Varför gör katten så här?
Jag har en katt som är 15+ år. Hon har tidigare ätit seniorfoder från Eukanuba men senaste månaden har hon totalvägrat. Vi har testat annat torrfoder och hur många varianter av våtfoder som helst. Hon har knappt visat något större intresse för något, förutom såsen till våtfodret.
Hon ser otroligt intresserad ut när jag ska hälla upp mat, och tigger när jag själv äter, men så fort jag ger henne så är det som att hon tappar intresset. Förutom för såsen då. Visst, hon får i sig lite mat men inte mycket.
Jag har testat olika skålar..olika material, djup, färger osv..ingen skillnad. Jag har även testat att hälla upp olika mycket mat.
Jag hällde upp våtmat för en stund sedan och hon kastade sig över såsen och slickade det helt torrt, matbitarna ignorerade hon helt. Jag testade att mata henne, dvs jag lade fram en liten matbit framför henne precis bredvid skålen...och DÅ äter hon...så nu har jag fått sitta och mata henne bit för bit...men det kan jag ju inte fortsätt med. Varför gör hon så här och hur ska jag få henne att äta själv ur skålen igen?