• Sallysally

18 mån vaknar ofta osv hjälp

Hej

Min dotter har nästan alltid vaknat på natten men oftast 1 gång.

Nu somnar hon vid 19/20 och vaknar vid 23 ibland hör man bara henne skrika till men somna om men oftast får man ta in henne till oss och då ammar jag. Annars hade hon skrikit i 1 h eller mer.

Sen vaknar hon igen vid 2 ledsen ibland fler ggr. Och sen vid 6-7 men då ska vi upp.

Ammar bara på natten och de är för att få somna om fort igen...

Ge mig alla alla tips ni har.

• Svar på tråden 18 mån vaknar ofta osv hjälp
  • Ellie

Det tips jag har att ge är väl inte så kul kanske, men jag vill säga "tålamod".
    Vid 18 månader kommer en rätt känslig separationsfas och det är kanske därför hon sover tillfälligt sämre. Sover hon i eget rum? Hjälper det att ställa in hennes säng i ert sovrum ett tag?
    Min dotter vaknade massor av gånger för att amma tills vi slutade med nattamning (vid 27 månaders ålder), men vi samsov så jag blev inte så störd av det.

• Sallysally

[quote=75892870][quote-nick]Ellie skrev 2015-10-18 20:21:58 följande:[/quote-nick]

Vid 18 månader kommer en rätt känslig separationsfas och det är kanske därför hon sover tillfälligt sämre. Sover hon i eget rum? Hjälper det att ställa in hennes säng i ert sovrum ett tag?

Min dotter vaknade massor av gånger för att amma tills vi slutade med nattamning (vid 27 månaders ålder), men vi samsov så jag blev inte så störd av det.

Jo du har nog rätt. Hoppas de är en period. Men hon har alltid vaknat på natten men mer nu. Tror de e amningen med kanske men orkar ej sluta nu för då blir de några jobbiga nätter :( hoppas de vänder och hon själv slutar nattamma...

Sov din bra när ni sluta?

• Ellie
    Sallysally skrev 2015-10-19 17:55:19 följande:
    [quote=75892870][quote-nick]Ellie skrev 2015-10-18 20:21:58 följande:[/quote-nick]

Jo du har nog rätt. Hoppas de är en period. Men hon har alltid vaknat på natten men mer nu. Tror de e amningen med kanske men orkar ej sluta nu för då blir de några jobbiga nätter :( hoppas de vänder och hon själv slutar nattamma...

Sov din bra när ni sluta?
    Ja, när vi slutade nattamma sov hon "i stort sett" hela nätter. Hon vaknade till kanske 2-4 gånger och frågade "var är du mamma?", varpå jag mumlade något, hon lade sig på min kudde och somnade om. Strax efter 3 års ålder fick hon eget rum med säng och hon valde själv rätt snart att flytta dit. Nu sover hon bra de flesta nätter, men 4-5 gånger per vecka ropar hon på oss och jag eller pappan får gå in till henne en kort stund för att tex lägga på henne täcket. Nackdelen med eget rum är att hon går upp när hon anser att det är morgon, och hon har alltid varit väldigt morgonpigg (i morse satte hon sig och målade kl 5).

• Sallysally
    Ellie skrev 2015-10-19 19:40:34 följande:

Ja, när vi slutade nattamma sov hon "i stort sett" hela nätter. Hon vaknade till kanske 2-4 gånger och frågade "var är du mamma?", varpå jag mumlade något, hon lade sig på min kudde och somnade om. Strax efter 3 års ålder fick hon eget rum med säng och hon valde själv rätt snart att flytta dit. Nu sover hon bra de flesta nätter, men 4-5 gånger per vecka ropar hon på oss och jag eller pappan får gå in till henne en kort stund för att tex lägga på henne täcket. Nackdelen med eget rum är att hon går upp när hon anser att det är morgon, och hon har alltid varit väldigt morgonpigg (i morse satte hon sig och målade kl 5).

Hehe jo dom är morgonpigga de små!

Min dotter sover i eget rum och när hon vaknar där förata gånge som brukar vara vid 12 nu för tiden :/ så tar jag in henne till oss. Nackdelen med att hon är i eget rum nu e att hon hinner vakna till ordentligt innan vi hör henne, står upp osv. Men hon vaknar även när hon sover bredvid mig i sängen så de e ej bara närhet utan nog av vana... Amningsvana kanske. Men för någon månad sen sov hon hela natten 1 gång i veckan och vakna typ 1 gång de andra nätterna. Nu sen 1,5 års ålder ungefär så e de fler uppvak men hoppas de e utvecklingsfasens fel och snart rättar till sig!

Får lite panik nästan ibland på tanken att sluta amma.. Att de nog är dags nu egentligen men orkar ej sluta nu :(
  • Ellie
    Sallysally skrev 2015-10-20 18:46:00 följande:
    Får lite panik nästan ibland på tanken att sluta amma.. Att de nog är dags nu egentligen men orkar ej sluta nu :(
    Det är ju inget som säger att du måste sluta nu. Såvida du inte tycker att det kan vara värt eventuellt färre uppvak. Klarar du av situationen som den är så är det ju bara att fortsätta som ni har det. Vi nattammade som sagt till 27 månader. Egentligen kunde jag tänkt mig längre tid, men hade då blivit gravid och det gjorde ont vid amningen. Det var ändå lättare än jag trott att sluta. Dottern grät ca 5 min vid 2-3 tillfällen under ett par nätter, men sedan "gav hon upp". Hon frågade ibland dagtid om hon fick amma under ett par månaders tid men nöjde sig med ett "vi har slutat med det nu".
Svar på tråden 18 mån vaknar ofta osv hjälp