• Vattenlilija

Varför gör katten så här?

Jag har en katt som är 15+ år. Hon har tidigare ätit seniorfoder från Eukanuba men senaste månaden har hon totalvägrat. Vi har testat annat torrfoder och hur många varianter av våtfoder som helst. Hon har knappt visat något större intresse för något, förutom såsen till våtfodret.
    Hon ser otroligt intresserad ut när jag ska hälla upp mat, och tigger när jag själv äter, men så fort jag ger henne så är det som att hon tappar intresset. Förutom för såsen då. Visst, hon får i sig lite mat men inte mycket. 
    Jag har testat olika skålar..olika material, djup, färger osv..ingen skillnad. Jag har även testat att hälla upp olika mycket mat. 

Jag hällde upp våtmat för en stund sedan och hon kastade sig över såsen och slickade det helt torrt, matbitarna ignorerade hon helt. Jag testade att mata henne, dvs jag lade fram en liten matbit framför henne precis bredvid skålen...och DÅ äter hon...så nu har jag fått sitta och mata henne bit för bit...men det kan jag ju inte fortsätt med. Varför gör hon så här och hur ska jag få henne att äta själv ur skålen igen?

• Svar på tråden Varför gör katten så här?
  • Vattenlilija
    91Jenny skrev 2015-10-27 16:25:06 följande:
    Har du testat att bara lägga torrfoder på golvet?
    Ja, det fungerade till en början..speciellt om man kastade iväg dom så hon fick jaga. Nu bryr hon sig inte alls. Tyvärr eftersom vi har en nästan nyöppnad 10-kg säck ståendes här nu... Kan hända att hon helt enkelt gillar våtfodret bättre och att hon bara är kräsen, iaf när det kommer till torrt vs. våt .. men varför jag måste mata henne förstår jag verkligen inte... Jag tycker ju att det inte borde skilja så mkt på golvet och en liten platt assiett tex.
  • Vattenlilija
    LauraPalmer skrev 2015-10-27 16:35:44 följande:
    Hon kanske har ont i tänderna eller mår illa.
    Det var min första tanke när hon vägrade torrfodret, men jag ser inget konstigt och när vi var till veterinären för inte alls särskilt länge sedan så fick hon beröm för att hon hade fina tänder, så det känns inte som att det är dom som strular. Hon har en leksak som hon alltid har gillat att tugga på och den biter hon på som vanligt.
    Om hon mår illa så borde hon väl inte äta såsen med så god aptit?
  • riboflavin

Spontant så låter det som om hon har svårt/ont av att tugga. Tand- och käkproblem är ju inte ovanliga hos äldrr katter. Låt en veterinär kika på henne.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Vattenlilija
    felix le chat skrev 2015-10-27 17:12:17 följande:
    Det lilla hon äter, får hon behålla det eller kräks hon upp ?
    Hon får behålla det, och hon dricker normalt. Verkar inte hängig eller konstig i övrigt.
  • felix le chat

Låter lite som en av mina katter jag haft.
    Började med dålig aptit, sen började hon kräkas upp det hon åt.
    Njurarna var helt slut så kroppen kunde inte ta hand om det hon åt.
    Hon blev 16 år.  Be vetrinären känna på njurarna.

• Vattenlilija

Oj, det lät ju verkligen inte trevligt, det ska jag verkligen kolla upp.
    Stackars katt. Led den eller är det något katten själv inte märker av?

• Jasmin Karlsson

Kan vara något i munnen som irriterar eller illamående tex pga njursvikt. Jag rekommenderar dig att boka tid hos veterinär och kolla upp henne inkl. blodprover.

• Vattenlilija

Rådfrågade veterinär och eftersom hon är pigg och nästan inget stämde in på symtomen så tyckte dom vi kunde avvakta,en undersökning kostar ju en del. Dom undersökte henne nyligen inför narkos så dom tyckte inte att det borde hänt något med tänderna eller något sådant sedan dess.

Kollade lista på symptom:

Slöhet och nedstämdhet - Nej
    Aptitminskning - Nja. Äter såsen glupskt och äter maten om jag matar. Tigger mycket.
    Halitos (andedräkten luktar ammoniak) - Nej
    Kraftig törst - Nej
    Katten kissar mera och oftare - Nej
    Hud- och pälsproblem - Nej
    Trötthet - Nej
    Viktförlust - Ja, men det gjorde inget eftersom hon är pigg och jag har börjat få i henne mer genom att mata. Hon vägde dessutom lite för mycket innan. Hon är inte för smal nu.

Får väl bara hoppas på att hon börjar äta igen snart utan att jag ska behöva mata henne ... kan ju vara att hon bara är gammal och har fått en fix idé.

• Alexandra1990

Diskar du skålarna? Bytt diskmedel? Min ena blev sån när jag gick från yes till det där smultrondoftandr.. tog en EVIGHET att komma på. Bytte tillbaka till yes och hon började äta som vanligt.. De har sina idéer :P

• Vattenlilija
    Alexandra1990 skrev 2015-11-09 16:31:50 följande:
    Diskar du skålarna? Bytt diskmedel? Min ena blev sån när jag gick från yes till det där smultrondoftandr.. tog en EVIGHET att komma på. Bytte tillbaka till yes och hon började äta som vanligt.. De har sina idéer :P
    Det gör jag men jag har inte bytt diskmedel...tyvärr =/
Svar på tråden Varför gör katten så här?