• Sommarlov1234

Sälja via Blocket

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så blev i detta forum.

Jag har lagt ut en jacka på Blocket till försäljning och har nu fått ett mail av en som vill komma hem till mig och titta på jackan. Jag blir lite fundersam med att låta främmande personer komma hem till mig. Hur hade ni gjiort? Förstår om man tex säljer möbler att personen som vill köpa behöver komma förbi för att hämta möbeln. Kläder kan man ju skicka med posten. Perasonen bor i samma stad som mig så antar det är därför h*n vill komma förbi och kolla på jackan. Det verkar ju inte ens vara säkert att personen vill köpa jackan, utan först kolla innan h*n bestämmer sig.
    Har aldrig tidigare sålt något via Blocket eller liknande.

• Svar på tråden Sälja via Blocket
  • Stårschan

Säljer man på Blocket brukar köparen komma hem till säljaren. Det är så det funkar. Vill du inte ha hem folk till dig råder jag dig att lägga ut jackan på Tradera istället.

• Sommarlov1234

Ok, har som sagt aldrig lagt ut något på Blocket tidigare, så visste inte hur det funkade. Men det kanske inte är något problem att låta folk komma och prova.

• viseversa
    Sommarlov1234 skrev 2015-10-26 15:52:07 följande:

Ok, har som sagt aldrig lagt ut något på Blocket tidigare, så visste inte hur det funkade. Men det kanske inte är något problem att låta folk komma och prova.

Som sagt säg att ni kan ses ute. Som andra säger är det såklart köparen vill pröva jackan innan hen köper den.
  • Steven01

Jag skulle nog bli misstänksam om nån föreslog att vi skulle träffas ute någonstans och se varan, luktar stöldgods lång väg sånt.

• Gizmo

Jag håller med dig ts. Tycker också att det känns obehagligt att släppa in främmande människor i hemmet. Jag brukar be nån vän att vara närvarande.

Har sålt många mobiler via Blocket och har då bestämt plats vid köpcentrumet där jag bor & det brukar aldrig vara några  problem.

• Sommarlov1234

En annan tjej vill nu köpa min jacka och hon vill ses på stan. Känns mycket mer okej, men ändå smånervöst att träffa en helt främmande person på stan...har ingen som kan vara med mig då vi möts upp, då pojkvän/vänner är upptagna då köparen kan ses. Men bättre att ses på stan antar jag än hemma hos mig...

• Automagiskt

Att möta någon på stan är ju inte konstigare än att vara på stan öht så länge det inte sker i en mörk gränd, dvs riskfritt. Jag tycker att du verkar något paranoid såvida det är en väldigt dyr jacka.

Som köpare hade jag velat prova jackan, verkar konstigt att skicka inom samma stad.

Utanför huset hade varit mycket förståeligt också. Som säljare hade jag inte velat åka runt halva stan för att träffa köpare då min egen tid är värdefull. Undantaget är om jag råkar vara på stan eller en stadsdel närmare köparen i annat syfte.

• XEmmabus

Jag har sålt en hel del från bilar, lägenheter, leksaker, teknikprylar, barnstolar mm på Blocket och köp-säljsidor på Facebook. Ibland har de kommit hit och hämtat och jag har varit hemma hos folk jag köpt av och ibland har vi setts utanför ortens Ica-butik. Har bara mött vänliga människor. :)

Tror inte du behöver vara orolig om du bestämmer möte på en välbesökt parkering. Är väl jättesmidigt om man kan prova och man slipper skicka med portokostnader.

Svar på tråden Sälja via Blocket