• skigirl91

Lastbilschaufför eller Bussförare?

Hej just nu vet jag inte vilket yrkesval jag ska välja "bussförare eller lastbilschaufför?

Jag har googlat runt lite men idag vill jag be om era tips.
    Alla yrken har ju för & nackdelar och jag känner störst intresse av att köra utomlands.
    Jag älskar att köra bil, det är därför jag har fått intresset.
    Grejen är att jag älskar att bemöta människor men på samma gång tycker jag att det är skönt att köra ensam.

Så största anledningen egentligen om jag skulle vilja välja "Buss" så är det för att jag skulle vilja köra charterbuss och turister till utlandet.
    & Största anledningen till att jag skulle välja just "Lastbil" är för att det är något högre lön än buss, och att få köra ensam då.
    Sedan vet jag inte heller hur lätt det är att få utomlands jobb av vardera yrken.

Så nu behöver jag er hjälp om råd & tips, av era egna erfarenheter av yrkena Flört

• Svar på tråden Lastbilschaufför eller Bussförare?
  • Anonym (inte bussförare)

Lastbilschaufför alla dagar i veckan. Dom behöver inte vara trevliga mot lasten

• Blomma087

Om jag skulle få välja så hade jag valt lastbilschaufför. Som ovanstående sa så behöver de inte vara trevliga mot passagerare Skrattande

Om du däremot gillar att träffa nya människor och vara social så är kanske bussförare något för dig Flört   

• Anonym (bussförare)

Hej!

Jag har bekanta som kör lastbil och tycker att dom tvingas välja mellan att köra för fort eller överskrida kör och vilotidsbestämmelserna och ibland hinner dom inte det dom måste även om dom kör för fort.
    På rasterna ska man ju kunna äta och vila/sova men det verkar vara vanligt att man "ska" lasta gods då.
    Det har varit ett problem länge med att utländska förare tar jobben för oss svenskar eftersom dom ställer upp för otroligt låg lön.
    Men hittar man ett bra lastbilsjobb där man har en hyfsad arbetssituation så är det nog ett i mina mått mätt ett bra jobb.
    Själv kör jag buss och tycker att det är att föredra. Jag kan köra säkert och lagligt och jag har de raster jag har rätt till.
    Det är ett stort ansvar att skjutsa många människor och jag vågar inte tänka på hur det skulle vara att bli inblandad i en stor olycka t.ex.

Svårt att tala för det ena eller det andra då det ju finns både för och nackdelar med båda jobben.
    Jag kan tänka mig att det är lättast att få jobb med att köra inom landet först innan man fått erfarenhet.

Lycka till!

• Anonym (inte bussförare)
    skigirl91 skrev 2015-11-07 21:03:46 följande:

Ni som svarat... Vad har ni i lön? ????

Min man jobbar som Lastbilschaufför inom den privata sektorn han har en brutto lön på 39400. Men det skiftar mycket inom den branchen
  • Anonym (bussförare)

25887 kr/mån +OB.

• Daniel21765

Jag skulle börja med att säga att detta yrke som lastbilschaufför kanske var bra på tidiga 90 talet fram till år 2000 men nu för tiden är den ägd av penga hungriga vampyrer. Av egna erfarenheter inom branschen så vill jag bara säga vilket stort ???? det är blir så förbannad. Avslutade 2015 innan sommarn visste inte att då var man som mest efter tracktad. Jag blev till och med lovad fast jobb om jag skulle bara acceptera jobbet så lågt sjunker folk i detta yrket. Jag började jobba för dom och körde Ica burar från terminalen i Helsingborg runt Skåne för leverans. Slutet av månaden undvek mig firman och sa att det inte finns jobb de ville bara ha mig tillfälligt då deras "fasta chaufför" kom tillbaks från semestern. De hette Hvf man hann aldrig ta paus och då man väl tog paus ja då var man tvungen att lasta eller lossa för att hinna med deras så kallade inräknade schema annars var man för dyr i drift. Nästa arbetsställe var i Göteborg samma sak där men denna gång värre då denna terminal som ligger i Kungälv så har man ingen truck att använda då man lastar på tänk vilken Flashman man måste vara och att man fick lasta och lossa 2gånger från terminalen jag kämpade som fan fick inte ens ett bra gjort Daniel enda jag hörde från transportledaren jag förväntar mig att du blir ännu snabbare nästa vecka. Jag kom hem alltid smutsig svettig olja på kläderna osv. Höll ut 25 dagar sedan orkar jag inte med hennes höga förväntningar stället hette Svensk bud service AB annat namn också rossing gruppen. Tredje stället Skånes billots även där Tim anställning

Svar på tråden Lastbilschaufför eller Bussförare?