• dunderdiddi93

ska katten med till USA? snälla hjälp!

Hej!

Jag hade verkligen uppskattat alla svar jag kan få. Detta är en fråga som verkligen tär på mig. Jag flyttar den 14 Januari till USA -LA för att studera buissness management på collage i 2 år och sedan göra en transfer till UCLA.  Förra året i Juli hämtade jag tillsammans med min fd sambo min lilla katt Tiger. Tiger följde med mig under våran separation. Idag är tiger snart 1 och ett halvt år, han har följt med genom flytt till stockholm och tillbaka till göteborg efter att jag och min sambo separerade. Tiger är bäst. Han kan hämta bollen, kommer när han ropar på honom, kan sitt namn och är så duktig! Han är verkligen som en människa ibland och jag älskar honom så mycket! Han sover varje natt på mitt bröst och är så fäst vid mig.

Däremot nu kommer jag flytta till usa för att studera i 4 år och har ett dillemma:

Ska jag ta med Tiger till USA? Är det rättvist mot honom att behöva åka flyg 1-2 gånger om året mellan SWE-USA?  Tiger är i dagsläget hemmakatt men hade han trivts bättre om jag gav bort honom till en familj på landet? Är det rättvist att ha honom som hemma katt ( han har varit det sedan han föddes) när jag kommer studera långa dagar i skolan? Låt mig tillägga att vi kommer ha roommates som kommer kunna vara med honom på dagen. Men däremot om vi kanske ska åka till Vegas NÅGON eventuell gång över helgen, är det ok att lämna honom på kattdagis? Vad hade ni gjort?? 

den enda delen av mitt hjärta säger; Ta med honom, han är så fäst vid dig och är din bästavän.  

Men den andra delen säger; Det är inte rättvist mot honom att flyga och vara hemma katt (även om han trivs som det).

Om jag säljer tiger, kommer han bli deprimerad eller kan han välja sig vid andra ägare?

SNÄLLA HJÄLP!!

• Svar på tråden ska katten med till USA? snälla hjälp!
  • KanDetHändaNu

Kanske inte det bästa svaret men jag hade kollat om någon släkting hade kunnat tagit hand om honom i början innan jag hade bestämt mig. För jag hade velat ha lite tid på mig att känna efter om det hade funkat att ta med honom. För det brukar vara när man väl är på plats och har bott in sig som man känner vad som hade funkat bäst

• Aniiee

Ta med dig katten! SJÄLVKLART! Tycker jag, då, som haft med mig 3 hundar till 8 länder....

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Griseknoen35 skrev 2015-10-30 22:45:37 följande:

Måste han inte sitta i karantän varje gång du flyger med honom då?

Nej, innekatter kräver inte karantän vid flyg till USA så länge de är märkta, vaccinerade (årsvaccinationer och rabies) och har ett pass från jordbruksverket (till usa räcker ett vet-pass, tillbaka till sverige måste man ha ett från jordbruksverket). 

Katten kan dessutom gå som "handbagage" och kan alltså vara med i kabinen.
  • Griseknoen35
    Aniiee skrev 2015-10-30 22:54:48 följande:
    Nej, innekatter kräver inte karantän vid flyg till USA så länge de är märkta, vaccinerade (årsvaccinationer och rabies) och har ett pass från jordbruksverket (till usa räcker ett vet-pass, tillbaka till sverige måste man ha ett från jordbruksverket). 

Okej då hade jag tagit med katten :)
  • Tow2Mater

Fast LA ligger ju i konstighetsbältet, så det fins väl dagis for marsvin om man vill....

• hannah999
    Tow2Mater skrev 2015-10-31 02:06:14 följande:

Och efter det, finns det kattdagis?

Tow2Mater skrev 2015-10-31 02:07:57 följande:

Fast LA ligger ju i konstighetsbältet, så det fins väl dagis for marsvin om man vill....

Kattpensionat finns överallt...

• Sous

Det är väldigt vanligt att man inte får ha husdjur alls i lägenhet i USA. Du måste kolla ditt hyreskontrakt noga. Vissa värdar kräver en rejäl deposition för djuret (kan vara flera månadshyror!) eller att man bara får ha katt inne om man opererat bort klorna (nej, jag skämtar inte...)

Hur ser det ut med försäkring? Har du råd? Veterinärvård är svindyrt och din svenska försäkring behöver med tanke på att du ska lämna landet under flera år bytas mot en amerikansk som kan bli väldigt kostsam.

Jag skulle försöka omplacera, ärligt talat.

• Sous

Och ja, din katt kommer att vänja sig vid en ny ägare och bli nöjd och glad utan dig. Har själv en kompis som tog två omplaceringar vid en utlandsflytt och det gick hur bra som helst. De katterna var dessutom mycket äldre.

