• ssa123

frukost 18 månaders

Min 18 månaders vägrar äta allt annat än välling på morgonen. Men välling står hon sig inte på lång stund och smågrinar ofta fram till lunchen.

Har testat ALLT (hård macka mjuk macka fil yoghurt gröt frukt ägg osv)men hon bara plockar kladdar och vägrar.

Har ni några tips?

• Svar på tråden frukost 18 månaders
  • Fidelisen
    ssa123 skrev 2015-11-01 09:17:51 följande:

Min 18 månaders vägrar äta allt annat än välling på morgonen. Men välling står hon sig inte på lång stund och smågrinar ofta fram till lunchen.

Har testat ALLT (hård macka mjuk macka fil yoghurt gröt frukt ägg osv)men hon bara plockar kladdar och vägrar.

Har ni några tips?

Testa att strunta i vällingen och ät frukost senare när hon är mer hungrig.
  • aztec

Vet inte när hon vaknar, men våran äter ersättning (ist för välling) direkt när hon vaknar där vid 6 senast.. för att sen äta riktig frukost vid 8 ungefär..

• ssa123

Hon äter välling vid sju då hon vaknar.

När vi testat ta bort vällingen har jag gett frukost direkt där vid sju halv åtta.

Kanske borde låta henne vara vaken längre innan jag tar fram frukost??

De dagar hon är på föris äter hon välling vid sju och frukost vid åtta på förskolan. Och på förskolan äter hon frukost. Både gröt eller fil och lite macka

• ssa123

Lunch vid halv tolv hemma. Den äter hon med lite trugande

• Voodoodoll
    ssa123 skrev 2015-11-01 11:47:35 följande:

Lunch vid halv tolv hemma. Den äter hon med lite trugande

Det kanske blir för långt mellan frukost och lunch tänkte jag. Hemma kör vi frukost, mellanmål, lunch men då äter vi frukost 06.00.
  • ssa123
    Voodoodoll skrev 2015-11-01 11:54:23 följande:

Det kanske blir för långt mellan frukost och lunch tänkte jag. Hemma kör vi frukost, mellanmål, lunch men då äter vi frukost 06.00.

Jo det blir ju alldelens för långt mellan men hela bekymret är ju att hon inte vill äta nått.
  • tulip79

Kan vara idé att vänta lite med frukosten. Jag o dottern (22 mån) är hungriga direkt när vi vaknar, medan nåde sambon o sonen (4 år) gärna väntar ett tag med att äta. Sonen kan även strunta helt i frukost ibland o bara dricka lite vatten, men det brukar gå bra ändå. Vi får ta mellis lite tidigare. Det som funkar bäst för dottern är havregrynsgröt med lite sylt o man får inte glömma "ö-jinn" (russin) .

Svar på tråden frukost 18 månaders