• polken

arbeta in det sista..

Hej! 

Nu är det såhär att jag är i vecka 28 och jag har varit arbetslös i 3 månader och vill nu börja jobba. Har fått jobb i en butik och då är det bara att sitta i kassan för butikschefen vet om min situation. Men det jag undrar över är hur länge kan jag egentligen jobba? Och även om jag har jobb har jag rätt till sån 60 dagar innan BF penning? Är osäker om det hette havandeskapspenning eller föräldrarpenning. 
    Och vad händer när bebisen är här, hur blir det med inkomsten? Får jag bara föräldrarpenning och barnbidrag?
    Är ensamstående och har ingen hjälp när det gäller ekonomiskt. 
    Tror inte min ålder spelar någon roll men jag är 20 år gammal ifall det spelar någon roll.
    Ni får jätte gärna dela med er det ni vet och om ni har några erfarenheter av detta. Tack :)

• Svar på tråden arbeta in det sista..
  • Dixie

du har ju rätt att börja ta föräldrapenning 60 dagar innan beräknad födsel - men de räknas av de dagar du sammanlagt får vara föräldraledig. 

kanske du har möjlighet att söka bostadsbidrag - tror det finns någon uträkning du kan göra på försäkringskassans hemsida! 

• polken
    Dixie skrev 2015-10-21 19:10:44 följande:

du har ju rätt att börja ta föräldrapenning 60 dagar innan beräknad födsel - men de räknas av de dagar du sammanlagt får vara föräldraledig. 

kanske du har möjlighet att söka bostadsbidrag - tror det finns någon uträkning du kan göra på försäkringskassans hemsida! 

Jaha så jag som ensamstående har väl rätt att vara föräldrarledig i 480 dagar? Men dom kommer dra av 60 dagar från det om jag redan nu ansöker om föräldrarpenning? Har jag förstått det rätt? 

men där jag bor just nu betalar jag ingen hyra, kan jag ändå ansöka om bostadsbidrag? 
  • aztec

Har du rätt till högra föräldrapenning än det lägsta? Annars hade jag jobbat så länge jag kunnat för aty spara ihop en slant. Kommer inte bli mycket annars varje månad.

• polken
    aztec skrev 2015-10-21 19:59:09 följande:

Har du rätt till högra föräldrapenning än det lägsta? Annars hade jag jobbat så länge jag kunnat för aty spara ihop en slant. Kommer inte bli mycket annars varje månad.

vad menar du med högra föräldrarpenning än det lägsta? Jag har inte koll på sånt. 
    Jag vill helst arbeta till jul har BF 13/1. Men min arbetsgivaren har tänkt att jag ska sluta ungefär början av december. 
  • aztec
    polken skrev 2015-10-21 20:04:31 följande:

vad menar du med högra föräldrarpenning än det lägsta? Jag har inte koll på sånt. 

Jag vill helst arbeta till jul har BF 13/1. Men min arbetsgivaren har tänkt att jag ska sluta ungefär början av december. 

Vet du hur du ska klara dig efter du fått barn? Du sa att du har gratis boende, bor du hemma fortfarande :) tycker du ska boka in ett möte med försäkringskassan så kan du få hjälp med föräldrapenning så du kan få kontroll på hur din ekonomi kommer se ut. Nog dags att planera.
  • polken
    aztec skrev 2015-10-21 20:30:09 följande:
    Vet du hur du ska klara dig efter du fått barn? Du sa att du har gratis boende, bor du hemma fortfarande :) tycker du ska boka in ett möte med försäkringskassan så kan du få hjälp med föräldrapenning så du kan få kontroll på hur din ekonomi kommer se ut. Nog dags att planera.
    Ja precis, funderar på att boka en tid men väntar bara på ett papper från dom. Jag har skickat in moderskapsintyg, jag får väl hem något papper som jag ska fylla i angående föräldrarpenning osv? 
  • solros68

Det finns mycket information på fk:s hemsida, både sånt som är bra att veta innan och sedan efter barnet är fött. Föräldrapenningen söker man på nätet.

