och upptäckte dan efter detta :/ vad tror ni det är? Öronskabb?

Bokade givetvis tid till veterinär för att granska dem efter de bott på ett väldigt vidrigt ställe innan å har aldrig blivit avmaskade, vaccinerade osv.

• Svar på tråden hjälp! öronskabb?!
  • LusLus

Ja dom har med största sannolikhet skabb. Lätt att behandla skönt nog! Bra att ni ska till veterinären då blir ni snart av med det. Alla katter i hushållet måste behandlas om ni har fler än ungarna.

• Carolinee87
    LusLus skrev 2015-11-09 23:21:43 följande:

Ja dom har med största sannolikhet skabb. Lätt att behandla skönt nog! Bra att ni ska till veterinären då blir ni snart av med det. Alla katter i hushållet måste behandlas om ni har fler än ungarna.

Behövs det även om katterna inte varit i kontakt med varandra ännu också?
  • LusLus
    Carolinee87 skrev 2015-11-09 23:53:13 följande:

Behövs det även om katterna inte varit i kontakt med varandra ännu också?

Nej skabb smittar mellan direktkontakt men de kan också åka snålskjuts på tex oss även om de inte kan överleva på oss en längre tid. Själva behandlingen är väldigt billig, det som kostar mest är att undersöka så det blir inte så stor skillnad på att tex behandla 2 och 3 katter när själva undersökningen är gjord på en.
  • LusLus
    Carolinee87 skrev 2015-11-10 07:30:58 följande:

Aah, nå men lika bra att medicinera äldre för säkerhets skull då också. Tack!

Ja det hade jag också gjort. lycka till! Det kommer bli bra snabbt efter behandling. Jag var själv inne med kise som såg precis likadan ut i somras och det tog bara några dagar så var hon fin igen.
  • Carolinee87

Va skönt att höra :) tycker de varit med om nog till elände nu så hoppas det går lika snabbt och smidigt för våra!

LusLus skrev 2015-11-10 07:43:07 följande:

Ja det hade jag också gjort. lycka till! Det kommer bli bra snabbt efter behandling. Jag var själv inne med kise som såg precis likadan ut i somras och det tog bara några dagar så var hon fin igen.

• Carolinee87

Lite ot, men visst ser de ut som de kommer förbli långhåriga?! Mina svärföräldrar ska ha den ena av dem men hon är orolig för att de inte ska bli långhåriga?

• LusLus
    Carolinee87 skrev 2015-11-10 10:09:31 följande:

Lite ot, men visst ser de ut som de kommer förbli långhåriga?! Mina svärföräldrar ska ha den ena av dem men hon är orolig för att de inte ska bli långhåriga?

Jo då det där är en långhårig katt. Med så långt hår finns ingen risk att det tappas och blir korthåriga. hoppas det blir bra för de små liven nu. Skönt att de kommit bort från förra stället verkar det som.
  • LusLus
    Carolinee87 skrev 2015-11-10 10:25:03 följande:

Fick tydligen inte med bilden på förra svaret, så här kommer den..

Guuud så söta!!! Man ser dock till och med genom den bilden att de har skabb. Måste klia något vansinnigt. men jo. Långhårisar är de båda och lär förbli.
  • Carolinee87

Va till en ny veterinär förra veckan (den första va verkligen inkompetent) och det visade sig att lilla Sixten hade mycket annat än öronskabb också :(

På första bilden vägde han ca 600 gram och vi trodde han skulle stryka med, å andra fotot är från idag, precis 1 vecka och 400 gram senare.

Svar på tråden hjälp! öronskabb?!