• woop

Ägglossning - IVF

Jag undrar om någon vet nåt ang detta:
    Mitt äggplock skulle ske nu på tisdag 17/10, samma dag som min naturliga äl.
    Nu har behandlingen förlängts två dagar, vilket resulterar i att det blir två dagar efter min naturliga äl.
    Ökar då inte risken för att äggen släpper för tidigt?
    Speciellt inte om jag tar Ovitrellen samtidigt som naturlig äl?

Tack på förhand!

/ Orolig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-17 10:28
    Tisdag 20/10 ska det stå såklart.

• Svar på tråden Ägglossning - IVF
  • Jag är bara jag

Naturlig äl har inget med IVF att göra. Eftersom man tar sprutor är det de som styr när ÄP blir. Det är mycket ovanligt att ett eller flera ägg släpper i förtid. Ovitrellen tar man när äggblåsorna är nästan färdiga-det får dem att mogna det sista.

• woop
    Jag är bara jag skrev 2015-10-17 11:09:17 följande:

Naturlig äl har inget med IVF att göra. Eftersom man tar sprutor är det de som styr när ÄP blir. Det är mycket ovanligt att ett eller flera ägg släpper i förtid. Ovitrellen tar man när äggblåsorna är nästan färdiga-det får dem att mogna det sista.

Tack snälla du för svar! Vet så himla lite om hur allt funkar. <3
  • woop

Puffar här.

Igår tog jag Ovitrellen och idag när jag vägde mig hade jag gått ner nästan TVÅ kilo sedan igår. Jag känner heller inte alls de "bullar" jag tidigare känt vid äggstockarna. Hade en äggblåsa på 23 mm där och är nu så orolig för att den släppt av sig själv!

Nån som känner igen detta?

• Cyanea

Jag tror inte att du ska behöva oroa dig, de brukar ha stenkoll på vad de gör. Precis som tidigare skrivit så har IVF-ÄL ingenting med vanlig ÄL att göra. Man får ju en ganska exakt tid att ta Ovitrellen just eftersom det tar en viss tid för den att verka, så det skulle vara väldigt ovanligt att äggen släppt innan. 

Lycka till! 

• woop

Å! Blir lite lugnare när du/ni låter så säkra. Jag ska försöka ha tillit nu. Svårt när man är så maktlös. TACK för svar!

• lilsis

Du har väl tagit orgalutran fram till dagen före ovitrelle? Den förhindrar spontan ägglossning.

• woop

Ja. Tagit orgalutran fram till igår. Men själva känslan som får mig nojig. Att magen känns platt och lätt idag. Samt att jag tappat vikt sedan igår... Men håller tummarna!

Svar på tråden Ägglossning - IVF