• Irra76

Det här med ris...

Hej!

Jag har funderat på en sak, angående detta med ris. 
    Enligt de senaste rönen så ska man ju ta det lugnt med risbaserade produkter till barn. Problemet är ju bara att nästan all barnmat, innehåller ris! Då menar jag också nästan allt!

Varenda burk vi har köpt, verkar innehålla ett visst antal procent ris, oavsett om burken heter: "Grönsaker, potatis och kalvkött", et.c.
    Till och med Ellas kitchen´s frukt och bär-varianter från 4 månader, exempelvis "banan och blåbär", innehåller ris...

Någon som vet varför i all världen det är så här? Används det som bindemedel?
    I så fall, varför? Det måste ju gå att hitta något annat alternativ för barnmatstillverkarna, nu när de nya rönen säger att barn inte ska äta så mycket ris...

• Svar på tråden Det här med ris...
  • Monkii

Rismjöl är väl antagligen billigt och användbart. Gör egen mat så vet du vad barnet får i sig. Löjliga överpriser på burkar med rismjöl, vatten, grönsaker och tillsatser.

• Irra76

Visste att den kommentaren skulle komma!Tungan ute

Naturligtivs gör jag egen barnmat. OCKSÅ.

Men det var ju inte det som var svaret på min fråga...

• Monkii
    Irra76 skrev 2015-10-19 21:53:42 följande:

Visste att den kommentaren skulle komma!

Naturligtivs gör jag egen barnmat. OCKSÅ.

Men det var ju inte det som var svaret på min fråga...

Men du vill alltså veta varför det används? Det ger väl samma resultat som potatis, tillför stärkelse och mättande kolhydrater men billigare.
  • Irra76

Jo, det förstår jag...
    Men frågan är VARFÖR man gör så, när man vet att ris är en riskfaktor i för stor mängd...
    När det finns andra alternativ till bindemedel...

• fjanten
    Irra76 skrev 2015-10-19 22:09:40 följande:

Jo, det förstår jag...

Men frågan är VARFÖR man gör så, när man vet att ris är en riskfaktor i för stor mängd...

För att det är billigare.
  • Monkii
    Irra76 skrev 2015-10-19 22:09:40 följande:

Jo, det förstår jag...

För stor mängd ja. Det är ju upp till var och en hur ofta man köper det som innehåller ris, på samma sätt som det är upp till var och en hur ofta man köper ris och lagar hemma. De som tillverkar barnmat vill såklart att konsumenterna ska tro att just deras mat är supernyttig på alla sätt och vis men framförallt är de ute efter att tjäna pengar på en produkt. Allt annat är bara marknadsföring.
Svar på tråden Det här med ris...