• erik29837563

Litet skötbord / skötbädd

Hej! vi har en mindre tvättmaskin (50x60) och nu har vi jättesvårt att hitta skötbord eller skötbädd att lägga ovanpå. Jag har hittat massa fina men alla är så stora att det inte funkar för oss.

Nån med några tips?

Hälsningar
    Erik

• Svar på tråden Litet skötbord / skötbädd
  • mammalovis

Ni kan inte förvara skötbädden på tvättmaskinen och byta på golvet då? Kapar ni måtten på skötbädden kommer den ju knappast kunna användas mer än ett halvår ändå. En nyfödd bebis är ju 49-53 cm lång. Vid ett halvår kan bebisen vara 70 cm lång. Med vår tjej på knappt 2,5 år är det precis att hon får plats med rumpan på en vanlig skötbädd, hon är nog ca 90 cm lång.

Annars finns det ju vägghängda skötbord som man kan fälla ner.

• Fjäril kär

Rekommenderar att köpa en uppblåsbar skötbädd och förvara bakom en rumsdörr tex och byta blöja på golvet istället. 

ett skötbord eller liknande är bara fungerande en mycket kort period och man i alla fall måste hitta andra sätt att byta blöja på redan efter ett par månader. 

Själv hade jag aldrig något skötbord. Jag hade en skötbädd och bytte på sängen eller på golvet. I en byrålåda hade jag det som behövdes för blöjbyten, en rulle hundbajspåsar funkade fint att snurra in blöjan i och bara att kasta ut på en gång.

• Annelie 76

Jag fixade en hylla ovanför tvättmaskinen som jag hade skötbordet på. Funkade bra de få månader jag behövde det. Vi har badkar och när barnet blev större så la jag honom i badkaret och tvättade bort bajset. Nu står han när jag tvättar och så har jag honom i famnen när jag torkar.

• Grävling 75

Vi körde med skötbädd på golvet till båda barnen och det funkade superbra! Då slipper man fallrisken också. Båda mina snodde runt i blixtens hastighet från och med 4 månader.

• Anonym (skötbädd)

Tycker att det där med skötbädd funkar från person till person. Min minsta är 1,5år och jag tycker att det är skönt för ryggen med en bra skötbädd. Min äldsta är 3,5 år och blöjfri sedan han var 2. Ändå använder jag skötbädden på honom med. Underlättar efter bad när jag ska torka honom och smörja in honom etc. Slipper böja mig ned. Är vi ute el bortresta så byter jag blöja på minstingen på golvet men för mig är skötbädd bäst. Men jag har ett sådant skötbord/bänk från Ikea i trä.

• erik29837563

Tack för fina svar! jag har hittat ett ställe där jag kanske kan vägghänga ett skötbord. vore ju det bästa tror jag men är ju lite dyrt och meckigt sätta upp.

• Guldbarb

Vi har också en rätt liten tvättmaskin och vi valde att skaffa ett skötbord och sätta upp på väggen. Köpte begagnat så det blev inte dyrt, sedan borrade vi bara upp det över tvättmaskinen

• Fjäril kär
    erik29837563 skrev 2015-11-02 22:30:15 följande:

Tack för fina svar! jag har hittat ett ställe där jag kanske kan vägghänga ett skötbord. vore ju det bästa tror jag men är ju lite dyrt och meckigt sätta upp.

du måste ju inte ha ett specifikt skötbord. En konsollhylla som går att fälla upp eller ett vägghängt köksbord i lämplig storlek funkar alldeles lika bra och är mycket billigare. kolla alternativ!
  • Dockan

Jag håller inte med om att skötbord bara är en kort tid. Jag byter på vår ettåring på skötbord, han har lärt sig att där ligger man still. Har också allt inom en armlängds avstånd för mig så behöver aldrig lämna honom där. Vi har en byrå med skötbordstopp så har alla kläder där med om man upptäcker att man behöver byta.

Min rygg hade aldrig klarat alla byten på golv eller i fel arbetshöjd, med tanke på alla lyft den utsätts för varje dag nu. Det blir ändå en del på golvet då han vart på pottan.

Har vänner som använder fortfarande till sina 2-åringar....

Svar på tråden Litet skötbord / skötbädd