• Anonym (CeCe)

Hur tacklar man sin pappas alkoholvanor?

Jag har precis flyttat tillbaka till mina föräldrar efter att jag och min pojkvän gjorde slut, älskar min dåvarande pojkvän väldigt mycket och känslor fortfarande finns men just nu så har jag så mycket runt mig så jag måste få lite egen tid.

Har bott hemifrån i ca ett år, så inte så jätte länge. Men min pappa har ett typ av missbruk, jag kan väl inte klassa honom som aliks men han har en tendens att bli väldigt otrevlig och elak när han dricker. Vilket jag faktiskt har förträngt detta år då jag inte bott hemma.

Jag var väldigt stökig som tonåring och hade väldigt mycket bråk med mina föräldrar och pappa har gapat och skrikit, helgerna var ju värst. En gång var det bråk om jag som 14-15 årig rökte, mina föräldrar hittade mina cigaretter och jag blev ju såklart ledsen och arg att dom kom på mig så jag sprang in på toan och pappa bokstavligen slog sönder dörren. Det var så pinsamt att ta med sig vänner hem och förklara varför dörren var halv..

Hur fan ska jag tackla detta? Förr så flydde jag men jag kan ju inte göra det längre, min mamma vill nog inte se problemet och acceptera, min bror har en utvecklings störning så han är väldigt krävande i sig.

Jag vill just nu bara tillbaka till min dåvarande pojkvän men känns som jag flyr och gör inte det som är rätt för mig.

För jag orkar inte börja bråka med min pappa bara om jag sagt tex godnatt och använd ett "fel tonläge" då jävlar är det dörrar som smälls, jag är dum i huvudet, jämförelse med andra av mina vänner börjar komma, jag är även en dålig syster och så var cirkusen igång.

Är så förtvivlad över att jag inte vet vad jag ska göra.

Kan även tillägga att jag är 20 och fyller 21.

• Svar på tråden Hur tacklar man sin pappas alkoholvanor?
  • Anonym (CeCe)

Har bott hemifrån i ca ett år, så inte så jätte länge. Men min pappa har ett typ av missbruk, jag kan väl inte klassa honom som aliks men han har en tendens att bli väldigt otrevlig och elak när han dricker. Vilket jag faktiskt har förträngt detta år då jag inte bott hemma.

alkis ska det ju såklart stå

• Tow2Mater
    Anonym (CeCe) skrev 2015-10-23 23:35:25 följande:

Hur fan ska jag tackla detta? Förr så flydde jag men jag kan ju inte göra det längre, min mamma vill nog inte se problemet och acceptera, min bror har en utvecklings störning så han är väldigt krävande i sig.

Kanske försök se hur stressad din pappa kanske är i sitt inre? En fru som inte vill se problemen, en son som kräver mycket pga sin utvecklingsstörning och en dotter som röker mm och beter sig som en normal tonåring? Sen lägg till den ekonomiska börda han kanske måste bära? Kanske inte konstigt det tar honom över vad han kan hantera?

Kallas ibland "prova gå i någon annans skor". Prova se det ur din pappas synvinkel, och sen utvärdera vad du tycker du ser. Vad kan du göra för att försoka underlätta?
  • Drottningen70
    Tow2Mater skrev 2015-10-24 04:20:23 följande:

Kanske försök se hur stressad din pappa kanske är i sitt inre? En fru som inte vill se problemen, en son som kräver mycket pga sin utvecklingsstörning och en dotter som röker mm och beter sig som en normal tonåring? Sen lägg till den ekonomiska börda han kanske måste bära? Kanske inte konstigt det tar honom över vad han kan hantera?

Kallas ibland "prova gå i någon annans skor". Prova se det ur din pappas synvinkel, och sen utvärdera vad du tycker du ser. Vad kan du göra för att försoka underlätta?

Låt mig gissa att du tillhör kategorin människor som även tänker. "Det är förståeligt att folk blir frustrerade och bränner flyktingboenden" "vill man inte bli våldtagen får man ta ansvar för var man går och har på sig" "det är inte så konstigt att en ung man hugger ned barn" "en misshandlad kvinna får fundera på hur hon ska sluta provocera"..
  • sextiotalist

Mitt tips är att vända sig en anhörigförening. Det finns även föreningar för barn till alkoholister. Dessa föreningar var till stor hjälp efter det en kompis separerade från sin man med alkoholberoende.

• Anonym (Talande man)
    Anonym (CeCe) skrev 2015-10-23 23:35:25 följande:

Jag vill just nu bara tillbaka till min dåvarande pojkvän men känns som jag flyr och gör inte det som är rätt för mig.

Är så förtvivlad över att jag inte vet vad jag ska göra.

Kan även tillägga att jag är 20 och fyller 21.

Fly, det är precis vad du ska göra. Sticka och hålla dig därifrån. Jag talar av erfarenhet och gör inte som jag och många med mig, tro att vi någon gång någonsin kan göra saker och ting bättre med någon som är alkis. Vilket din pappa helt klart är, enligt din beskrivning Svälj hellre stoltheten och återvänd till din pojkvän och tala ut med honom. Prata igenom vad som tynger dig, vad som gör att du behöver egentid. Löst det tillsammans med honom som vuxna gör.
    Du är fortfarande väldigt ung, slösa ingen tid hemma hos dina föräldrar, den tiden finns inte längre, den är förbi.
  • Tow2Mater
    Drottningen70 skrev 2015-10-24 08:12:35 följande:
    Låt mig gissa att du tillhör kategorin människor som även tänker. "Det är förståeligt att folk blir frustrerade och bränner flyktingboenden" "vill man inte bli våldtagen får man ta ansvar för var man går och har på sig" "det är inte så konstigt att en ung man hugger ned barn" "en misshandlad kvinna får fundera på hur hon ska sluta provocera"..
    Totalt OT för tråden.
Svar på tråden Hur tacklar man sin pappas alkoholvanor?