• Anonym (mamma)

underhållsbidrag

Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi. Är livrädd för att dra på mig ännu mer kostnader och eventuellt även skuldsätta mig. Är även lite orolig för att det skulle vara mentalt jobbigt och tidskrävande. Är redan nog stressad och pressad som det är.

Skulle uppskatta om någon som vet kunde berätta exakt (gärna steg för steg) hur en stämningsprocess går till, vad det kommer att kosta mig samt hur stor sannolikheten är för att jag vinner.

Tack på förhand.

• Svar på tråden underhållsbidrag
  • Anonym (A)

Skaffa ett jobb som alla andra? Han betalar ju redan underhåll så varför ska han betala ännu mer?

• Anonym (Parametrar)
    Tow2Mater skrev 2015-11-04 02:39:12 följande:

Beror ju mycket på vad han tjänar och vad du tjänar?

Sant och barnets ålder och behov, om även boendeföräldern arbetar så mycket hen kan och om någon av föräldrarna har en grymt hög inkomst.

Att du Ts har en kass ekonomi är tråkigt men det handlar enbart om barnets försörjning och inte om extra inkomster för dig för att fixa din ekonomi.
  • Anonym (hmmm)

Allt beror helt på hans inkomst.  Har han en fullt normal inkomst så är det ett vanligt underhållsbidrag du får. Har du barnbidraget också? Och det är ju meningen att även du skall lägga ungefär samma summa till barnet. Har ditt ex en väldigt bra lön så kan du få mer i underhåll, under förutsättning att han inte har flera barn före eller efter han var ihop med dig. Då skall han ju försörja dessa barn också. Och det räknas på det också.

• annasv1980

Blir så trött på mammor som inte planerar för att klara ekonomin bra själv om det blir en separation. Såklart ska pappan bidra till barnets försörjning men fan inte till er. Det är så feltänkt att jag skäms att vara kvinna varje gång jag läser sånt här. Har du inte råd kan ju barnet bo hos pappan?

• Anonym (hmmm)

Du stämmer pappan i ett civilmål. Om du förlorar blir du skyldig att betala hans rättegångskostnader, likväl som dina egna.

• Anonym (yyt)

Hur skulle det se ut om alla mammor med kass ekonom (enligt de själva) skulle stämma på högre bidrag? 
    Skulle tippa på att de allra flesta klarar sig på det de får och gör man inte det så har man antagligen skaffat sig för mycket (onödiga) utgifter och ev skulder. Men då har man ju bara sig själv att skylla. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (hmmm) skrev 2015-11-04 12:23:05 följande:

Du stämmer pappan i ett civilmål. Om du förlorar blir du skyldig att betala hans rättegångskostnader, likväl som dina egna.

Kan man förlora ett familjerättsligt mål? Dessutom har jag inget underhållsbidrag som är fastställt. Innebär det inte i så fall att jag skulle "vinna" vilket underhållsbidrag ens som skulle fastställas?

Vet du vad du pratar om? Söker riktiga svar? Vad skulle kostnaden för mig bli då på ett ungefär om jag förlorade?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 00:12:49 följande:
    Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi.
    Tycker det är skamligt att du överväger stämma pga DIN kassa ekonomi. Om ditt ex har skött sin ekonomi så ska väl inte han straffas för det?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (hmmm) skrev 2015-11-04 12:33:04 följande:

Tycker det är skamligt att du överväger stämma pga DIN kassa ekonomi. Om ditt ex har skött sin ekonomi så ska väl inte han straffas för det?

Men barnet bör väl inte straffas på grund av min kassa ekonomi?
Svar på tråden underhållsbidrag