• thimpan08

sf-mått

hur har era sf mått varit?
    Har magen växt jämt eller har den dragit iväg eller minskat?
    Skulle vara kul och veta :)

jag själv va hos BM idag, med ett sf-mått på 37cm. för två veckor sedan va det 34cm. BM blev lite fundersam och vill att ja undersöks med UL. Han är nämligen stor och ligger på tvären, just de, ja är i vecka 34. 

• Svar på tråden sf-mått
  • ser91

Jag är i vecka 34+3 (med andra barnet) och hade i fredags sf-mått på 33 cm. Mellan v 25-28 gick mitt sf-mått från att ligga under medelkurvan till att ligga över medelkurvan. Nu vet jag inte hur kurvan ligger längre, men BM är nöjd iaf :) Så förutom stigningen mellan v 25-28 så går det i ungefär samma takt uppåt. Bebisen ligger med huvudet neråt. Gjorde ul v 32+3 (då moderkakan låg för modermunnen vid rul) och då kontrollerades ungefärlig storlek på pojken :) ca 2 kg, strax under vad som var förväntat.

• thimpan08

min bm tyckte att min mage växt alldeles för fort och mycket nu på dessa två veckor, ligger rätt långt ovanför medelkurvan. och det hon har känt är att bebisen är stor och att han ligger i tvärläge. har två barn sen innan och dom har vägt 4470g samt 4744g. någon som har erfarenhet av tvärläge? 

• Milleman

Jag har inga exakta mått men mitt sf låg över medel hela tiden för att sista veckorna gå rakt upp. Tror mitt sista mått var 42 cm. Gick inte komma på tillväxtultraljud. (Vilket jag fått veta nu av läkare vid andra graviditeten var helt galet fel)
    Födde en pojke på 5,3 kg.

• Ego Lovers

Det kan ju även vara mycket fostervatten när man får ett högt SF mått.

Svar på tråden sf-mått