• Signa tur

Sår

Min katt har fått ett sår på toppen av örat, ungefär 1/4 av örat. Det är en torr skorpa jag tvättat på nu i 2 dagar med vatten. Det är inte särskilt djupt, men jag tror det kan komma från kattslagsmål.

När jag tvättat örat blir bomullstussen gulaktig och det verkar som jag drar upp såret då det kommer spår av blod med. Blir osäker på om det kan vara infektion och han behöver tas till veterinären. Han är pigg och äter lika bra som alltid. Dock luktar såret lite om man luktar på det. Försöka fortsätta tvätta det med sårtvättslösning eller veterinären?

• Svar på tråden Sår
  • Misskittycat

Nu kanske jag låter hård men låt bli såret. Katter är extremt tåliga. Har två utekatter och sår kommer regelbundet på dem. De läks bäst om katten får sköta om dem själv. Så länge det inte ser inflammerat ut, inte läker eller kattens beteende är förändrat brukar det vara lugnt. Är du orolig är det ju bara att ringa en veterinär och fråga.

• Dexter dot com

Jag hade tvättat med tex alsollösning några dagar till och ser det inte bättre ut hade jag åkt till vet innan det blir värre och katten måste ha tratt mm.

Svar på tråden Sår