• idiisen

Hej

Hej. Glad
    Nu kommer jag med ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa och vill svara på hur det har gått för er. 
    Jag och min sambo har kört oskyddat i 2 år nu, med hopp om en liten, men det är inte det lättaste. Många av mina vänner blir gravida direkt och jag är jätte glad för deras skull men samtidigt tänker man "när är det vår tid? kommer tiden komma när vi får ett plus på stickan?" många tankar som säkert många av er andra också har. 
    Det är så jobbigt att gå och vänta. Men nu i augusti var vi på fertilitetsutredning och vi fick hjälp och det ledde till att vi fick Pergotime utskrivet, ett hormon tillskott som framkallar ägglossning. Jag har ägglossning själv men inte alltid äggen mognar "tillräckligt" för att bli befruktade. Min sambo har inte gjort några spermaprov eller blodprover än. jag tog blodprover och det visade sig vara bra. (en lättnad). 
    Nu har jag kört med pergotime första månaden dag 5-9 av min menscykel, jag kände av ägglossningen mellan dag 14-15, nu är min mens en vecka sen. (om jag räknar 14 dagar ifrån ägglossning.) så nu är jag alltså på dag 35 i min menscykel. Väntar på att min läkare ska ringa någon gång under dagen. Får se vad hon säger.
    När jag var och tog blodprov på dag 21 så var svaren 2.3 på mina progesteron värden. Vilket är väldigt lågt, månaden innan så hade jag 23. Så har inte pergotime hjälpt mig alls? Eller kan det vara att det har funkat och gett resultat redan på första försöket? Har läst att värdet ska ligga mellan 0-4 om det har "lyckats" bli befruktat.
    Massa väntan och håller alla mina tummar på att detta ska hjälpa oss, annars får det bli IVF.

Kram på er från mig. Hjärta 

• Svar på tråden Hej
  • Jag är bara jag

Progesteronet ska ligga på minst 20 och helst uppåt 30 för att påvisa äl och ännu mer som gravid. Så tyvärr,ingen äl den månaden och det är därför mensen är sen. Men ni har ju faktiskt inte gjort en fullständig utredning för självklart ska mannen lämna spermaprov också! Felet ligger lika ofta hos mannen som kvinnan så Pergo eller annat kan ju i värsta fall vara meningslöst ifall han saknar spermier.

Några kurer till med Pergo ska du ta innan det blir IVF, kanske bara fattas att få ordentlig äl. Glad

Svar på tråden Hej