• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Hur använder ni biblioteket?

Min fråga riktar mig främst till föräldrar men även andra får gärna skriva här.

Frågan är som i rubriken: Hur använder ni biblioteket?
    Vilka tjänster använder ni? Hur ofta är ni där? Vad gör ni när ni är där?

Ordet är fritt, jag är helt enkelt nyfiken på hur föräldrar (och andra) använder biblioteket.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-20 15:23
    Tillägg: Vad skulle ni vilja se för sorts tjänster hos biblioteket?
  • Svar på tråden Hur använder ni biblioteket?
  • sportpappa

Vi lånar barnböcker som vi läser på kvällen när vi nattar sonen. Har nästan alltid 3-4 stycken böcker lånade.
    Vi är där 2-3 ggr per månad. Förbokar böcker som vi vill ha och hämtar dem när de kommit.

• Magdalena03

Vi lånar böcker, eller rättare sagt vår dotter lånar böcker. Hon läser 2-3 böcker i veckan. Tur att det finns bibliotek för annars hade det blivit dyrt! Annars gör vi inte mycket där, fikar ibland på cafét förstås.

• Trippelmamma76

Nu är vårt bibliotek rätt dåligt och har trist, sur personal, men jag skulle främst önska att man kunde gå på sagostund, sångstund mm så som det är i min hemstad (där de har ett jättefint bibliotek) Böcker kan jag tänka mig att låna till större barn men inte till de minsta där andra barn tuggat och dregglat på dem... Det är såpass billigt att köpa egna pekböcker och behövs ju inte så väldigt många.

• Fia 28

Jag använder endast bibliotekets webbsida till att låna e-böcker. Sambon lånar mängder med barnböcker åt dottern och även en del böcker/tidningar åt sej själv. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-20 15:14:16 följande:

Nu är vårt bibliotek rätt dåligt och har trist, sur personal, men jag skulle främst önska att man kunde gå på sagostund, sångstund mm så som det är i min hemstad (där de har ett jättefint bibliotek) Böcker kan jag tänka mig att låna till större barn men inte till de minsta där andra barn tuggat och dregglat på dem... Det är såpass billigt att köpa egna pekböcker och behövs ju inte så väldigt många.

Bra, det är en fråga jag ska lägga in i TS: Vad skulle ni vilja se för sorts tjänster hos biblioteket?

Till alla: Tack för svar, fortsätt så.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • fluu

Vi är där några gånger i månaden och lånar böcker och där då och då och ser på teater, bara leker/hänger eller fikar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien
    Vi är på biblioteket var fjärde vecka eftersom det är så länge man får låna böckerna (om man inte förlänger lånet). Då brukar vi låna 8-10 böcker per gång.
    Någon enstaka gång lånar vi en film också.

Sen har vi ett väldigt fint bibliotekt med en "labb- och lek-hörna" typ ett mini-Tom Tits, så där hänger sonen alltid en stund.

Det jag skulle önska är fler sång-/sagostunder och kanske lite dockteater eller liknande. Det förekommer ibland, men väldigt sällan.
  • Kulturmamman

Oh, vi är på biblioteket minst tre gånger i veckan. ÄLSKAR bibblan!

Vi lånar mest böcker, men ibland även film och datorspel.

När vi är där så läser vi, spelar sällskapsspel, iPadspel, samt datorspel. Vi fikar, pysslar, går på teatrar, sagostunder och andra tillställningar.

Jag har även använt deras skrivare för blanketter, bilder och CV'n.

• ninalinnea81

Vi är på biblioteket en gång/månad. Kör det ihop sig lånar jag om via nätet.

Snittar på 22-24 lån/gång (2 vuxna, en 4 åring o en bebis)

Ljudböcker, barnbilderböcker, nån kokbok, nån barnpsykologibok typ Potträning, ett sällskapsspel för 4 åringen, några hobbyböcker typ snickra och samma skönlitterära till mamman om och om igen...

Vuxenböckerna är om vi har tur åtminstone bläddrade i. Barnböckerna läses (2 sagor/nattning och ibland även under dagen) Men jag älskar att man kan gå och plocka på sig - utan att välja!

Frågar du 4 åringen är utklädningskläderna det bästa på biblioteket.

Några gånger har vi gått på barnteater men det har inte varit så bra, fel sorts kultur för oss antagligen.

