• Tonårsmorsan

Dog pga slarv på Dagis. Ingen fälls!!!

Jag blir så rasande! Ett litet barn dog på Dagis pga att han blev lämnad ensam utan uppsikt utomhus med en hjälm som saknade säkerhetsspänne: Nu väljer Hovrätten att fria Dagiset/personalen!!! Jag blir rasande! När vi pressas så att jobba och lämna våra barn på Dagis så borde kraven vara högre. 

Det har sedan många många år, mins 20, funnits säkerhetsspännen på hjälmar som ska lösa ut om ett barn fastnar i hjälmen. (Samma tankesätt som att en skidbindning på slalomskidor ska släppa om man trillar, en säkerhetsstigbygen ska öppnas så att man inte kan fastna i stigbygeln när man rider osv) Giriga och/eller slarviga Dagis chansar med våra barns säkerhet!

Det hade för det 1:a inte varit några som helst problem frö Dagiset att köpa in tryggare hjälmar. För det 2:a ska aldrig så små barn lämnas utan uppsikt! Aldrig!

Nu har ett barn dött och samhället signalerar att det var "normalt svinn". Skattpengar ska fortfarande användas för att vi ska uppmanas jobba heltid men att Barnomsorgen ska ha uppsikt över våra barn ska vi föräldrar tydligen inte kräva.

FY F_N! Jag vill uppmana er alla att verkligen kräva högre trygghet för våra barn och bättre prioriteringar av våra politiker och lagstiftare. 

www.alltomjuridik.se/trearing-dog-pa-dagis-personalen-frias/%20name&utm_medium=email&utm_campaign=campaign%20name

www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Svar på tråden Dog pga slarv på Dagis. Ingen fälls!!!
  • Anonym (4 år sen)

Det är ju 4 år sedan det hände så man kan ju verkligen hoppas att det bättrats sedan dess?

• Flygfotogen

Hjälmar är i regel en del av den personliga utrustningen som barnet behöver på förskolan och köps av föräldrarna. Vi köper inte in hjälmar hos oss, det är föräldrarnas ansvar.

• sportpappa
    Flygfotogen skrev 2015-10-20 20:08:37 följande:

Hjälmar är i regel en del av den personliga utrustningen som barnet behöver på förskolan och köps av föräldrarna. Vi köper inte in hjälmar hos oss, det är föräldrarnas ansvar.

Då är ju frågan vems hjälm det var. Om det var föräldern som hade tillhandahållit en hjälm utan grönt spänne så anser jag att föräldern har skuld i olyckan också. Det kan ju ha varit en faktor i varför undersökningen lades ner.
  • Anonym (Olyckor händer!)

Eller så får man helt enkelt acceptera att olyckor händer och ingen är mer än människa.

Givetvis är det jättetragiskt att barnet dog, men jag tror nog att personalen mår tillräckligt dåligt som det är, och förhoppningsvis har alla lärt sig något av det här och kan jobba för en ännu högre säkerhet.

För hur mycket säkerhetstänk man än har, så kan fortfarande det värst hända, och ibland hjälper det inte att straffa. Barnet kommer ju inte tillbaka för att någon straffas.

Men ska man straffa någon, straffa då politikerna och deras budgetar som inte tillåter mer personal.

• Flygfotogen
    sportpappa skrev 2015-10-20 20:42:39 följande:
    Då är ju frågan vems hjälm det var. Om det var föräldern som hade tillhandahållit en hjälm utan grönt spänne så anser jag att föräldern har skuld i olyckan också. Det kan ju ha varit en faktor i varför undersökningen lades ner.
    Vilken undersökning lades ner?
  • sportpappa
    Flygfotogen skrev 2015-10-21 21:54:35 följande:
    Vilken undersökning lades ner?
    Det stod på Aftonbladet "I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död."
  • Olympia

Det är ju förskräckligt att barn dör pga att slarvig dagispersonal.
    Bättre att barnen är hemma. Det har ju hittills aldrig inträffat att ett barn farit illa när det varit med sina föräldrar. Eller?

• sportpappa
    Flygfotogen skrev 2015-10-22 00:11:23 följande:

Hon åtalades och friades i rätten. Läs mer än en artikel från 2011.

Ja det är mycket riktigt så, men undersökningen lades ändå ner och det var det jag kommenterade. Vad som hände efter det har jag inte diskuterat.
  • Occam
    Anonym (C) skrev 2015-10-21 22:19:31 följande:

Hoppas " lärarinnan " fick väldigt spännande brev.

