• Pommac1

Minska i vikt och förbättra äggkvaliteten?

Hej! Jag kan berätta att jag gått från 100kg - 80 kg. Nu fokuserar jag mest på att behålla min vikt (vilket också är svårt). Men nu till min fråga. Jag ringde min ivf klinik och de sa att det vore bra om jag gick ner några kilo till för att öka äggkvaliteten ännu. Men när jag googlar hittar jag inget om att vikt ska påverka? Det står bara att det är åldern som påverkar. Vad är era erfarenheter? Jag har alltid haft regelbunden ägglossning.

• Svar på tråden Minska i vikt och förbättra äggkvaliteten?
  • lilsis

D-vitamin är hemskt viktigt också. Mina utslag på Äl-stickor blev mycket bättre efter att jag börjat med extra D.

Vad gäller vikten så upphörde min ägglossning helt när jag halverade min, om kvaliteten förbättrades vet jag inte, får kanske någon form av facit imorgon när jag förhoppningvis får tillbaka ett embryo och i övrigt veta hur många ägg och av de befruktade man tog ut i måndags...

• Jag är bara jag

Det finns ingenting man kan göra för att förbättra äggkvaliteten. Jag var smal alla ÄP-misslyckades totalt. Det hänger på åldern och vissa har skitägg redan som relativt unga som jag t.e.x. Däremot förbättras förutsättningarna för att bli gravid och för att få behålla en graviditet om man väger mindre.

• Cyanea

Så vitt jag kan se på nätet har man sett tydliga samband mellan vikt och fertilitet, framförallt vid oförklarlig barnlöshet. Sen verkar man inte helt säker på exakt vad det är som påverkar, mer än att de som är överviktiga eller är feta ofta har svårare att lyckas än de normalviktiga samt ofta kan minska fertilitetsproblemen med att gå ner i vikt. Personerna i studien hade då alltså regelbunden ÄL, men det tog sig inte ändå, men förbättrades när de gick ner i vikt. 

Jag hade lyssnat på kliniken. De tar ständigt del av alldeles ny forskning och bör således ha bättre koll än gemene man och internet generellt. 

Vad exakt googlar du på? När jag skriver in "fertility obesity" i Google Scholar (scholar.google.se) får jag upp ett helt gäng relaterade artiklar. Det verkar som att hormonet Leptin kan vara involverat i både sämre äggkvalitet och embryots utveckling, och detta hormon förekommer i högre grad i kroppen om man väger mer än vad som anses normalt. 

• Pommac1

Tack för era svar. Vet dock inte om jag blev något klokare. Men det är väl bara att kämpa på. Ska testa akupunktur undertiden.

• TB1

Hej! För lite mer än 1.5 år sedan påbörjade jag min fertilitetsutredning. Då sa min gyn att jag hade PCO och behövde gå ner i vikt (vägde då 95). Jag kom tillbaka när jag vägde inom deras bmi kriterier och då hade min PCO magiskt försvunnit, mina äggstockar hade återigen fin form och mina blodprov hade ett mycket bättre värde.

Så, bättre ägg eller ej, det vet jag inte? Men allt det kringgående har ABSOLUT förbättras med hjälp av viktnedgången.

Lycka till!

• Pommac1
    TB1 skrev 2015-10-21 21:14:56 följande:

Hej! För lite mer än 1.5 år sedan påbörjade jag min fertilitetsutredning. Då sa min gyn att jag hade PCO och behövde gå ner i vikt (vägde då 95). Jag kom tillbaka när jag vägde inom deras bmi kriterier och då hade min PCO magiskt försvunnit, mina äggstockar hade återigen fin form och mina blodprov hade ett mycket bättre värde.

Så, bättre ägg eller ej, det vet jag inte? Men allt det kringgående har ABSOLUT förbättras med hjälp av viktnedgången.

Lycka till!

Tack! Ja, det står massor om PCO men det har jag inte/har aldrig haft. Isåfall hade känts bättre för då hade man haft en förklaring. Nä 8 kg till jul borde man ju klara. Får sätta upp nåt mål och motivera mig!
  • TB1
    Pommac1 skrev 2015-10-21 22:16:27 följande:

Tack! Ja, det står massor om PCO men det har jag inte/har aldrig haft. Isåfall hade känts bättre för då hade man haft en förklaring. Nä 8 kg till jul borde man ju klara. Får sätta upp nåt mål och motivera mig!

Fast PCO kan inte försvinna.... det är något man har hela livet. Min poäng var.. att pga min övervikt hade jag en nedsatt förmåga att bli gravid.

Lycka till!
  • Pommac1
    TB1 skrev 2015-10-22 07:13:51 följande:

Fast PCO kan inte försvinna.... det är något man har hela livet. Min poäng var.. att pga min övervikt hade jag en nedsatt förmåga att bli gravid.

Lycka till!

Okej. Tack! Får kämpa lite hårdare nu. Så jobbigt när det är mörkt ute bara. Gillar inte att träna i mörker. Får börja på gym kanske. Fast det tycker jag inte heller är så roligt. Men simma kanske. Längtar efter våren redan!
Svar på tråden Minska i vikt och förbättra äggkvaliteten?