• Anonym (Mamma)

Pappa som skyller ifrån sig

Behöver hjälp! Vem ska jag kontakta?

Jag och pappan till mina barn har varit separerade i ett år. Vi har två fina barn tillsammans. Under vårt tio år långa förhållande misshandlade pappan mig psykiskt MEN han var en jättebra pappa.

Sedan vi separerade har han haft problem med vår 9-åriga dotter. Han anser att det är MITT fel trots att jag aldrig pratar skit om honom inför barnen (vilket jag tror han gör med mig)

Igår ringde han och var otrevlig mot mig i telefonen. Vår dotter stod å grät i bakgrunden och han beskyllde MIG för att vår dotter slagit sin lillebror. Han fortsatte med att vår dotter måste prata med någon för hon vet inte hur hon ska bete sig. Allt detta med dottern i bakgrunden.

Jag tror att han märker att alla problem i hans liv inte berodde på mig, vilket han alltid hävdade. Nu försöker han aplicera detta på vår dotter men egentligen är det ju han som har problem.

• Svar på tråden Pappa som skyller ifrån sig
  • Anonym (????)

Varför skyller du problemen på honom? Att ni skyller på varandra förändrar inget. Hjälp er dotter och er son så att de båda kan få må bra igen! Att hon slår sin lillebror är helt fel och ni måste ta tag i det!

• MimmiGbg

Det var kanske inte så uppmuntrande svar...

Jag ser såklart varför du upplever detta som orättvist. Dock har jag ju inte hört båda sidor. 

Fånga ett tillfälle när ni båda är på neutralt humör och fråga då om ni kan sätta er ner och prata. Ventilera och försöka komma på bra sätt att förhålla er till varandra, när ni ändå är föräldrar till era barn trots att ni separerat.

Att leva skild från något man har barn med kräver osjälviskt samarbete och kanske är diplomati och tålamod nyckeln? Tryck på det faktum att du verkligen vill att det ska fungera bra för båda parter och att du önskar att ni försöker jobba med varandra snarare än mot varandra. 

Att skylla på varandra uppfattar barnen oavsett om man pratar framför barnen om det eller ej. Det är en het potatis att prata om sånt här med någon som är defensiv, men kan du vinna hans vilja att hitta en lösning och enas så har ni allt att vinna. Säkert tålamodskrävande dock.

Lycka till!

Svar på tråden Pappa som skyller ifrån sig