• Anonym (orolig)

Kommer de omhändeta mitt barn trotsallt??

Tidigare hade vi en utredning med soc ang mitt barn (som nu är sex månader). Vi var oroliga över att soc skulle omhändeta h*n. Efter ca 4 månader fick vi ett samtal och hon som håller i ärendet sa att hon har valt att avsluta det eftersom vi visade ansvar och klarar oss själva. Det som var kvar var att hon skulle besöka oss i våran nya bostad.

Vi ringde idag för att höra när hon skulle komma, eftersom hon inte hörde av sig ang dag. Då fick vi höra att hon ville ha namnet och telefonnumret på bvc sköterskan. Varför, frågade vi då. "När man gör en utredning vill vi följa upp. Eftersom ert barn är så litet så kan vi inte följa upp via skola eller förskola så vi följer upp via bvc"

Men vadå följa upp? Blev det inte nerlagt?! Vad menas med detta? Behöver vi vara oroliga?

Snälla förklara för mig, ni som vet. Håller på att bli galen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-02 16:57
    Min pappa var inte okej med att jag skaffade barn innan äktenskap (Jag är muslim) och han började bråka med min kille och var nära på att slå honom. Vi bodde då hos mina föräldrar och efter den händelsen sökte vi skydd hos soc. Vi hamnade på skyddat boende. Därav anledningen.
  • Svar på tråden Kommer de omhändeta mitt barn trotsallt??
  • Anonym (Nia)

Hade vart glad om dom ens brydde sig såpass att dom följer er en tid efter. Dom bryr ju sig om barnet?
    Allt går ju bra och ja bvc är bättre då dem gör en hel undersökning hälsomässigt kroppsligt, inte intelligensmässigt. 

Ge de en tid och sköt er så ska ni nog se att dom lägger ner totalt :) Lycka till

• Anonym (orolig)
    Anonym (Nia) skrev 2015-11-02 16:19:48 följande:

Hade vart glad om dom ens brydde sig såpass att dom följer er en tid efter. Dom bryr ju sig om barnet?
    Allt går ju bra och ja bvc är bättre då dem gör en hel undersökning hälsomässigt kroppsligt, inte intelligensmässigt. 

Ge de en tid och sköt er så ska ni nog se att dom lägger ner totalt :) Lycka till

Vet du hur länge dom brukar  följa en? Tack!
  • Anonym (Nia)
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-02 16:23:48 följande:
    Beror väl på hur allvarligt dom sett på detta, jag vet inte hela bakgrunden till varför dom ens är i ert liv så. De beror på.
  • Anonym (soc)
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-02 16:23:48 följande:

Kan pågå fram tills att barnet blir 18 eller avslutas imorgon. Det är helt upp till den enskilda socsekreteraren.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Nia) skrev 2015-11-02 16:26:46 följande:
    Beror väl på hur allvarligt dom sett på detta, jag vet inte hela bakgrunden till varför dom ens är i ert liv så. De beror på.
    Min pappa var inte okej med att jag skaffade barn innan äktenskap (Jag är muslim) och han började bråka med min kille och var nära på att slå honom. Vi bodde då hos mina föräldrar och efter den händelsen sökte vi skydd hos soc. Vi hamnade på skyddat boende. Därav anledningen.

Nu har vi löst allt med pappa. Inga problem alls. Men soc-sekreteraren verkade bli "sur" över det och det blev en gnutta värre.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-02 16:57:21 följande:

Nu har vi löst allt med pappa. Inga problem alls. Men soc-sekreteraren verkade bli "sur" över det och det blev en gnutta värre.
    Tror de är de som är anledningen då, ostabilt i hemmamiljön är ingen hit hos dom.
    Då är de väl mest killen som ska visa att han kan sköta sig och inte göra dig eller barnet illa, inga barn ska få se bråk eller gaphalsar i sina hem där de ska känna trygghet
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Nia) skrev 2015-11-02 17:03:08 följande:
    Tror de är de som är anledningen då, ostabilt i hemmamiljön är ingen hit hos dom.
    Då är de väl mest killen som ska visa att han kan sköta sig och inte göra dig eller barnet illa, inga barn ska få se bråk eller gaphalsar i sina hem där de ska känna trygghet
    Killen har aldrig gjort varken mig eller barnet illa. Han har inte ens höjt rösten mot mig. Det är min pappa som började bråka med oss då han ansåg att jag hade smutsat ner min heder. Nu är vi dock alla sams igen.
  • Anonym (Nia)
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-02 17:08:33 följande:
    Killen har aldrig gjort varken mig eller barnet illa. Han har inte ens höjt rösten mot mig. Det är min pappa som började bråka med oss då han ansåg att jag hade smutsat ner min heder. Nu är vi dock alla sams igen.
    Jag vet inte, jag önskar jag kunde svara på den frågan. Du kan ju höra med dom, du har ju trots allt rätt att fråga och få någon form av svar.
    Allt baserar ju på hur hon som håller i ärendet ser på de hela, för de är hon som valt att göra en uppföljning på er. 
  • Anonym (bla)

Det är ingen fara att dom kollar upp med bvc, har själv varit på sån utredning o dom kollade mest bara så barnet inte är sjukt, följer sin kurva, inga skador osv..

• nernu
    Anonym (soc) skrev 2015-11-02 16:38:53 följande:

Kan pågå fram tills att barnet blir 18 eller avslutas imorgon. Det är helt upp till den enskilda socsekreteraren.

Vad pratar du om??? Så är det verkligen inte. Egentligen har dom 4 månader på sig från att utredning inleds. Ibland kan det dra över lite för att de har för mycket att göra. De får inte följa folk utan anledning.

Som svar på din fråga ts så är det rutin att prata med bvc eller förskola eller liknande. Det gör man i princip med alla. Inget du behöver oroa dig för.
Svar på tråden Kommer de omhändeta mitt barn trotsallt??