• Elderberry

Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!

Det här kommer kanske låta som att jag är världens lataste människa som inte förmår lista ut det här själv, men jag hoppas ni är förstående :)

Jag vill ha en bra mathållning. Jag vill bli hälsosam. Jag är just nu rätt så dålig på att hålla reda på vad jag äter, jag äter i princip vad som helst när jag är hungrig. Men nu har jag tänkt slänga ut allt onyttigt (vilket det mest jag har är) och påbörja en ny livsstil. Jag har gjort liknande förut och vet att det är jobbigt de första veckorna, och sen att suget efter annat försvinner. Så ja, jag är medveten om att det lär bli trist första tiden.

Jag behöver äta 3 riktiga måltider varje dag och åtminstone ett mellanmål mellan lunch och kvällsmat.

Jag tänkte sluta äta bröd och mejeriprodukter som basföda, ibland är väl okej, men vill alltså inte ha de i min dagliga kost. Jag har alltid ätit mycket bröd och mejeriprodukter men nu känner jag att min kropp inte reagerar bra på sånt längre. Så ja...Planen:

Till frukost tänkte jag kanske två ägg, vatten/te + något mer (men vad, banan?). Till lunch är jag lite mer osäker, broccoli/blomkål/morötter och någon köttbit? Mellanmål blir väl frukt, nötter eller bär (eller blandning). Kvällsmat blir väl typ som lunchen som jag tänkt nu. Kanske att jag har linser eller bönor med.
    Men nu till det jag behöver hjälp med: 
    1. Jag vill äta tillräckligt med protein. Hur mycket protein behöver man äta om man väger runt 55 kg  och är 168 cm lång? Jag tar kanske en timmes promenad och har lite "mjukträning" (några armhävningar, situps och så) varje dag, så jag är inte en extremt aktiv människa. Om jag tar två ägg till frukosten, hur mycket protein behöver jag äta de andra måltiderna? Det kanske inte är något problem alls att få ihop, kanske planen jag har nu redan ger tillräckligt med protein?
    2. Jag vill få i mig det jag behöver (vitaminer/mineraler/kalorier), får jag det om jag följer "planen"?
    3. Hur mycket av varje borde jag äta? En näve? Hur stort borde ett mellanmål vara?
    4. Borde man satsa på att skriva ner allt man äter som folk säger är så bra?

Tacksam för alla svar!
  • Svar på tråden Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!
  • Farfallos

Tycker det ser ut som att du har grunden till ett nytt hälsosammare liv, men jag tror att du oroar dig för proteinet i onödan. Jag tränar en del och är lite "biffig" och jag är i det närmaste vegetarian. Äter fisk ett par gånger i veckan och kött inte ens en gång. Men jag äter en gröt på morgonen med tre skedar blandade nötter på och en banan. Är känslig för laktos och har istället havremjölk till. Äter ett ägg om dagen på något vis (rått, kokt, hackat eller stekt) men en massa soja och bönor struntar jag i. Tänker att elefanter, bufflar, noshörningar och många andra djur får i sig tillräckligt med proteiner ändå trots att de är veganer, så jag klarar mig nog. ....och det gör jag.

• anyhere

Mitt tips till dig är att ta kontakt med en kostrådgivare. Då får du föra dagbok en vecka eller så med vad du äter idag och så får du ett schema för vad du bör äta nästkommande vecka/veckor.

Kostrådgivare finns lättast att få tag på på närmaste gym och kostar absolut inte skjortan.

• Farfallos

...och så kanske jag ska säga att jag oftast bara äter ett mål lagad mat om dagen. Det blir mycket sportbröd med avokado, tonfiskröra, sill, hackat ägg, ajvar samt en hel del frukt och grönt som det är. Kan koka upp en näve gröna ärtor eller broccoli att komplettera mackan med

• Elderberry

Tack för svaren!
    Jag antar att jag oroar mig för protein eftersom jag har varit extra dålig på just det förut. Jag har liksom "glömt" att äta kött eller annat som innehåller protein och vill inte hamna i en cirkel där jag inte äter tillräckligt med protein. Med "kött" menar jag även fisk.

Jag har begränsad ekonomi just nu så kostrådgivare låter som att det vore att ta i, men det kanske är ett alternativ, om inte nu, iaf i framtiden.

• Elderberry

Men det jag har radat upp ger mig alltså det jag behöver? Det är inget som fattas som kan göra mig "sjuk" (kanske överdriver här) om jag inte fixar till?

