• Oroliga själen

Smidigt sätt att fixa ersättning?

Har idag tagit steget att acceptera att ge min bebis ersättning, detta pga att jag mår dåligt

psykiskt och behöver avlastning på alla vis jag kan. Nu sitter jag och försöker förstå hur jag smidigast ska kunna fixa iordning ersättningen snabbt och enkelt, hemma som borta. Det handlar om nestle nan 1 om det spelar roll. Har hittills testat tetrapacken men det blir inte riktigt ekonomiskt hållbart att bara använda de... Så släng hit alla tips som gör saken så enkel som möjligt

• Svar på tråden Smidigt sätt att fixa ersättning?
  • Anna Hbg

Vi kokade upp vatten som vi lät svalna av till rätt temperatur och sen hällde vi det på termos.

Hade en vällingdoserare där vi förberedde pulvret så när det var dags för mat var det bara att blanda ihop.

En termos räckte oftast nästan en hel dag så hur lätt om helst :)

När vi skulle iväg hade vi med samma doseringsmått och en mindre termos som fick plats i skötväskan.

Lycka till och grattis till din bebis! :)

• LusLus

Det finns doseringsburkar avdelade i 3 fack där du kan hälla i pulver för totalt 3 flaskor. Man vrider bara på locket till det fack man vill använda och öppnar en pip på locket för att hälla över pulvret i flaskan.

Vatten kan du tex koka för flera flaskor och hälla över i en termos på morgonen så du inte behöver krångla med det till varje flaska.

Jag har dock alltid micrat vattnet.

Till natten brukade jag förbereda flera flaskor och micrat dom skållheta och ställa på nattduksbordet. Då var de lagom tempererade när barnen vaknade på natten och jag behövde inte stiga upp och mecka med det flera gånger om natten.

Jag har själv 2 ersättningsbarn så jag vet att det gäller att göra det så smidigt och enkelt för sig som man kan då det ofta för barnet inte finns tid att vänta på att allt ska kokas och förberedas en kvart utan det är mat som gäller akut nu nu nu! ;)

• Maramina

Termos med förvärmd vatten när du är iväg! Hemma tar du kokt vatten som du förvarar "färdigt" i flaska och sedan testar du dig fram till hur många sekunder en kylskåpskall flaska behöver i micron för att bli lagom. Och pulvret har du doserat i dosburk, eller mindre burkar med en portion per burk så är det bara att hälla i den färdiga flaskan

• Oroliga själen

Ska alltså införskaffa en termos förstår jag, antar att den med kaffeavlagringar inte duger ;)

Men vad kan man använda för flaska att ha i kylen med kallt vatten? Tänker att de måste vara sterilrena typ?

• isolande
    Oroliga själen skrev 2015-11-04 15:50:29 följande:

Ska alltså införskaffa en termos förstår jag, antar att den med kaffeavlagringar inte duger ;)

Men vad kan man använda för flaska att ha i kylen med kallt vatten? Tänker att de måste vara sterilrena typ?

hur gammalt är barnet? Är det över 4 månader hade jag inte varit så noga. Kokat flaskan innan, hällt i kallt kranvatten så mycket som det ska vara och ställt i kylen med nappen på. Sedan skopat upp rätt mängd pulver i någon smidig liten burk som man bara häller i när det är dags, skakar och in i micron.

Sen när de blev 6-8 månader diskades flaskorna i diskmaskinen och sedan gjorde vi  färdig ersättning i kylen som värmdes när det var dags.
  • Oroliga själen

Tyvärr är han bara drygt fem veckor :( skäms för att ge ersättning redan men insett att jag snart går under utan avlastningen som det skulle kunna ge... Så jag måste nog koka vattnet då ju...

Tänker mej att jag skulle hitta någon tillbringare som man kan ha kallt vatten i och micra vid matdags... Men bor lite ute på landsbygden och vet inte vad som är ok att ha vattnet i... Har en glasflaska från typ Ikea, en sån typ gammal med "knäpplock" men vet inte hur jag ska få den riktigt riktigt ren....

isolande skrev 2015-11-04 16:06:06 följande:

hur gammalt är barnet? Är det över 4 månader hade jag inte varit så noga. Kokat flaskan innan, hällt i kallt kranvatten så mycket som det ska vara och ställt i kylen med nappen på. Sedan skopat upp rätt mängd pulver i någon smidig liten burk som man bara häller i när det är dags, skakar och in i micron.

Sen när de blev 6-8 månader diskades flaskorna i diskmaskinen och sedan gjorde vi  färdig ersättning i kylen som värmdes när det var dags.

• Finurligafiluren

Vi kokar vatten en gång om dagen och förvarar i en termos. Kokar även vatten och häller i en glastillbringare i kylen. Sen är det bara att blanda hälften varmt å hälften kallt vatten, klart på två min

• solros68
    Oroliga själen skrev 2015-11-04 16:16:01 följande:

Tyvärr är han bara drygt fem veckor :( skäms för att ge ersättning redan men insett att jag snart går under utan avlastningen som det skulle kunna ge... Så jag måste nog koka vattnet då ju...

Tänker mej att jag skulle hitta någon tillbringare som man kan ha kallt vatten i och micra vid matdags... Men bor lite ute på landsbygden och vet inte vad som är ok att ha vattnet i... Har en glasflaska från typ Ikea, en sån typ gammal med "knäpplock" men vet inte hur jag ska få den riktigt riktigt ren....

Varför skämmas? Glad mamma =glad bebis! Vill man och det FUNKAR bra med amningen, så tycker jag nog att man ska amma, men funkar det inte bra så är ersättning likabra!
  • ninalinnea81

Men jösses skäms inte över att du måste ge ersättning. Du verkar ju ha försökt och gjort det du kan med amningen, nu får du fokusera på att du och barnet ska må bra!
  • Snuttispluttis

Vi köpte ett sånt där set med burkar från Aveda (tror jag) på Apoteket. De är graderade så är smidigt att portionera i. Plus att de är lätta att diska och sterilisera.
Svar på tråden Smidigt sätt att fixa ersättning?