• polken
    solros68 skrev 2015-10-21 22:08:04 följande:

Det finns mycket information på fk:s hemsida, både sånt som är bra att veta innan och sedan efter barnet är fött. Föräldrapenningen söker man på nätet.

tack :)
  • polken
    Connie07 skrev 2015-10-21 22:15:00 följande:

Jobba så länge du kan och heltid.

det jobbet jag fått nu är tyvärr inte heltid. 5-6 timmar 3-4 gånger i veckan är det
  • Connie07

Säg att du vill jobba mera.Och när du inte orkar mera,sjukskriv dig istället .

• Liten till

Är du med i akassan sedan tidigare? Eller har du jobbat mer än 6 månader innan din arbetslöshet? För i så fall kan du ha rätt till högre föräldrapenning.

• aztec
    polken skrev 2015-10-21 21:51:33 följande:

Ja precis, funderar på att boka en tid men väntar bara på ett papper från dom. Jag har skickat in moderskapsintyg, jag får väl hem något papper som jag ska fylla i angående föräldrarpenning osv? 

Vill inte låta elak, men du måste väl ha haft lite koll tidigare i din graviditet? Var ska du bo? Hur ska du försörja dig? Hur länge ska du stanna hemma med bebisen? Räcker dina föräldradagar? Räcker den lilla summan du kommer få?

När du väl vet och bestämt allt det där är det lättare att planera hur du ska göra, och det finns tips och knep hur du kan uppnå det du vill för dig och ditt barn. Verkligen dags att ta tag i så du inte står där sen när barnet är fött. För du kommer ha fullt upp med bebisen då och vill slippa all stress dessa frågor kommer skapa annars.
  • polken
    Connie07 skrev 2015-10-22 06:52:21 följande:

Säg att du vill jobba mera.Och när du inte orkar mera,sjukskriv dig istället .

Men jag kan väl inte sjukskriva mig på ett jobb som jag inte kommer ha kvar när jag kan börja jobba igen?
  • polken
    Liten till skrev 2015-10-22 06:55:46 följande:

Är du med i akassan sedan tidigare? Eller har du jobbat mer än 6 månader innan din arbetslöshet? För i så fall kan du ha rätt till högre föräldrapenning.

Nej jag gick på gymnasiet innan jag började arbeta, tog studenten nyss i somras. 
  • polken
    aztec skrev 2015-10-22 07:56:26 följande:
    Vill inte låta elak, men du måste väl ha haft lite koll tidigare i din graviditet? Var ska du bo? Hur ska du försörja dig? Hur länge ska du stanna hemma med bebisen? Räcker dina föräldradagar? Räcker den lilla summan du kommer få?

När du väl vet och bestämt allt det där är det lättare att planera hur du ska göra, och det finns tips och knep hur du kan uppnå det du vill för dig och ditt barn. Verkligen dags att ta tag i så du inte står där sen när barnet är fött. För du kommer ha fullt upp med bebisen då och vill slippa all stress dessa frågor kommer skapa annars.
    Jag förstår vad du menar men innan har jag haft en partner (pappan till bebisen) som hjälpt till men när han lämnade mig ensam i detta så tappade jag det hela därför jag försöker ta tag i allt så snabbt som möjligt nu innan bebisen kommer. 
  • aztec
    polken skrev 2015-10-22 15:06:28 följande:

Jag förstår vad du menar men innan har jag haft en partner (pappan till bebisen) som hjälpt till men när han lämnade mig ensam i detta så tappade jag det hela därför jag försöker ta tag i allt så snabbt som möjligt nu innan bebisen kommer. 

Bra att du tar tag i det hela! Så fort du hört ifrån försäkringskassan kan du ju börja planera på allvar. Men du bör redan nu göra en budget inför framtiden

. För troligtvis kommer du få 6750:- i månaden, inte mycket att hänga i julgranen och det är när du tar 7dagar i veckan. Dagarna kommer gå åt fort!

Du säger att killen lämnar dig, ska du ha ensam vårdnad? Kommer han stå som fader? Kan finnas underhåll osv att hämta.

Var ska du bo? Dina föräldrar? Hur länge får du bo där? Kommer de vilja ha betalt? Kan de kanske passa en kväll i veckan sen så du kan tjäna lite extra pengar? :) kan du få bostadsbidrag i sånnafall?

Bra att du tar tag i det nu :)
Svar på tråden arbeta in det sista..