• Annelie 76

Du behöver 0,8-1g rent protein per kilo kroppsvikt. Kött innehåller ungefär 20% protein, ägget innehåller också protein. Äggula innehåller nästan allt vi behöver, bara c-vitamin saknas och nötter innehåller mycket mineraler.
    Frukt däremot innehåller mest bara socker. Grönsaker är en mycket bättre källa än frukt, gillar du paprika så innehåller den mycket mer c-vitamin än apelsin men bara en bråkdel av sockret.
    Banan brukar ju framhållas som en källa till kalium men faktum är att den är ganska värdelös. Nötter, frön, mandel, potatis, kött, lever och fet fisk innehåller alla mer kalium än banan.
    Fineli (finska Livsmedelsverket) har en väldigt bra funktion på sin hemsida (som finns med både finsk och svensk text) som heter "mest och minst". Undrar du över vilket livsmedel som innehåller nåt ämne (kalium tex) så får du upp en lista och kan lätt jämföra.

• Elderberry

Känns lite underligt att äta grönsaker till mellanmål, men annars förstår jag att de är bättre än frukt. Till frukost så var det väl mest bara att jag vill ha något som mättar, jag är ofta rätt hungrig på morgonen och har oftast inte tid att ta ett mellanmål mellan frukost och lunch, så det behöver vara nåt som håller mig mätt i 5h (ägg och gröt mättar inte länge för mig), kanske borde ta nötter till frukost, men hur mycket nötter "får" man egentligen äta under en dag? Kanske inte finns någon gräns. Känns lite som plick o plock att ha massvis som inte blandas utan äts för sig, men det gör kanske inget. Paprika är dyrt, så det lär inte bli en grönsak jag äter dagligen.

Jag får väl kika in på fineli, vet inte riktigt vad jag ska kolla efter, om jag tar allt som innehåller "mest" så kanske jag får för mycket av något (?). Jag vet ju inte riktigt vad kostplanen jag har saknar och har.

• Annelie 76

Jag tycker du ska kolla på LCHF, särskilt som du säger att gröt inte mättar. Samma för mig, kolhydrater mättar inte alls eller bara en kort stund. Med LCHF ersätter man energin från kolhydrater med energin från fett och fett mättar, oftast rejält.

• Elderberry
    Annelie 76 skrev 2015-11-08 18:14:48 följande:
    Jag tycker du ska kolla på LCHF, särskilt som du säger att gröt inte mättar. Samma för mig, kolhydrater mättar inte alls eller bara en kort stund. Med LCHF ersätter man energin från kolhydrater med energin från fett och fett mättar, oftast rejält.
    Tyvärr så reagerar min kropp väldigt negativt på väldigt fet mat, så det är inget alternativ för mig.
  • Aniiee

Du borde absolut satsa på att skriva ner vad du äter, och även hur du reagerar på det, både när du äter och ett par timma efteråt (om det händer något). Det är så man lär sig vad man mår bar och dåligt av. 

Rent generellt så tycker jag att du har grundat ganska bra, men jag är av åsikten att man bör grunda med en rejäl frukost, om man kan (alla kan inte äta frukost). Två ägg och lite te är ingenting du står dig på. Hellre då en omelett med någon stuvning eller bara prylar i omeletten. Det känns ju ett tag som att äta lunch till frukost...

När det gäller protein så tänk en handflata/hel hand (om du vill ha upp proteinintaget) av köttet du äter. Det är lagom. Det kan ju bli lite knivigt när man gör köttbullar eller så, men du lär dig.

Ät gärna frukt till mellanmål. Vitsen med mellanmål är inte att få i sig vitaminer och mineraler, utan att få energi för att orka ett tag till. Kolhydrater är lättutvunnen energi och har sin plats i mellanmål. Även fruktjuicer platsar alldeles utmärkt. I bananer är det dessutom inte kaliumet vi vill ha, utan b-vitaminet, B6 för att vara noga. En genomsnittlig banan innehåller ca 42% av RDI för B6. 

Vad gäller storleken på måltiderna så beror det naturligtvis på vad du äter. Där kommer antecknandet av maten till sin rätt. Rent kcal-mässigt så försöker jag få till ca 35% till frukost, 25% till lunch, 20% till middag och resterade 20% däremellan/efter (jag är notorisk kvällsmacks-ätare....), men det gör man som man mår bäst av. 

Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!