• Fru Ve

Höstlov - tips på enklare aktiviteter

Ska vara höstlovsledig med mina två killar som är 4 och 8 år. Känner mig tom på idéer om vad vi ska hitta på. Vill inte gå på lekland, äventyrsbad eller dylikt p.g.a. att jag inte har så mycket pengar och heller inte orkar med ställen där det är jättemycket folk. Så jag tänker mer enklare saker man kan göra hemma inne eller ute. Kanske pyssel eller annat kul. Hjälp mig med tips!

• Svar på tråden Höstlov - tips på enklare aktiviteter
  • Dixie

Bibloteket är ett bra (och gratis) nöje! 

Göra en hösttavla - samla kottar, löv, kastanjer och lägg i en papptallrik, häll på gips och tavlan är färdig! 

• Nukkumatti

Mina barn älskar Pysselskogen som går på Barnkanalen, så vi har gjort en utflykt till skogen och plockat kastanjer, kottar, pinnar och löv och så har jag tänkt att vi ska försöka bygga, pyssla och måla med det en annan dag. Brukar inte bli så strukturerat, men kul är det.
    Och så jag jag tänkt baka frallor med dem nån dag.

• modsey

-Grilla korv i skogen
    -ta en picknick vid en höstsjö ( ja eller havet om ni bor så)
    -biblioteket och fika ( brukar vara bra priser där)
    -Badhuset
    -Biokväll hemma med popcorn och all in ( eller bio på vanligt vis om budgeten tillåter)

-fiska
  • Anna74a

Jag plockade fram en massa lego åt min treåring, vi har suttit och byggt tillsammans.
    Vi krattade ihop en enorm lövhög och hoppade i.

• Kawthar

Parklek

4:H gård

Tigerjakt i skogen

Googla höstpyssel för barn

Bio hemma med dreamfilm

Museum

Baka tillsammans

Tipsrunda i skogen /skattjakt

• Pappa2006

Promenader. Mina ungar älskar att gå på promenader året om och prata och Gladeller hör. I skogen, i stan, vid vatten på ett museum eller vart som helst. Prata, upptäck, fundera och umgås bara. Kanske ta med några festis och mackor eller en termos med varm choklad?

• Stårschan

Skaffa en pumpa och karva till den. Det tar rätt lång stund, och så kan ni baka pumpapaj eller något annat av inkråmet. Bjud hem kompisar, eller bjud bort er själva en stund. Gör gipsmasker och måla dem. (Gipsbinda kan man köpa på apoteket om jag inte minns fel)

• Velmaja

baka pepparkakor :) eller gör ett pepparkakshus? 

• maaammaaa

Måla kottar med glitterlimpennor, göra koja i skogen, klä ut er och ha maskerad med några av barnens kompisar. Kör ett träningspass hemma på vardagsrumsgolvet med barnen. Billig utomhussport för småbarn utan bollvana går till så här: gör ett djupt hål i marken med järnstång. Hitta ett smalare träd omkrets 8 cm diameter nertill. Såga ner det och ta bort kvistarna. Längden ska vara ca 4 meter. Låt barnen föra bort riset. Knyt ett stadigt band i toppen och 3-3.5 m lägre ner stadigt runt en mjuk men fast boll. Två personer kan spela. Ställ dem på var sida om trädet. Tag fram badmintonklubbor och så slår barnen till bollen åt varandra. Det är lättare att träffa då bollen är fast i ett snöre. Den flyger inte långt bort heller. Våra 5-9 åringar har jättekul.

• Velmaja

Träna tillsammans. Friskis och svettis har familjegymnastik :)

• fafafafaf

Hej alla föräldrar! Gillar ni att ha fredagsmys med barnen? Jag och mitt ungdomsföretag håller på med en undersökning och vi skulle önska att så många som möjligt engagerar sig i vår enkät. Glad

Det tar bara 2 sekunder
    sv.surveymonkey.com/r/27KQWR2

Tack så mycket! Ha så kul med barnen!

Svar på tråden Höstlov - tips på enklare aktiviteter