• Amanda84

Vi är på biblioteket en gång varannan månad. Då läser vi och lånar böcker. Jag hade gärna gått till biblioteket 1 gång i veckan, så som vi gjorde på den förra orten där jag bodde, men här är både jag och min man missnöjda med barnboksavdelningen.

Jag bor i en ganska liten stad (15.000 invånare) och vet inte om det är en anledning till att biblioteket inte uppfyller de krav jag har. Jag har bara bott i större städer tidigare och har då varit mer nöjd med biblioteken där än vad jag är här.

För det första så upplever jag att bibliotekarierna i min stad har dålig koll på barnböcker, trots att vi pratar barnböcker i väldigt generella termer. Jag kan t.ex. inte säga: "Jag vill ha tips på barnböcker om flygplan med 3-4 meningar på varje sida. Om det är sagoböcker eller faktaböcker spelar ingen roll, bara det handlar om flygplan." På andra bibliotek där jag har varit tillsammans med barn så har bibliotekarierna plockat fram en handfull böcker om det man ber om, men det upplever jag att man inte klarar av att göra här. Om det beror på att jag bor i en småstad eller om bibliotekarierna är extra dåliga här, vet jag inte.

Något annat som jag också tycker är extremt märkligt på mitt bibliotek är att man har sagostund för barn på arabiska och somaliska, men inte på svenska. På andra bibliotek med sagostund har både jag och barnen uppskattat sagostunden enormt mycket; barnen för att det är spännande när någon annan än jag läser, och jag har uppskattat det för att sagostunderna har gett mig tips kring böcker vi kan låna.

• Gladskit

Jag älskar bibliotek! När jag gick i gymnasiet låg det i samma byggnad som biblioteket så dit gick jag ofta på håltimmar och raster och för att kunna plugga i lugn och ro.

Nu när jag har barn själv så försöker jag introducera läsning för min son såklart, eftersom jag vet hur värdefullt det är för språk, stavning mm.
    Jag brukar hålla koll på programmet så att jag vet om det händer något extra kul där. Som teatrar och andra events. Sen tar vi en promenad dit för att låna böcker och få inspiration. Jag pratar gärna med personalen för att få tips på nya böcker eller böcker inom vissa genrer. Min son är 9 år nu och gillar också att ha faktaböcker hemma som man kan bläddra i när man får en stund över. Och även Guinness Rekordbok!

Vi har även lånat filmer när vi varit hemma och varit sjuka, perfekt!

Jag vet inte vad jag skulle önska mer faktiskt, jag är väldigt nöjd med vårt bibliotek.

• annieh897
    Amanda84 skrev 2015-10-22 23:13:34 följande:

Vi är på biblioteket en gång varannan månad. Då läser vi och lånar böcker. Jag hade gärna gått till biblioteket 1 gång i veckan, så som vi gjorde på den förra orten där jag bodde, men här är både jag och min man missnöjda med barnboksavdelningen.

Jag bor i en ganska liten stad (15.000 invånare) och vet inte om det är en anledning till att biblioteket inte uppfyller de krav jag har. Jag har bara bott i större städer tidigare och har då varit mer nöjd med biblioteken där än vad jag är här.

För det första så upplever jag att bibliotekarierna i min stad har dålig koll på barnböcker, trots att vi pratar barnböcker i väldigt generella termer. Jag kan t.ex. inte säga: "Jag vill ha tips på barnböcker om flygplan med 3-4 meningar på varje sida. Om det är sagoböcker eller faktaböcker spelar ingen roll, bara det handlar om flygplan." På andra bibliotek där jag har varit tillsammans med barn så har bibliotekarierna plockat fram en handfull böcker om det man ber om, men det upplever jag att man inte klarar av att göra här. Om det beror på att jag bor i en småstad eller om bibliotekarierna är extra dåliga här, vet jag inte.

Något annat som jag också tycker är extremt märkligt på mitt bibliotek är att man har sagostund för barn på arabiska och somaliska, men inte på svenska. På andra bibliotek med sagostund har både jag och barnen uppskattat sagostunden enormt mycket; barnen för att det är spännande när någon annan än jag läser, och jag har uppskattat det för att sagostunderna har gett mig tips kring böcker vi kan låna.

Jag tror inte att det beror på storleken på staden du bor i, utan det låter som okunniga/oengagerade bibliotekarier. Jag jobbar på ett bibliotek med endast 6000 invånare i hela kommunen och där skulle det absolut inte gå till så som du beskriver ang att hitta barnböcker inom ett specifikt ämne.
Svar på tråden Hur använder ni biblioteket?