• cillam

När börjar barn att sova regelbundet på dagtid?

Jag har en 3 månaders bebis som verkar ha förstått skillnaden mellan dagssömn och nattsömn. Han sover längre och djupare på nätterna och även om han fortfarande vaknar hundra gånger per natt så somnar han åtminstone alltid runt 19.30 och är redo för en ny dag ca 12 timmar senare.

På dagtid däremot finns det ingen som helst logik i hur han sover. Det kan vara allt från en kvart i vagnen till 3 timmar i min famn, när som helst under dagen. 

Vid vilken ålder börjar barnen sova lite mer regelbundet även på dagtid? Vad har ni för erfarenhet? Till saken hör att min bebis har ett väldigt stort närhetsbehov så han sover alltid mycket längre i min famn än i vagnen/sin egen säng (på natten kan han dock sova i sin egen säng då han är i djupare sömn). Ni som har liknande erfarenhet, ungefär vid vilken ålder lärde sig ert barn att sova själv på dagen?

• Svar på tråden När börjar barn att sova regelbundet på dagtid?
  • Tokfrans

min börja inte sova regelbundet fören han va ca 1 år men är nu i en fas (2 år) så han har gått från 2 timmars vila till 10 min vila. Så dom kommer nog aldrig kunna va helt regelbundna fören runt 4-5+ år:)

Men sen är det bara bra om bebis sover så mycket den vill så länge den vill. Den är ju såpass liten än :)

• Sophie13

Min sov aldrig regelbundet, ibland blev det bara 30 min på en hel dag och ibland blev det 3h i sträck. Slutade mer el mindre helt att sova på dagen efter 1 år.

• Ellie

Min är 7 månader nu och det har börjat bli lite mer regelbundet, på så vis att det oftast bara behövs en sovstund på förmiddagen kring 9 och en på eftermiddagen vid 13. Ibland blir det lite skevt och någon extra tupplur. Somnar vid 18.30 för natten och vaknar mellan 6-7.30 på morgonen (massor av uppvak för amning nattetid).

När hon var 3 månader orkade hon bara vara vaken ca 1-1,5 timma i taget, och sov sedan gärna 3 timmar om jag låg bredvid.

Vid 4 månaders ålder kunde jag lämna henne i sängen utan att hon vaknade (efter att ha legat bredvid i ca 10 min), och hon sov då 45 min i taget. Sedan vaken ett par timmar, 45 min sömn till osv genom hela dagen.

Svar på tråden När börjar barn att sova regelbundet på dagtid?