• DevilsDaughter

    Kan jag inte reklamera?

    Min son fick ett fiskespö (kastspö) som var ifrån biltema, första kastet gick spöet sönder. Det var köpt för två veckor sedan.
    Har inget kvitto men det står biltema över hela spöet. De vill inte gå med på att reklamera eftersom vi inte kan bevisa NÄR det är köpt? Har ju varken kvitto eller kontoutdrag, finns det inget att göra då?

  • Svar på tråden Kan jag inte reklamera?
  • Anonym (Man)

    Dom har nog sin fulla rätt att kräva kvitto.

  • oliphant

    Tyvärr om du varken har kvitto eller ett kontoutdrag så kommer du inte att kunna reklamera varan.

  • Bibbidi

    Kan du inte skriva ut kontoutraget? 

    Det borde förresten stå i deras system om ett fiskespö är sålt eller inte, bara du talar om dag och ungefärlig tid så borde de kunna kolla upp det. 

    Det finns ingenting i konsumentlagstiftningen som säger att man måste kunna visa upp ett kvitto för att ha rätt att reklamera en vara inom tre år från den dag då man köpte varan, se 23 § Konsumentköplagen. Däremot föreligger det så att den som vänder sig till en säljare för att reklamera en undermålig vara på något sätt kan styrka att man har köpt varan i den butiken som man har vänt sig till. Ett kvitto är alltså inte nödvändigt men väldigt ofta är det svårt att bevisa att man har köpt en vara just i den aktuella butiken om man inte kan visa upp ett kvitto eller liknande. Du nämner att ni köpte varan kontant. Annars hade till exempel en internetorder eller ett utdrag från kredit- eller bankkort varit ett alternativ att nyttja om man inte har kvittot sparat. - See more at: lawline.se/answers/11238

    lawline.se/answers/11238

    Det stämmer att lagen inte säger något om att kvitto krävs för att man ska ha rätt att reklamera. Däremot så fordras någon form för bevis vid reklamation som styrker att du faktiskt har köpt byxorna i just den butiken. Kvitto är alltså inte enligt lagen uttryckligen nödvändigt, men ofta är det ett sådant bevis eller något liknande (t.ex. kontoutdrag) som krävs. Utgångspunkten är nämligen att den som påstår något, i ditt fall, att det finns ett köpeavtal, ska kunna styrka det. - See more at: lawline.se/answers/16996

    lawline.se/answers/16996

    Det här som jag hittade kan ställa till det kanske.... jag är så dålig på sånt här själv. Kan man kanske ringa konsumentverket och fråga? 

    Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är att garanti är någonting som frivilligt lämnas av säljaren, medan reklamationsrätt regleras i lag. Enligt lag har man som konsument rätt till att upp till tre år efter inköpet av varan reklamera denna, om ett fabrikationsfel (fel som har funnits med från tillverkningen) uppenbarar sig. En begränsning är dock att man efter sex månader själv har att bevisa, att felet inte är självförvållat.Har säljaren utfäst en garanti på låt säga ett år, har säljaren bevisbördan under hela den tid som garantin löper över. Det är alltså gynnsamt att bli erbjuden garanti, men man har samma skydd även utan denna.Tekniskt sett kan man reklamera utan ett kvitto, om man kan bevisa att man har köpt varan i just den affären man går till. Har man inte kvittot kvar, och har köpt med kontanter och inte kort, kan det blir svårt om det inte går att bevisa genom vittnen, övervakningskameror etc. - See more at: lawline.se/answers/15431


    lawline.se/answers/15431


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    Hjälp med konsumentfrågor

    Konsumentverket driver den rikstäckande upplysningstjänsten Hallå konsument. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbar konsumtion.


    Telefon: 0771-52 55 25
    Öppettider: vardagar 9.00?17.00

    Hittade det här


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Kan jag inte reklamera?