Hur hårda är kraven för IVF i Sthlm?
Jag frågar er som har erfarenhet av att göra IVF på Huddinge i Sthlm, finansierat av landstinget.
Jag och min särbo har varit tillsammans i 2,5 år på distans och han blir klar med sina studier till sommaren och då ska vi hitta en gemensam bostad. Just nu bor vi alltså i olika städer eftersom han studerar på annan ort och har en studentlägenhet där. Vi har försökt få barn i snart ett år nu utan att något har hänt och jag börjar bli väldigt orolig varför inget händer.
Jag läste att kraven för att få göra IVF i Sthlm bl a är att man ska ha en stabil relation sedan två år, ha försökt bli gravid i minst ett år och vara folkbokförda på samma adress. Det sistnämnda är vi ju inte idag med anledning av det jag tidigare skrev och han måste först plugga klart innan vi kan flytta ihop. Vi behöver dessutom leta bostad och så först och jag misstänker att hela den processen kan dra ut på tiden en del. Jag skulle verkligen vilja söka hjälp redan nu med tanke på att klockan tickar.
Så, vad har ni för erfarenheter av Sthlm? Är de benhårda när det gäller kraven på att man ska vara folkbokförd på samma adress när man söker sig dit? Tyvärr är det helt uteslutet för oss att söka oss privat pga det ekonomiska.