Som tur vet folk nog vem hon är där hon bor.

"Olyckor händer ... "

Det där tycker jag är ett olaga hot. Uttalandet kan framkalla fruktan hos den drabbade och jag tror att du har någon slags uppsåt att uppnå just det. Fegt, otrevligt och som sagt kanske olagligt.
  • Occam
    Anonym (C) skrev 2015-10-21 22:19:31 följande:

Hoppas " lärarinnan " fick väldigt spännande brev.

Som tur vet folk nog vem hon är där hon bor.

"Olyckor händer ... "

Eller kanske uppvigling? I vilket fall, helt oacceptabelt.
  • Tonårsmorsan

Jag har läst lite mer om det här som jag inte har kvar länkarna till men som jag har förstått det så var det Dagisets hjälmar. Vem som står för den utrustningen verkar variera beroende från var i Sverige man är.

Oavsett vems hjälmen var så tycker jag det är helt oacceptabelt att ett så litet barn lämnas utan tillsyn utomhus! Hur mycket jag än tänker på det så tycker jag det är helt fel. Speciellt nu när det är så svårt att få en kommunal Dagis plats utan föräldrar tvingas starta egna lösningar eller hamnar i händerna på Riskkapitalbolag som ska tjäna pengar på våra barn så borde reglerna vara tydligare. Hade jag som privatperson låtit min eget 3åring vara ensam på tomten medan jag gick iväg och hämtade posten så hade jag blivit enormt ifrågasatt av Soc. och blivit kallad "dålig mamma" osv osv. Varför ska vi ställa lägre krav på utbildad förskolepersonal?   

Jag tycker däremot inte läsningen är att vi ska tvingas återgå till hemmafruar för barn från 3 år och uppåt mår bra på ett bra Dagis men vi borde kunna ställa krav på att personalen tar ansvar.

• Tonårsmorsan
    Anonym (Olyckor händer!) skrev 2015-10-20 20:54:58 följande:

Eller så får man helt enkelt acceptera att olyckor händer och ingen är mer än människa.

Givetvis är det jättetragiskt att barnet dog, men jag tror nog att personalen mår tillräckligt dåligt som det är, och förhoppningsvis har alla lärt sig något av det här och kan jobba för en ännu högre säkerhet.

För hur mycket säkerhetstänk man än har, så kan fortfarande det värst hända, och ibland hjälper det inte att straffa. Barnet kommer ju inte tillbaka för att någon straffas.

Men ska man straffa någon, straffa då politikerna och deras budgetar som inte tillåter mer personal.

Fast det har aldrig varit ok, det är inte ok och det kommer aldrig bli ok att lämna ett så litet barn utomhus utan uppsikt. Det här är ingen olycka som man ska behöva acceptera för det fanns redan då sen länge ett säkerhetsspänne på barnhjälmar just pga denna väl kända risk. Det var en utbildad förskolelärare som gjorde så här och hon borde veta bättre. Det är ändå en 3,5 år lång Högskoleutbildning! för att bli Förskolelärare! Det här är respektlös nonchalans.

Det här är ett större problem speciellt nu när vi fått så många olika företag som bedriver Förskolor. Dels är det många kommuner som inte tar så seriöst på verksamheter för barn. Dels är det brist på Dagsiplatser så föräldrar tvingas skapa egna föräldrakooperativ utan att veta riktigt vad de ger sig in på. Dels har vi idag Riskkapitalbolag som ska tjäna pengar på våra barn och prioriterar ekonomisk vinst istället för barnens säkerhet. Därför är det viktigt att även juridisk slå fast det ansvar en förskola har tycker jag.
  • Flygfotogen

Det finns väl dock inget som säger att han hade överlevt om hon så stod bredvid? Jag har förstått det som att hjälmremmen tryckte så dumt till så att det hela gick väldigt fort.

• Tonårsmorsan
    Flygfotogen skrev 2015-10-26 07:00:54 följande:

Det finns väl dock inget som säger att han hade överlevt om hon så stod bredvid? Jag har förstått det som att hjälmremmen tryckte så dumt till så att det hela gick väldigt fort.

Just därför ska man ha en hjälm med specialknäppe som löser ut. Såna hjälmar har funnits länge även då det här hände.

Sen handlar det ju i 1:a hand inte om att stå bredvid och försöka rädda när olyckan väl inträffar utan att förebygga så att ett barn inte ens är i närheten av något barnet kan fastna med en hjälm i...
Svar på tråden Dog pga slarv på Dagis. Ingen fälls!!!