• CrazyChristina

Salt till 9mån?

Kan man salta tex potatis och pasta med 1tsk salt? Koksaltlösning är ju tex 1tsk/5dl vatten? Det mesta går ju salta efteråt men potatis smakar inte alls bra om man saltar efteråt.

♥Erik 2010-06-09♥-♥Wilhelm 2012-04-17♥-♥Gift sedan 2014-03-28♥-♥Lovis 2015-02-02♥
  • Svar på tråden Salt till 9mån?
  • Nymphaea

Jag hade väntat med att salta vattnet. Rekommendationen ligger på max ett halvt gram salt (170mg) om dagen för barn mellan 7 månader och ett år. Njurarna på barn under ett år har inte kapacitet att hantera mycket mer än så. Som jämförelse motsvarar 1 tsk salt ungefär 5g. Man ska alltså inte salta maten alls till bebisar, eftersom saltet de behöver finns naturligt i maten de äter.

Visst, du använder teskeden för att salta vattnet, men det hamnar ju ändå i/på pastan och potatisen, det är ju därför du tycker den smakar bättre.

Mitt råd är alltså: salta alltså på tallriken i tre månader till (minst - rekommendationen ligger på 0,5-1g om dagen för 1-3-åringar), alternativt koka bebisens mat separat.

• Liten till

Jag hade saltat i vattnet till både pasta och potatis! Gör som du själv tycker blir bäst.

• JA77

Klart du kan salta vattnet. 

Svar på tråden Salt till 9mån?