• Mammalängtan

Gifta sig eller skriva testamente

Jag lever ihop med en man som inte är pappa till min dotter. Vi vill nu veta hur vi bäst skyddar varandra vid ett dödsfall.

Vilket är "bäst" att skriva ett testamente eller gifta oss?

Kärlek övervinner allt
  • Svar på tråden Gifta sig eller skriva testamente
  • Alexi

Vad vill ni, vad är det ni vill skydda osv? Och från vem?

• Fia 28

Vi skrev testamente eftersom vi inte har några planer på att gifta oss ännu.

• Mammalängtan

Vi vill se till att bägge har möjlighet att bo kvar om den andre dör. O.s.V.

Oss "spelar" de ingen roll om vi gifter oss eller skriver testamente vill mest veta vilket som liksom blir bäst rent juridisk.

Kärlek övervinner allt
  • Mammalängtan

Sen skulle vi vilja skydda våra tillgångar från mitt ex. Om jag dör ärver ju min dotter mig idag vilket innebär att mitt ex skulle bli förvaltare. Kan man på något sätt skydda tillgångarna så han inte får förvalta de utan någon extra utomstående gör det eller någon annan man känner o litar på ekonomiskt. Är rädd att mitt ex skulle använda tillgångarna till annat än min dotter vilket inte får hända! Då han inte ska få enkrona av alla tillgångar utan de ska ju gå enbart till min dotter.

Kärlek övervinner allt
  • Anonym (Buu)

Jag kan börja med att säga som så att i arvssammanhang spelar det ingen roll om ni är gifta eller ej, din dotter ärver dig fullt ut ändå. Makar ärver bara före gemensamma barn. Däremot kommer du att ärva sambon fullt ut om ni gifter er, om han inte har barn. Fortsätter ni som sambor krävs testamente för att du ska ärva honom. Om ditt arv överstiger ett prisbasbelopp (44,500) finns ett krav att pengarna sätts in på ett konto, vilket innebär att ditt ex inte kan förvalta dem hur han vill. Det säkra är ändå att skriva ett testamente där du utser en särskild förvaltare i det fallet du avlider inan dottern blir myndig. Du har möjlighet att i testamente skriva att din make/sambo ärver hälften av din kvarlåtenskap. Resten är dotterns laglott (hon kan dock vänta med att ta ur den men hon har RÄTT till den vid din död). Sen finns det fördel med att gifta sig då mer saker ingår i en bodelning, vilket innebär att om du dör kommer din man att ha rätt till en större andel av saker (annars ingår bara bostad och bohag för gemensamt bruk). Dessutom har efterlevande make rätt till att komma upp i fyra prisbasbelopp (180.000 ungefär) från din kvarlåtenskap om hans egen del från bodelningen+ enskild egendom understiger denna summa. Denna rätt får före dotterns laglott. Är ni sambor uppgår summan enbart till två prisbelopp och omfattar endast samboegendom (alltså hans del från bodelningen ska då understiga 90.000) vad han har för övriga tillgångar är oväsentligt.

Svar på tråden Gifta sig eller skriva testamente