• Dunderhoning

ADHD- Medecinering

Hejsan
    Jag är mamma till en kille på snart 10 år, som fick sin ADHD diagnos i våras. Skolan är ett enormt stöd, vi får allt möjligt stöd till honom där genom extra resurser och olika hjälpmedel.
    Nu har vi även börjat medicinera sedan några veckor tillbaks och det går sådär. Vi började med Ritalin 10 mg som vi efter två veckor ökade upp till 20 mg. Första veckan märkte vi inget direkt, men sedan märkte man i alla fall i skolan att det blev bättre, framför allt på förmiddagarna. Sedan på eftermiddagen när Ritalinet klingade blev han näst intill som utbytt. Helt oregerlig och trotsig.
    Idag var vi tillbaka på BUP och delade med oss av våra erfarenheter de senaste veckorna. Vi kom överrens att sätta ut Ritalinet och prova Concerta from imorgon, 10 mg.

Finns det fler här som medicinerar som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hittade ni rätt direkt? Eller har ni också haft det lite kämpigt i början?

• Svar på tråden ADHD- Medecinering
  • Långbenopluto

Så är det för nästan alla.

Min son har provat; Ritalin och Concerta, inget gav så bra resultat.

Nu äter han Elvanse, det är Guds gåva till honom! Herregud, han fungerar jättebra på dessa, han har 30 mg

• fantasy06

Min son är 9 år. Vi började med på 10 mg Ritalin kapsel sen ökade vi till 20 mg o nu får han maxdos för sin vikt 30 mg och en halv 10 mg tablett på eftermiddagen för att hela skoldagen/fritids ska funka.

Enligt vår bupsköterska innehåller Ritalin och concerta samma substans så det inte ska spela nögon roll vilken av dom man tar.

• Långbenopluto
    fantasy06 skrev 2015-10-27 20:30:59 följande:

Min son är 9 år. Vi började med på 10 mg Ritalin kapsel sen ökade vi till 20 mg o nu får han maxdos för sin vikt 30 mg och en halv 10 mg tablett på eftermiddagen för att hela skoldagen/fritids ska funka.

Enligt vår bupsköterska innehåller Ritalin och concerta samma substans så det inte ska spela nögon roll vilken av dom man tar.

Det är stor skillnad på dom..... läs på fass.se så ser du själv.
  • fantasy06
    Tines skrev 2015-10-27 21:07:23 följande:

Det hon menade är nog att de båda innehåller metylfenidat (om det nu stavades så) hon såg ingen anledning för oss att prova concerta mer än för att den verkar under längre tid än vad ritalinen gör.
  • fantasy06
    Tines skrev 2015-10-27 21:07:23 följande:

Orkade inte läsa allt på fass men den text jag läste stog det samma i för båda medicinerna. Upplys mig gärna mer
  • Dunderhoning

Tack för era svar.

Vad skönt att ni hittat rätt Snövits!! Glad
    Hur funkar det för er Fantasy06?

Nä det är nog mest för att Concertan räcker längre som vi bytte.

Just nu är det katastrof, han har 100% tuffare, oftare och värre utbrott än någonsin innan. Men jag vet, man måste ha tålamod. Det är bara så jobbigt att se hur hårt det faktiskt tar på honom själv. Han är väl medveten om hur han uppför sig även om han inte riktigt kan kontrollera sina impulser.

Svar på tråden ADHD- Medecinering