• jjjjo

Problem med magen.

Min tjej på 7.5 månad har haft problem med magen i ca en månad nu. Hon är förstoppad och vi har varit upp på akuten en natt efter att hon inte hade bajsat, kissat eller ätit på 12 timmar. Där gjorde dom en tarmspolning och såg att det var ett ordentligt stopp och så fick vi lactulos att ge henne i ersättningen varje morgon och det blev bättre till en början, sen var hon ena dagen hård och ena dagen lös. Vi var nu för en vecka sedan hos läkaren igen och då trodde dom att hon har mjölkallergi. Vi fick mjölkfri mat och nu en vecka senare har hon fortfarande problem. Svårt att bajsa och det kommer lite och är hårt och stinker värre än någonsin. Jag börjar tro att det inte är mjölkallergin. Har någon varit med om liknande? Vill bara att hennes mage ska vara bra. Allt började när vi vid 6 månaders bytte ersättning från 1an till 2an. 

• Svar på tråden Problem med magen.
  • nattuss89

Jag har en snart 7 månaders som blev förstoppad när vi bytte från 1an till 2an också, det var även i samband med att vi började med smakportioner. han grät när han skulle bajsa och det kom knappt ut något. Dock fortsatte han att äta som vanligt, men man tyckte ju extremt synd om honom. Kunde vakna mitt i natten och gallskrika för att det gjorde ont. Efter att vi provat de flesta husmorstips så började vi med Laktulos efter rekommendation från bvc. Det hjälpte till en början men han kan fortfarande vara hård i magen imellanåt. Vi ger mycket katrinplommons-puré, päronpuré och liknande "lösande" saker för att underlätta, ibland funkar det och ibland inte. Nu bajsar han dagligen iallafall, även fast det ibland kan kännas hårdare och vissa dagar lösare. Han har väll en känslig mage, så man får ju vara uppmärksam och prova sig fram. Dock gör ju detta tyvärr att man blir lite rädd för att börja ge honom massa ny mat, när magen redan innan är i obalans. Vissa tycker att man ska minska på ersättning och öka med vanlig mat/välling men jag vill samtidigt försöka köra med ersättning så länge det går. Detta gav dig kanske inte så mycket hjälp, men ville ändå dela med mig av min erfarenhet.

Och blir det inte bättre ska du vara envis och kanske göra en nogrannare koll på vårdcentralen / bvc, bättre en gång för mycket än för lite. Det är hemskt att behöva gå och känna sig orolig. Lycka till och hoppas det blir bättre!

Svar på tråden Problem med magen.