• Jennifer74

Erfarenhet av ivf i andra länder.

Hej ,

Vi skulle vilja få hjälp med tips på olika ivf kliniker och vad som skiljer länderna åt.
    Tex Riga , Danmark eller Sverige , vilka är fördelarna och nackdelarna? Vi är på gränsen 41 för att göra det i Sverige...Tacksamma för allt ni vill dela med er till oss!

Kram Jennifer

• Svar på tråden Erfarenhet av ivf i andra länder.
  • Jag är bara jag

Fördelen utomlands är åldersgränsen och att det finns ÄD/ED. Dessutom andra mediciner och andra doser. Vi valde Tjeckien. Unica i Brno. Gravid just nu!

• RobSab

Vi har gjort IVF i Grekland och även ÄD i Riga. Jag är visserligen bara 29 men har ändå erfarenhet av Sverige kontra andra länder.

Nackdelarna med att göra i andra länder är att du måste betala alla hormoner själv om du inte hittar en läkare som kan översätta till svenska recept. Det kan även vara svårt att få hjälp med ultraljud och blodprover om man inte har någon som hjälper en.

Dock finns det mycket mer hjälp att få nu än för några år sen! Bestämmer du dig för att göra utomlands så kan jag tipsa vidare =)

Fördelarna är många, så fort du söker dig utanför Sverige så får du träffa läkare som är mer involverade i er process, i Sverige söker de inte efter svar. Alla behandlas utifrån samma mall fast alla är unika. Utomlands ser man mer till individen, tycker jag.

Hoppas du/ni finner er rätta väg!

• Jennifer74

Tack för era svar.

Vi är inne på Riga , mest för närheten. Men det är ju lätt att flyga söder över med.
    Går det inte att få recept på engelska , och sen hjälp av sin läkare hemma att översätta? Kan man inte boka tid för ultraljud/blodprov hemma, av tex en privatläkare? Vi är helt gröna på det här så vi är tacksamma för alla tips!

Grattis till graviditeten!

Men Grekland och Tjeckien låter också intressant, hur ligger de prismässigt.
    Vet ju att det troligtvis inte kommer räcka med ett försök? Utan vill ju ha råd med fler.. Ca 70 000 för tre försök i Malmö.

Kram

• Jag är bara jag

Jag gör VUL hos den läkare  jag haft alla år här hemma. Får nästan alla recept av honom också vilket gör att ögkostnadskortet gäller. En färsk ED kostar ca 50000:- inkl. att få till frysen. Mycket högre chans än med egna ägg! Ca 65% med 2 färska blastisar och då också ca 25% chans till två barn.

Svar på tråden Erfarenhet av ivf i andra länder.