• fruseverin

Mannen livrädd för kejsarsnitt

Jag har gjort två kejsarsnitt, så det blir ju det igen om jag blir gravid.

Min nya man är rädd för operationer, sprutor m.m.

Så kejsarsnitt skrämmer livet ur honom.

Finns det någon hjälp att få, liknande aurorasamtal eller dylikt?

• Svar på tråden Mannen livrädd för kejsarsnitt
  • Acefi

Hej! Våra två första barn blev förlösta med kejsarsnitt, den tredje kom vaginalt så det behöver ju nödvändigtvis inte alltid bli ks. Allt beror ju på varför det blev så de första gångerna.

• fruseverin
    Acefi skrev 2015-11-01 00:40:33 följande:

Hej! Våra två första barn blev förlösta med kejsarsnitt, den tredje kom vaginalt så det behöver ju nödvändigtvis inte alltid bli ks. Allt beror ju på varför det blev så de första gångerna.

Vad häftigt! Har aldrig hört det förr. Dock så är mitt bäcken för trångt.
  • fruseverin
    Annelie 76 skrev 2015-11-01 09:20:52 följande:

Är det inte bättre att fråga mvc? Det är ju de som har ev resurser.

:) vilket vii kommer att göra, det är väl självklart?!

Men när Google inte kunde svara så tänkte jag att någon här kanske kunde.
  • BCH52

Vad rent konkret är din man rädd för? Är han rädd förr att se dig få sprutor, vara med vid snittet eller är han rädd för att du ska dö?

Han kan ju välja att gå ut under de moment som han har svårt för och delta i den utsträckning han kan. Han kommer ju inte att vara till något stöd om han ligger avsvimmad på golvet. Om ni berättar om problemet när ni kommer in så är jag övertygad om att de försöker se till så att han kan delta på ett bra sätt ändå.

• hrewak

Som någon annan redan sagt så behöver han ju inte vara med under själva ingreppet. Han kan ju vara i rummet bredvid dit dom tar bebisen med en gång.
    Så gjorde min man vid första snittet då han tyckte det var obehagligt i operationsrummet. Jag sa åt honom att han kunde gå ut, såg hur vit han var i ansiktet :)

• fruseverin

Han är rädd för allt.

Jag har inga problem med att han inte är med utan väntar i rummet bredvid. Han känner dock att han missar något. Förstår det.

Jag gick i samtal innan snitt nr2 och tänkte att det borde väl finnas för männen med?

Svar på tråden Mannen livrädd för kejsarsnitt