• nellyblixt

Äggledarspolning och sex

Hej!

Jag undrar vilka råd ni som gjort äggledarspolning fått gällande sex innan och efter spolningen? Jag har läst lite olika info om detta och tänkte kolla om någon vill dela med sig av sina erfarenheter Glad 

Jag gjorde spolningen idag och min gynekolog har inte sagt något alls om sex, bara att hon tycker att vi ska försöka bli gravida nu till nästa ägglossning, så egentligen kanske jag borde tänka att om hon inte säger något så är det fritt fram, men så börjar jag läsa om infektionsrisk mm och då börjar tankarna snurra...

Människan består till 70% av vatten. Vi är i princip bara gurkor med ångest.
  • Svar på tråden Äggledarspolning och sex
  • Cyanea

Du bör vara lite försiktig, så har du inte ÄL inom väldigt kort skulle jag undvika det. Eftersom de fört in en kateter genom livmoderhalsen är det öppet in, så i värsta fall får man, som du skriver, en infektion. Risken bör vara över på ett par-tre dar :) 

Undvik även bad inom dessa dagar då det också är en ökad infektionsrisk. 

Lycka till :) 

• nellyblixt

Tack Cyanea för svar! Ja, det känns ju onödigt att riskera infektion och äl är inte förrän om en vecka så bättre att avvakta då!

• Cyanea

Eller hur ;) En infektion vore liksom grädden på moset. Håller tummarna för att du är en av dem som lyckas efter spolning! 

• nellyblixt

Tack! :) Ja, jag hoppas att det går bra nu.. Har haft två missfall och ett utomkvedshavandeskap och har svårt att vara jätteoptimistisk men hoppet hankar sig kvar på nåt sätt :)
    Håller tummarna för dig också även om jag inte vet din situation! :)

Svar på tråden Äggledarspolning och sex