Salt till 9mån?
Kan man salta tex potatis och pasta med 1tsk salt? Koksaltlösning är ju tex 1tsk/5dl vatten? Det mesta går ju salta efteråt men potatis smakar inte alls bra om man saltar efteråt.
Kan man salta tex potatis och pasta med 1tsk salt? Koksaltlösning är ju tex 1tsk/5dl vatten? Det mesta går ju salta efteråt men potatis smakar inte alls bra om man saltar efteråt.
Jag hade väntat med att salta vattnet. Rekommendationen ligger på max ett halvt gram salt (170mg) om dagen för barn mellan 7 månader och ett år. Njurarna på barn under ett år har inte kapacitet att hantera mycket mer än så. Som jämförelse motsvarar 1 tsk salt ungefär 5g. Man ska alltså inte salta maten alls till bebisar, eftersom saltet de behöver finns naturligt i maten de äter.
Visst, du använder teskeden för att salta vattnet, men det hamnar ju ändå i/på pastan och potatisen, det är ju därför du tycker den smakar bättre.
Mitt råd är alltså: salta alltså på tallriken i tre månader till (minst - rekommendationen ligger på 0,5-1g om dagen för 1-3-åringar), alternativt koka bebisens mat separat.
Ok men kollar jag Livsmedelsverket så innehåller potatis kokt med salt
0,2g salt??
Jag hade saltat i vattnet till både pasta och potatis! Gör som du själv tycker blir bäst.
Klart du kan salta vattnet.