• LasseJ

Tvist husförsäljning sambo

Hej!
    Äger ett hus som nu är sålt. Vi separerade för mer än 1 år sedan. Jag har ändå betalt halva hennes kostnader i huset då hon och våra 2 barn bott kvar.Mitt X gick in med Hp 1.000.000:-. Jag står dock inskriven som ägare på 50%. Nu hävdar jag min del enligt lag. Mitt X hävdar att jag muntligt lovat henne tillbaka den miljon och har därmed bromsat utbetalning av HP på försäljningsvärdet. Vi har inte skrivit några avtal gällande huset mer än att hon skrivit in mig på de 50% som ägare.
    Huset kostade 3.500.000:- hon satte 1 miljon= lån 2,5 milj.
    försäljning 3,4 miljoner= 900.000:- / 2 =450.000:- vilket jag hävdar jag har rätt till.

Vilket rättigheter har hon att neka mig de 50% av Handpenningen på 1 miljon?

Lj

• Svar på tråden Tvist husförsäljning sambo
  • Ramborg

När det rör så här stora pengar bör man alltid prata med en egen jurist. Det är väl investerade pengar.

42.
  • kathen

Svinigt av dig att kräva hälften av hp. Vad är du för man? Jag skulle aldrig kräva pengar som inte är mina... Du är anledningen till varför juridiska avtal behövs. Skäms på dig!

• Valkyria75

Du kanske kan kvitta kostader du haft det senaste året mot de 50.000kr du borde betala henne för att huset har gått med förlust...

• Deacon

Förmodligen har du laglig rätt till hälften eftersom du står som 50% ägare. Skulle du kräva och få det tror jag dock du kan räkna med att ditt ex kommer tycka riktigt illa om dig för resten av livet. Normalt sett är det bra att ha en fungerande relation med sitt ex, speciellt när det finns barn med i bilden.

Som någon annan sade, möjligtvis kan du kräva tillbaka de utlägg du har haft i huset, men de uppgår förmodligen inte ens till 75 000:-. Skulle du ändå kräva 450 (bara för att du kanske har rätt till det) är det, i mina ögon, riktigt moraliskt förkastligt och ynkligt. Varför ska hon straffas med att ge dig en nästan en halv miljon bara för att hon gifte sig med dig och inte någon annan?

• Vinterankan

Ja enligt lag så har du nog helt rätt men moraliskt är det verkligen helt fel och frågan är vilken väg du vill gå. Nu verkar det dessutom som att ditt ex har barnen mesta tiden och om du ska roffa åt dig hennes pengar så kommer det innebära att dina barn får ett sämre boende under sin uppväxt då hon inte kan lägga de pengarna på nytt boende åt henne och era barn.

• Noname00
    Deacon skrev 2015-11-10 20:13:35 följande:

Förmodligen har du laglig rätt till hälften eftersom du står som 50% ägare. Skulle du kräva och få det tror jag dock du kan räkna med att ditt ex kommer tycka riktigt illa om dig för resten av livet. Normalt sett är det bra att ha en fungerande relation med sitt ex, speciellt när det finns barn med i bilden.

Som någon annan sade, möjligtvis kan du kräva tillbaka de utlägg du har haft i huset, men de uppgår förmodligen inte ens till 75 000:-. Skulle du ändå kräva 450 (bara för att du kanske har rätt till det) är det, i mina ögon, riktigt moraliskt förkastligt och ynkligt. Varför ska hon straffas med att ge dig en nästan en halv miljon bara för att hon gifte sig med dig och inte någon annan?

Vart skrev han att han är gift eller ligger i skillsmässa?
  • Noname00
    Vinterankan skrev 2015-11-11 05:51:12 följande:

Ja enligt lag så har du nog helt rätt men moraliskt är det verkligen helt fel och frågan är vilken väg du vill gå. Nu verkar det dessutom som att ditt ex har barnen mesta tiden och om du ska roffa åt dig hennes pengar så kommer det innebära att dina barn får ett sämre boende under sin uppväxt då hon inte kan lägga de pengarna på nytt boende åt henne och era barn.

Sambolagen tillkom ju "för att skydda dom svaga" detta är ett bra exempel på hur den stjälper mer än hjälper.
Svar på tråden Tvist husförsäljning sambo