Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!
Det här kommer kanske låta som att jag är världens lataste människa som inte förmår lista ut det här själv, men jag hoppas ni är förstående :)
Jag vill ha en bra mathållning. Jag vill bli hälsosam. Jag är just nu rätt så dålig på att hålla reda på vad jag äter, jag äter i princip vad som helst när jag är hungrig. Men nu har jag tänkt slänga ut allt onyttigt (vilket det mest jag har är) och påbörja en ny livsstil. Jag har gjort liknande förut och vet att det är jobbigt de första veckorna, och sen att suget efter annat försvinner. Så ja, jag är medveten om att det lär bli trist första tiden.
Jag behöver äta 3 riktiga måltider varje dag och åtminstone ett mellanmål mellan lunch och kvällsmat.
Jag tänkte sluta äta bröd och mejeriprodukter som basföda, ibland är väl okej, men vill alltså inte ha de i min dagliga kost. Jag har alltid ätit mycket bröd och mejeriprodukter men nu känner jag att min kropp inte reagerar bra på sånt längre. Så ja...Planen:
Till frukost tänkte jag kanske två ägg, vatten/te + något mer (men vad, banan?). Till lunch är jag lite mer osäker, broccoli/blomkål/morötter och någon köttbit? Mellanmål blir väl frukt, nötter eller bär (eller blandning). Kvällsmat blir väl typ som lunchen som jag tänkt nu. Kanske att jag har linser eller bönor med.
Men nu till det jag behöver hjälp med:
1. Jag vill äta tillräckligt med protein. Hur mycket protein behöver man äta om man väger runt 55 kg och är 168 cm lång? Jag tar kanske en timmes promenad och har lite "mjukträning" (några armhävningar, situps och så) varje dag, så jag är inte en extremt aktiv människa. Om jag tar två ägg till frukosten, hur mycket protein behöver jag äta de andra måltiderna? Det kanske inte är något problem alls att få ihop, kanske planen jag har nu redan ger tillräckligt med protein?
2. Jag vill få i mig det jag behöver (vitaminer/mineraler/kalorier), får jag det om jag följer "planen"?
3. Hur mycket av varje borde jag äta? En näve? Hur stort borde ett mellanmål vara?
4. Borde man satsa på att skriva ner allt man äter som folk säger är så bra?
Tacksam för alla svar!