• Anonym (Jobbigt)

Byta tradolan mot Norspan

Vet inte riktigt var jag ska lägga frågan, känner inte att jag har ett missbruk men kan kanske ändå få bäst svar här. Har ätit tradolan länge mot kronisk smärta. Har sista veckorna ätit ca 150 mg per dag (mot tidigare 50 mg per dag) men bytte i torsdags mot ett Norspan plåster, 5a, lägsta dosen. Ingen tradolan sen dess. Jag mår skit och smärtan påverkas knappt. Nästa läkartid på tisdag. Mår illa, ör trött, såå jobbigt. Vad är vad? För låg dos? Abstinens? Nytt preparat?

Det är alltså 5:e dagen idag med plåstret.

• Svar på tråden Byta tradolan mot Norspan
  • Presens

Jag tror det är båda delarna. Och det tar några dagar innan plåstret har full effekt. Jag hade plåster på 10? - hjälpte inte. Vet många som har 25?

Utsättningssymtom på Tradolan kan vara helvetiska.

• Anonym (Norspan 20)

Hej. Jag hade ätit tramadol i några år (ryggen) och tyckte att det var jobbigt att hålla reda på hur många jag tagit och när. Tre om dagen. Fick plåster istället. 10microgram först men sedan fick jag öka till 20. Det gick bra till att börja med men fick sån fruktansvärd klåda att hela ryggen blev sårig. Provade på överarmar med men det blev likadant. Då sa läkaren sluta med dom då, du får tramadol igen. Jag blev så fruktansvärt sjuk när jag slutade med plåstren så det går knappt beskriva. Det ryckte och slet i benen, kliade inuti liksom, svettades, frös -alltså riktig frossa, illamående, overklighetskänsla, satt på balkongen och grät för att vi inte lever i 80- talet med musiken och modet blablabla. Helt jävla sjuk, rent ut sagt. Hade plåster sju och en halv månad glömde jag säga. Jag vill varna för plåster. Det händer kanske inte dig, men det hände mig

• Anonym (Norspan 20)

Vill också säga att norspan inte tog bort smärtan. Bara toppen på "smärtberget". Kändes bra att få börja med tramadol igen. Har tom minskat till 2tabletter om dan.

Hur har det gått för dig ?

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Norspan 20) skrev 2015-11-02 12:26:42 följande:

Vill också säga att norspan inte tog bort smärtan. Bara toppen på "smärtberget". Kändes bra att få börja med tramadol igen. Har tom minskat till 2tabletter om dan.

Hur har det gått för dig ?

Hur länge hade du på plåster?
    Jag har också ätit tramadol i några år, och tre om dagen. Idag är första dagen det känts lite bättre och en annan sorts smärta än de första fem dagarna. Nu är det nog min "riktiga" smärta jag känner, tidigare dagar var det nog även smärtabstinens. Plus massa annat riktigt satans jobbiga symtom. Trodde jag blivit rejält sjuk men...  I morgon ska jag diskutera plåstrets effekt eller inte effekt med läkare, känns som att jag inte riktigt vet. Om mycket av mina plågor denna vecka varit abstinens vilket jag trodde kanske var biverkningar från plåstret så lär jag inte veta vilket förrän vi sätter på ett nytt plåster. I morgon har jag haft det i sju dagar så kanske det har blivit svagt nu också och att det är därför jag ändå känner mig bättre. Fast jag har ju jävligt ont men mitt ständiga onda.. dagarna som varit har varit rätt sjuka...
  • Anonym (Jobbigt)
    Presens skrev 2015-11-01 13:33:18 följande:

Jag tror det är båda delarna. Och det tar några dagar innan plåstret har full effekt. Jag hade plåster på 10? - hjälpte inte. Vet många som har 25?

Utsättningssymtom på Tradolan kan vara helvetiska.

Du har nog helt rätt eftersom det känns något bättre idag. Har min vanliga skitsmärta nu men ifluensakänslan och deppet känns något lite bättre. Samt myrkrypningarna i kroppen som också har minskat.
  • RosaSmurf
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-11-02 20:07:47 följande:

Jag har också ätit tramadol i några år, och tre om dagen. Idag är första dagen det känts lite bättre och en annan sorts smärta än de första fem dagarna. Nu är det nog min "riktiga" smärta jag känner, tidigare dagar var det nog även smärtabstinens. Plus massa annat riktigt satans jobbiga symtom. Trodde jag blivit rejält sjuk men...  I morgon ska jag diskutera plåstrets effekt eller inte effekt med läkare, känns som att jag inte riktigt vet. Om mycket av mina plågor denna vecka varit abstinens vilket jag trodde kanske var biverkningar från plåstret så lär jag inte veta vilket förrän vi sätter på ett nytt plåster. I morgon har jag haft det i sju dagar så kanske det har blivit svagt nu också och att det är därför jag ändå känner mig bättre. Fast jag har ju jävligt ont men mitt ständiga onda.. dagarna som varit har varit rätt sjuka...

Då ska du alltså byta plåster i morgon. Tänk på att få bort alla gamla plåsterrester och att sätta det nya plåstret på motsatt sida. Det kan ta några dagar innan man upplever effekt och man kan få byta styrka innan toppeffekten inträffar. Men plåster är bättre än tabletter i många avseenden, men det fungerar tyvärr inte för allam
  • Anonym (Norspan 20)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-11-02 20:07:47 följande:

Jag hade norspan i sju och en halv månad. När jag gick från tramadol till plåster kan jag inte minnas att jag blev dålig typ abstinens men när jag gick från plåster till tramadol. Då blev jag som sagt jättesjuk. Det satt i, i flera veckor. Jag kommer aldrig mer att prova norspan. Har du haft det i en vecka nu?
  • Anonym (Jobbigt)
    RosaSmurf skrev 2015-11-02 20:15:04 följande:

Då ska du alltså byta plåster i morgon. Tänk på att få bort alla gamla plåsterrester och att sätta det nya plåstret på motsatt sida. Det kan ta några dagar innan man upplever effekt och man kan få byta styrka innan toppeffekten inträffar. Men plåster är bättre än tabletter i många avseenden, men det fungerar tyvärr inte för allam

Tack för tips om placering och rester. Men menar du att det kan ta några dagar till för effekt med plåster nr 2? Nej så menade du inte? ????
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Norspan 20) skrev 2015-11-02 21:16:09 följande:

Jag hade norspan i sju och en halv månad. När jag gick från tramadol till plåster kan jag inte minnas att jag blev dålig typ abstinens men när jag gick från plåster till tramadol. Då blev jag som sagt jättesjuk. Det satt i, i flera veckor. Jag kommer aldrig mer att prova norspan. Har du haft det i en vecka nu?

Ja i morgon är det en vecka. Huh jag känner mig sjuk och får ångest bara av att tänka på en ev avvänjningstid.. Äter även fluoxetin och det är riktigt dåligt med tradolanet så jag har nog inget val :-/
  • RosaSmurf
    Anonym (Jobbigt) skrev 2015-11-02 22:29:44 följande:

Tack för tips om placering och rester. Men menar du att det kan ta några dagar till för effekt med plåster nr 2? Nej så menade du inte? ????

Det kan ta dagar eller veckor innan man fått fram rätta dosen, precis som med tabletter. Dvs innan man är helt smärtlindrad.
Svar på tråden Byta tradolan mot Norspan