• fredmari

18 veckors kattunge snuttar

Hej köpte en kattunge då den var 12 veckor som nu är 18veckor och har sett att den snuttar min katt hona på 3år.  Vet inte hur jag ska få ungen att sluta för den äldre katten är helt kal på magen och orkar inte längre säga till ungen. I börjar så fräste den ifrån men kattungen värkar inte bry sig, har lyft bort ungen men den blir arg å bits då i stället. Har även provat Bitter spray köpt på djuraffären å det tycker kattungen om. Så hur ska jag få kattungen att sluta snutta den äldre honkatten? Ska meddela att Äldre katten är ute katt och kastrerad men börja mer och mer vara inne, går bara ut snabbt för att göra sina behov.

• Svar på tråden 18 veckors kattunge snuttar
  • jenny99

Jag tog emot en kattunge som var ca 9-10 veckor,vars mamma hade dött och som far illa i sitt hem.Den katten var i min famn många timmar om dagen och natten.Han snuttade länge...det minskade med tiden och efter ca 8-10 månader hade han slutat helt.Många som snuttar har tagits för tidigt från mamman,i alla fall flera fall.Det är rekommenderat 12 veckor men det finns nog alltid undantag där vissa behöver mer tid på sig.12 veckor är gränsfall,själv tar jag inga katter så tidigt om inte de far illa.

• fredmari

kanske skrev lite otydligt i min formulering. Men ungen började snutta för ca 1 till 1 1/2 vecka sedan på min äldre honkatt. Var helt avant från mamman då jag tog henne samt som jag hört ingen av dom andra ungarna i kulle snuttar som denna gör .. Den är ändå nu  18 veckor gammal och vet exakt när den är född så den hämtades då den var exakt 12veckor gammal + nån dag... Vill ha hjälp med hur jag ska få den att sluta snutta äldre katthonan

Svar på tråden 18 veckors kattunge snuttar