Vi är på biblioteket en gång varannan månad. Då läser vi och lånar böcker. Jag hade gärna gått till biblioteket 1 gång i veckan, så som vi gjorde på den förra orten där jag bodde, men här är både jag och min man missnöjda med barnboksavdelningen.
Jag bor i en ganska liten stad (15.000 invånare) och vet inte om det är en anledning till att biblioteket inte uppfyller de krav jag har. Jag har bara bott i större städer tidigare och har då varit mer nöjd med biblioteken där än vad jag är här.
För det första så upplever jag att bibliotekarierna i min stad har dålig koll på barnböcker, trots att vi pratar barnböcker i väldigt generella termer. Jag kan t.ex. inte säga: "Jag vill ha tips på barnböcker om flygplan med 3-4 meningar på varje sida. Om det är sagoböcker eller faktaböcker spelar ingen roll, bara det handlar om flygplan." På andra bibliotek där jag har varit tillsammans med barn så har bibliotekarierna plockat fram en handfull böcker om det man ber om, men det upplever jag att man inte klarar av att göra här. Om det beror på att jag bor i en småstad eller om bibliotekarierna är extra dåliga här, vet jag inte.
Något annat som jag också tycker är extremt märkligt på mitt bibliotek är att man har sagostund för barn på arabiska och somaliska, men inte på svenska. På andra bibliotek med sagostund har både jag och barnen uppskattat sagostunden enormt mycket; barnen för att det är spännande när någon annan än jag läser, och jag har uppskattat det för att sagostunderna har gett mig tips kring böcker vi kan låna.