• tikki masala

överkörd katt eller hund är inte anmälningspliktigt!?!

Varför i allsindar är inte katter och hundar som blir överkörda anmälningspliktigt till polisen? 

Det var det dummaste jag har varit med om! Det finns många överkörda katter (speciellt) som ägarna hade sluppit lägga ner massor av sin tid för att hitta dem igen. 
    Jag trodde att det var tvunget!? Blir faktiskt arg för det här...

• Svar på tråden överkörd katt eller hund är inte anmälningspliktigt!?!
  • Deceree1

Håller med. Borde vara det. Så fort det gäller vilt så måste man ju det. Och som sagt för att underlätta för oroliga djurägare.

• Ego Lovers

Är man rädd om sina husdjur släpper man inte ut dom vind för våg

• Deceree1
    Ego Lovers skrev 2015-10-21 12:18:42 följande:

Det är nog svårt med katter.. Lättare med hundar att ha koll
  • tikki masala

Ja sen så är katter väldigt bra att ha ute eftersom de faktiskt jagar råttor o möss. Vilket är stora skadedjur i städer. Tänk hur det hade sett ut utan katter i stan.. =/
  • Dexter dot com
    tikki masala skrev 2015-10-22 09:53:49 följande:
    Ja sen så är katter väldigt bra att ha ute eftersom de faktiskt jagar råttor o möss. Vilket är stora skadedjur i städer. Tänk hur det hade sett ut utan katter i stan.. =/
    Förmodligen hade alla efterlysningar i tidningar och på nätet försvunnit om folk tog sitt ansvar och inte släppte ut sina katter i stan. Tycker absolut inte stadsmiljö är lämplig för katter och ingen skaffar väl utekatt i stan för att bidra med råttfria innergårdar direkt.
  • tikki masala

Nej såklart skaffar man inte en katt enbart för mössens skull. Men jag kan tala om att när vår förra katt dog så intog mössen vårt hus! Ja det är sant. Sen skaffade vi katt igen och vips var de borta. Och de får gå ut.  Jag tycker att katter självklart ska få gå ut. 
    Men om nu man skulle köra på en katt eller en hund. så borde det vara anmälningspliktigt iallafall. 

• Lady Godiva

Du har rätt, men djur kan smita iväg när man minst anar det. Vår katt försöker alltid smita ut när Maken går till jobbet, jag måste hålla i honom (katten alltså, inte Maken ) varje morgon för att han inte ska sticka.

Och Bonussonens hund är helt vild med att smita ut, tyvärr har de inte tränat inropning så drar hunden iväg är han väck tills någon fångar honom. Så det är ju inte alltid som man frivilligt släpper ut sin katt eller hund. Men i princip har du förstås rätt.

Är inne i en sådan diskussion just nu angående vår katt. Han är född i juni och alltså ingen liten "kattbebis" längre, men han är heller inte vuxen och jag vil inte släppa ut honom än då det finns gott om räv och grävling i vårt område, dessutom finns det biltrafik som enligt lag och i teorin endast får köra 30 km/h men som i praktiken kör minst 50, det är lätt hänt att en liten katt bir påkörd.

Hursomhelst har vi bara haft katten i snart en månad, han hade alltså varit hos mamman och ägaren lite längre än vad som är vanlig. Den första ägaren hade låtit katten och hans syskon vara ute, jag tycker som sagt att han är för liten och vill att han ska växa till sig lite innan han får börja gå ut. Tänkte ha honom inne över vintern, sedan kastrera honom och först därpå låta honom vara ute.

Min  kompis, som "förmedlade" katten, tycker vi är fåniga och att det är en tuff katt och han klarar sig o.s.v. Dessutom hade hans första ägare sagt "Väljer man en utekatt får man räkna med att den kan bli dödad av en räv eller påkörd av en bil." Jag tycker dock det är ett lite cyniskt sätt att tänka, dessutom har vi inte "valt" en utekatt, han hade fått vara ute hos mamman men han får inte vara ute nu.

Min kompis får mig att känna mig som världens fånigaste kattägare som inte vill låta katten gå ut, men som Maken hela tiden säger: "Det är vår katt nu, och vi bestämmer när han ska gå ut." Det har han ju helt rätt i, men jag har så svårt att säga det till min kompis... Ja, jag är en mes, jag vet.

Jag tycker dock att kattägare har skyldighet att kastrera/sterilisera sina katter om de ska vara ute, det finns alldeles för många oönskade katter. Och man kan ju inte kastrera innan katten är könsmogen, så då blir det ju automatiskt så att katten får vara inne. Jag har köpt sele och koppel och tänkte försöka gå ut med honom, hittills har jag dock inte ens lyckats på honom selen - han hatar den. Så vi får väl se hur det blir.

