• Aniroma

Trehjuling - bra eller dåligt? Fördelar/nackdelar

Vi kikar på barnvagn inför första barnet nu och har fastnat för tre olika barnvagnar - två med fyra hjul och en med tre hjul! Trehjulingen är favorit i utseendet hos mig (inte själva chassit för jag hade pga utseende hellre valt en fyrhjuling, men liggdel o sittdel är jättesnygga på den vi är intresserade av!) men vi är osäkra på stabiliteten. Utseendet är ju inte det viktigaste i slutändan såklart utan den ska ju vara praktisk, säker och skön att köra! Och åka i såklart!

Ni som har en trehjuling eller som har testat både tre och fyra hjul - var har ni för åsikter om trehjulingen? Fördelar? Nackdelar? Hur är stabiliteten? Finns det risk att den välter?

Hoppas på svar :)

• Svar på tråden Trehjuling - bra eller dåligt? Fördelar/nackdelar
  • Milleman

Vi hade en trehjuling och den var kanon sålänge sonen satt vänd mot oss. När han var kanske 2 år vände jag honom framåt och i en butik skulle han sträcka sig och ta upp något från golvet och då framhjulet var svängbara stod det i fel läge och vagnen välte så sonen kom under. Ingen hjälpte mig, bara stod och glodde :(
    Efter det fick han inte sitta framåt och nu till nästa barn har vi köpt med två svängbara framhjul.

• Milleman

Vi köpte en fyrhjulig sittvagn till sonen. Hur smidigt som helt. Trehjulingen var inte smidigare i styrning och så.
    Däremot är fyra fasta hjul alldeles för trögkört i mitt tycke.

• Mellanmjölkens land

Går sittdelen att ha bakåtvänd? Några bekanta köpte en 3hjulig vagn och tänkte inte på att sittdelen bara funkade framåtvänd förrän de skulle byta från liggdelen. Framåtvänd vid 6 mån är ju inte direkt optimalt...

• Milleman
    Mellanmjölkens land skrev 2015-11-08 21:47:22 följande:

Går sittdelen att ha bakåtvänd? Några bekanta köpte en 3hjulig vagn och tänkte inte på att sittdelen bara funkade framåtvänd förrän de skulle byta från liggdelen. Framåtvänd vid 6 mån är ju inte direkt optimalt...

Precis. Skulle aldrig vilja ha en 6-månaders framåtvänd. Man har ingen kontakt alls och kan kommunicera med varandra som är så viktigt. Tyckte det var jobbigt när min treåring satt framåt, han ställde hundra frågor och man hörde knappt honom.
  • CissiJissi
    Milleman skrev 2015-11-08 15:02:28 följande:

Vi köpte en fyrhjulig sittvagn till sonen. Hur smidigt som helt. Trehjulingen var inte smidigare i styrning och så.

Däremot är fyra fasta hjul alldeles för trögkört i mitt tycke.

Varför finns det ens vagnar idag med fyra fasta hjul? Jag råkade köpa en billig vagn med såna hjul, märkte inte att de inte var vändbara förrän det var vikt i och OJ FY vad tungt och bökigt, sålde den direkt! Aldrig mer!
  • Milleman
    CissiJissi skrev 2015-11-08 22:23:39 följande:
    Varför finns det ens vagnar idag med fyra fasta hjul? Jag råkade köpa en billig vagn med såna hjul, märkte inte att de inte var vändbara förrän det var vikt i och OJ FY vad tungt och bökigt, sålde den direkt! Aldrig mer!
    En del verkar gilla det. På jobb (förskola) har vi dubelvagnar (såna där breeeda) med fyra fasta. Det är så tungt så man smäller av. Gr ju inte att svänga vettigt.
  • Aniroma
    Mellanmjölkens land skrev 2015-11-08 21:47:22 följande:

Ja den går att vända :)
  • CissiJissi
    Milleman skrev 2015-11-09 07:20:42 följande:

En del verkar gilla det. På jobb (förskola) har vi dubelvagnar (såna där breeeda) med fyra fasta. Det är så tungt så man smäller av. Gr ju inte att svänga vettigt.

Alltför svårt för min lilla hjärna att begripa!!;D Hoppas jag får svar på den här frågan en dag, vill verkligen veta varför man skulle föredra en sån!:p
  • straw2008

Bra är att man kan kila in en 3hjuling o de ntar lite plats FRAM, de brukar dock "kompenseras" genom att den är bredare bak. 

Dåligt är att barnet oftast endast kan sitta frammåt, samt att de är så sanslöst lätt att välta de om man måste balansera på framhjulet. 

Skulle aldrig köpa en 3 hjulig vagn om jag inte var tvungen, finns jättebra 4hjuliga med rörliga framhjul. 

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Trehjuling - bra eller dåligt? Fördelar/nackdelar