• Amanda84

Tåg med 1,5-åring och lätt packning för en vecka? Hur gör man enklast?

Vi ska åka tåg till Malmö med vår 1,5-åring. Det är en resa på 7 timmar med ett tågbyte. Vi kommer att vara bortresta i exakt en vecka, men det som gör oss lite bekymrade är hur vi ska packa. Vi kommer inte att vara i Malmö under precis hela veckan utan kommer att sova på olika ställen, hos vänner och bekanta, runtom i Skåne. Det blir alltså även bussresor och tågresor när vi väl kommer dit och i alla fall delar av packningen måste följa med oss runt och måste vara hanterbart att bära på om vi t.ex. åker till ett museum eller liknande.

Hur packar vi bäst? Vad är viktigast att ta med? Vi tänker att vi kan köpa en del förnödenheter när vi väl är i Skåne, för att kunna göra packningen så lätt som möjligt. Vi kommer även att ha med oss en barnvagn med ett ganska litet packutrymme under vagnen.

• Svar på tråden Tåg med 1,5-åring och lätt packning för en vecka? Hur gör man enklast?
  • daimstrut

En skötväska/dagsryggsäck + en större ryggsäck för huvudpackningen (alternativt en smidig resväska på hjul) hade jag kört på. Skötväskan kan ju läggas under vagnen.

• daimstrut

Viktigast att ha med: vattenflaska, nappar, våtservetter, nog med blöjor till första tågresan, påsar till använda blöjor.

• daimstrut

Eventuelt två större/medelstora ryggsäckar + skötväska om det blir för tungt med allt i en. Ta några allroundskor och jackor som funkar i alla väder, så slipper ni ta med extra. Två par byxor var, två tröjor/koftor, fem t-shirt/toppar, eventuellt nåt finare plagg, underkläder, strumpor, necessärer, liten handduk, klart!

8-9 Bodies/tröjor, 5-6 byxor eller strumpbyxor, strumpor, 3 pyjamaser, haklapp till barnet. Pekböcker, leksak till resorna.

• Amanda84
    Dixie skrev 2015-11-05 22:50:39 följande:

är ni två vuxna?
    vilken typ av vagn har ni med? 

Vi är två vuxna, men eftersom jag har en ryggskada så kan jag inte bära särskilt mycket, så man får väl nästan räkna det som att vi är 1,5 vuxen.
  • Amanda84
    Dixie skrev 2015-11-05 22:50:39 följande:

är ni två vuxna?
    vilken typ av vagn har ni med? 

Vi har en vagn av märket B.O.Z.Z. Utrymmet under vagnen är ca 50x50x50 cm stort.
  • viseversa

Ta med en paraplysulky som är lätt att bära och blir mini ihopfälld. Det finns ingen plats på tåget att ställa stora vagnar. Blöjor och ev mat köper ni där. Ta bara med för resan. Köp en egen sittplats till barnet. Underlättar massor att slippa ha barnet i knät hela tiden. Åker ofta tåg med mina barn och vi har 4 stycken.

• viseversa

Man behöver förvånansvärt lite kläder för en vecka. Och barnets kläder är ju så små så dom tar nästan ingen plats. Om ni rullar kläderna innan ni packar dom tar dom mindre plats än om ni "bara" viker. Jag lyckades packa ner alla kläder till dottern när vi skulle åka till Grekland i hennes lilla hallo Kitty väska från hm. Tack vare att jag rullade dom. Kläder för en hel vecka samt badkläder och hårprodukter i en pytteväska.

• Annelie 76

En bärsele (Manduca eller Tula) att ha barnet i och sen packningen i vagnen iaf när ni transporteras. Det är väldigt smidigt att ta sig fram med barnet tryggt och säkert på ryggen.

• Tow2Mater
    viseversa skrev 2015-11-06 07:29:37 följande:

Om ni rullar kläderna innan ni packar dom tar dom mindre plats än om ni "bara" viker.

Hur kan det komma sig? Materia är materia.
  • Anonym (tuttut)

Åkte mycket tåg när min son var yngre. Hade en skötväska som hängde på vagnen där jag hade med mig allt nödvändigt till sonen m.m och så kunde man även få plats med en väska med saker under vagnen. Sen är en sån där resväska med hjul man drar efter sig guld värd :) Slipper man bära tungt om dom får man plats mycket i..

Sen packar man oftast för mycket. Man får räkna innan hur mycket kläder det kommer gå åt. Skulle det vara något som behövs kan man alltid köpa lite extra då.

• Sous
    Tow2Mater skrev 2015-11-07 04:24:12 följande:
    För att man pressar ut luften och kan packa mer kompakt, dvs även mindre luft mellan plaggen. Jag packade kläder rullade i ziplockpåsar när vi åkte till Asien sist (man trycker ut luften och förseglar, blir som en billig vakumpåse) och väl packat tog alltihop kanske en tredjedel så mycket plats som vikt. Däremot väger det förstås lika mycket.
  • viseversa
    Tow2Mater skrev 2015-11-07 04:24:12 följande:
    Som någon annan sa så blir det mindre luft och då tar dom mindre plats. Tro mig det är stor skillnad. Vi har en stor röd resväska och är en familj på 6 pers. Vi får plats med hela familjens kläder i den väskan när vi ska resa tack vara att vi rullar dom hårt innan vi packar ner dom.
  • Amanda84

Tack för alla svar! Vi rullade kläderna hårt och fick plats med betydligt mer än vad vi trodde! Min man reste i kostymen så att den inte behövdes packas ner. Vi fick plats med nästan allt i en liten kabinväska och sedan fick resten av grejerna ligga i skötväskan och i en tygkasse som vi hängde över handtaget på vagnen.

Svar på tråden Tåg med 1,5-åring och lätt packning för en vecka? Hur gör man enklast?