• MrsWalker

Slänger ni mat? Behöver tips!!

Hej alla föräldrar, 

Har haft några diskussioner med min man om att slänga mat, vilket vi försöker undvika till 100%. Men det känns svårt med två små barn i familjen (en är 4, en snart 2 år). 
    Det leder till att vi blir lite osams, jag har ansvaret för matlagning och då även matsvinn. 

Såhär gör jag idag: lägger upp lite mat, ger dem mer om de är mer hungriga. Lämnar de mat så sparar jag det till nästa måltid. Ibland lägger jag över det på min egen tallrik. 
    Problemet är ju ifall de inte äter maten vid nästa måltid, eller har suttit och petat i den. Då är det ju inte direkt fräscht att spara igen, eller att äta den själv, (Tycker jag iaf) så då slänger jag. 
    Vet inte hur jag kan göra för att inte slänga något alls. Är det ens realistiskt? 

Hur gör ni?? Tips???

Kram! 

• Svar på tråden Slänger ni mat? Behöver tips!!
  • Fidelisen

Jag anser att man får räkna med matsvinn när man har barn.

Visst ska man lära dem att inte vräka till sig mat för att sedan slänga, men är de små och inte har ansvaret för att själv ta mat så får man räkna med att allt inte äts upp.

• Annelie 76

Innan jag fick barn slängde jag nästan ingenting men nu med två är det bara att ge upp. Jag försöker att inte lägga på för mycket men det är svårt att gissa hur hungriga de är. Men jag blir irriterad på min sambo om han slänger mat, han är ju vuxen.

• scanmia

Säg att ni måste väga spillet mot att det just nu är viktigare att barnen lär sig att lyssna på sina kroppars signaler om hunger och mättnad och utvecklar en sund relation till mat och ätande. Föreslå lite andra åtgärder för att komma åt problemet med att slänga mat som att ni håller bättre koll på vad som finns i kylskåp och skafferier när ni planerar matinköp och menyer och blir bättre på att frysa in rester, börjar kompostera eller något i den stilen.

• Tow2Mater

Skaffa en kompost; kompostera matresterna som varken ni, barnen eller hunden äter upp.

• Anonym (...)

Gillar inte heller att slänga mat. Nu är sonen större då lägger han på så mycket han äter upp så att säga, sen tar han mer men när han var liten var det inte lika lätt. Men jag försökte lägga på små portioner då, ville han ha mer sen så la jag på det efteråt. Sen kunde jag spara maten till nästa måltid, men ibland gick det inte hem så då fick jag slänga det. Men så länge man tänker på det och gör sitt bästa så får man kanske va nöjd när barnen är små :P

Svar på tråden Slänger ni mat? Behöver tips!!