• Tihi
    Aniiee skrev 2015-10-30 22:54:48 följande:

Är det inte bara på inrikesresor i USA som katten får vara handbagage? Inget flygbolag tillåter det över Atlanten så vitt jag vet men jag hoppas jag har fel.
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-10-31 15:34:30 följande:
    Är det inte bara på inrikesresor i USA som katten får vara handbagage? Inget flygbolag tillåter det över Atlanten så vitt jag vet men jag hoppas jag har fel.
    Enligt tullverket så går det (står på deras hemsida), men det är ju till syvende och sist upp till flygbolagen (och det står också på tullverkets hemsida). Jag har bara flugit med en liten hund i kabinen över atlanten, och över euroasien för den delen, men det kanske är skillnad, plus att det var 6 år sedan sist.

Man får helt enkelt höra sig för.
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-10-31 15:43:08 följande:
    Enligt tullverket så går det (står på deras hemsida), men det är ju till syvende och sist upp till flygbolagen (och det står också på tullverkets hemsida). Jag har bara flugit med en liten hund i kabinen över atlanten, och över euroasien för den delen, men det kanske är skillnad, plus att det var 6 år sedan sist.

Man får helt enkelt höra sig för.
    Vilket flygbolag flög du med? Var det problem med förberedelserna som sprutor och djurets pass etc och sen själva flygningen när du flög USA-Sverige?
  • Aniiee
    Tihi skrev 2015-10-31 15:49:25 följande:
    Vilket flygbolag flög du med? Var det problem med förberedelserna som sprutor och djurets pass etc och sen själva flygningen när du flög USA-Sverige?
    Minns faktiskt inte vilket flyg jag flög med till USA sist. Tror det var SAS. Flyger oftast med SAS. 

Inga problem, direkt. Det är ganska enkelt och smidigt att beställa rabiesvaccin, se till att alla vaccinationer i övrigt är up to date, och eventuellt skaffa förebyggande medicin mot hjärtmask, om man ska till ett sånt område. Det plus ett pass kostar några kronor. Sen kolla över försäkringen för djuret, och ev byta upp sig.

Själva flyget är aldrig några problem för min sheltie. Hon sover mest. 
  • dunderdiddi93

Vad ni är snälla som svarar det betyder mycket!

Ja, jag har bokat flyg redan via Brittish airways dock är dom en av få flygbolag som ej accepterar djur ombord i kabin så jag måste boka om min biljett och flyga via lufthansa eller SAS (tips till ej som ska flyga med katter) att "frakta" katt kostar ca 14 tusen annars. Via sas kostar det 500 och katten åker som handbagage.

Jag har hört med familj och närmaste vänner det finns ingen som kan ta honom, och tiger behöver heller inte sitta i karantän utan det är bara friskhetsintyg+ pass och lite andra papper och vaccinationer han behöver. 

Boende i USA är ej färdigt än, jag och min vän åker ner först i januari och kommer fixa boende efterhand då det finns gott om boenden däremot vet jag att många lägenheter inte accepterar djur och som student har man inte råd att betala massa deposition för katten ( har hört att det ska vara det precis som någon annan skrev här på tråden) 

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.. Ska jag ta med honom eller ge bort honom så han kan va ute katt :( ???

Kan katter bli depprimerade?? Vad hade ni gjort?? Jag vill hans bästa verkligen han är som ens lilla barn Tacksam för alla svar!! 

• dunderdiddi93
    Tihi skrev 2015-10-31 15:49:25 följande:

Du kan flyga med SAS och lufthansa. Dom är bäst. På SAS ringer du och kan boka via telefon sedan måste dom bekräfta att det finns djurplatser ombord så är det klart för en femhundrig. Katten vet jag behöver vaccineras mot b.la rabis och ha ett pass + friskhetsintyg. Tillbaka resa behöver ett papper fyllas i till jordbruksverket samt se till att alla vacciner är gjorda ( dom måste göras i sverige av en särskild veterinär) hoppas det var svar på frågan

• Sous

Jag hade som sagt letat efter ett nytt hem åt honom. Vill inte ditt ex ha tillbaka katten då? Ni skaffade den ju tillsammans?

• Dexter dot com

Försök i första hand hitta nån som vill ha honom och bor på landet så han får vara ute. Hittar du ingen (vilket kan vara svårt) som kan ge honom ett riktigt bra liv tar du med honom. Visst tar det ett tag innan katten vant sig med ny ägare och miljö men det brukar gå jättebra och lämnar du bort honom i god tid så hinner du ju hämta hem honom om han inte trivs.

Svar på tråden ska katten med till USA? snälla hjälp!