Ego Lovers skrev 2015-10-21 12:18:42 följande:
Är man rädd om sina husdjur släpper man inte ut dom vind för våg
Du har rätt, men djur kan smita iväg när man minst anar det. Vår katt försöker alltid smita ut när Maken går till jobbet, jag måste hålla i honom (katten alltså, inte Maken
) varje morgon för att han inte ska sticka.
Och Bonussonens hund är helt vild med att smita ut, tyvärr har de inte tränat inropning så drar hunden iväg är han väck tills någon fångar honom. Så det är ju inte alltid som man frivilligt släpper ut sin katt eller hund. Men i princip har du förstås rätt.
Är inne i en sådan diskussion just nu angående vår katt. Han är född i juni och alltså ingen liten "kattbebis" längre, men han är heller inte vuxen och jag vil inte släppa ut honom än då det finns gott om räv och grävling i vårt område, dessutom finns det biltrafik som enligt lag och i teorin endast får köra 30 km/h men som i praktiken kör minst 50, det är lätt hänt att en liten katt bir påkörd.
Hursomhelst har vi bara haft katten i snart en månad, han hade alltså varit hos mamman och ägaren lite längre än vad som är vanlig. Den första ägaren hade låtit katten och hans syskon vara ute, jag tycker som sagt att han är för liten och vill att han ska växa till sig lite innan han får börja gå ut. Tänkte ha honom inne över vintern, sedan kastrera honom och först därpå låta honom vara ute.
Min kompis, som "förmedlade" katten, tycker vi är fåniga och att det är en tuff katt och han klarar sig o.s.v. Dessutom hade hans första ägare sagt "
Väljer man en utekatt får man räkna med att den kan bli dödad av en räv eller påkörd av en bil." Jag tycker dock det är ett lite cyniskt sätt att tänka, dessutom har vi inte "valt" en utekatt, han hade fått vara ute hos mamman men han får inte vara ute nu.
Min kompis får mig att känna mig som världens fånigaste kattägare som inte vill låta katten gå ut, men som Maken hela tiden säger: "
Det är vår katt nu, och vi bestämmer när han ska gå ut." Det har han ju helt rätt i, men jag har så svårt att säga det till min kompis... Ja, jag är en mes, jag vet.
Jag tycker dock att kattägare har skyldighet att kastrera/sterilisera sina katter om de ska vara ute, det finns alldeles för många oönskade katter. Och man kan ju inte kastrera innan katten är könsmogen, så då blir det ju automatiskt så att katten får vara inne. Jag har köpt sele och koppel och tänkte försöka gå ut med honom, hittills har jag dock inte ens lyckats på honom selen - han hatar den. Så vi får väl se hur det blir.
Oj, vad långt det blev, ursäkta...