Oj, vad långt det blev, ursäkta...

Nobody expects the Spanish Inquisition!
  • tikki masala
    Nonym skrev 2015-10-22 12:45:00 följande:

Påkörd hund är väl anmälningspliktigt?

Inte enligt polisen och länsstyrelsen. Det gäller bara vilda djur. typ rådjur o älg. inte kanin då. 
    Lady Godiva skrev 2015-10-23 07:37:37 följande:
    Du har rätt, men djur kan smita iväg när man minst anar det. Vår katt försöker alltid smita ut när Maken går till jobbet, jag måste hålla i honom (katten alltså, inte Maken ) varje morgon för att han inte ska sticka.

Och Bonussonens hund är helt vild med att smita ut, tyvärr har de inte tränat inropning så drar hunden iväg är han väck tills någon fångar honom. Så det är ju inte alltid som man frivilligt släpper ut sin katt eller hund. Men i princip har du förstås rätt.

Är inne i en sådan diskussion just nu angående vår katt. Han är född i juni och alltså ingen liten "kattbebis" längre, men han är heller inte vuxen och jag vil inte släppa ut honom än då det finns gott om räv och grävling i vårt område, dessutom finns det biltrafik som enligt lag och i teorin endast får köra 30 km/h men som i praktiken kör minst 50, det är lätt hänt att en liten katt bir påkörd.

Hursomhelst har vi bara haft katten i snart en månad, han hade alltså varit hos mamman och ägaren lite längre än vad som är vanlig. Den första ägaren hade låtit katten och hans syskon vara ute, jag tycker som sagt att han är för liten och vill att han ska växa till sig lite innan han får börja gå ut. Tänkte ha honom inne över vintern, sedan kastrera honom och först därpå låta honom vara ute.

Min  kompis, som "förmedlade" katten, tycker vi är fåniga och att det är en tuff katt och han klarar sig o.s.v. Dessutom hade hans första ägare sagt "Väljer man en utekatt får man räkna med att den kan bli dödad av en räv eller påkörd av en bil." Jag tycker dock det är ett lite cyniskt sätt att tänka, dessutom har vi inte "valt" en utekatt, han hade fått vara ute hos mamman men han får inte vara ute nu.

Min kompis får mig att känna mig som världens fånigaste kattägare som inte vill låta katten gå ut, men som Maken hela tiden säger: "Det är vår katt nu, och vi bestämmer när han ska gå ut." Det har han ju helt rätt i, men jag har så svårt att säga det till min kompis... Ja, jag är en mes, jag vet.

Jag tycker dock att kattägare har skyldighet att kastrera/sterilisera sina katter om de ska vara ute, det finns alldeles för många oönskade katter. Och man kan ju inte kastrera innan katten är könsmogen, så då blir det ju automatiskt så att katten får vara inne. Jag har köpt sele och koppel och tänkte försöka gå ut med honom, hittills har jag dock inte ens lyckats på honom selen - han hatar den. Så vi får väl se hur det blir.

Oj, vad långt det blev, ursäkta...
    Om katten föddes i juni är den väl inte så gammal? Enligt lag skall ju katter vara minst 12 veckor innan de får säljas eller ges bort. Så då var nog er katt vid den åldern om ni haft honom en månad nu)

Det som stör mig är att min katt gick ut för ett tag sedan och blev påkörd av en som bor mycket längre uppför gatan. Nu var det ju vittnen som såg det hela. och tog registreringsnumret eftersom han saktade ner efteråt men stannade inte för att se om hon var ok. Alltså fortsatte han bara att köra iväg och parkerade hemma. 
    Jag blev ju uppringd av de som såg detta och hon dog omedelbart. så gick jag hem till gubben och sa att han hade kört på min katt. Frun sa att de hade pratat om det när han kom hem. Jag undrade ju självklart varför han inte stannade för att se om hon var ok. Men hans svar var - Ja men jag trodde att hon klarade sig.  Javisst i en pöl av blod liggandes mitt i vägen. Såklart hon klarade sig.  Not... Det är det som stör mig att folk bara nonchalerar att de har kört på ett levande djur. Självklart kan man kanske inte hjälpa att man kör på en katt eller hund om de kastar sig ut i sista stund men man kan väl ta sig de fem minutrarna för att se om djuret lever. eventuellt ringa upp ägaren om det finns ett halsband annars ringa polisen och säga det. hur svårt kan det vara egentligen?
Svar på tråden överkörd katt eller hund är inte anmälningspliktigt!?!