• fan och hans moster

vad ge för mat?

Jag har världens sämsta matfantasi. Jag är dels inte intresserad av matlagning och dels är jag rätt lat. 

Vår son är ett år och jag har fan aldrig någon aning om vad jag ska ge för mat om dagarna.

Så här ser det ut nu: Han äter välling och en macka till frukost. Innan dagsömnen äter han en flaska ersättning. Sen ska det bli någon vanlig lagad mat efter att han vaknat, sedan ska han ha något mellanmål och sen är det lagad kvällsmat och så nattvälling. 

Vad fan ska man hitta på för mat om dagarna? Idag gav jag ett mosat kokt ägg, lite skinkpålägg hackat in i ägget, lite riven morot och någon ostbit. Moroten ville han inte ha, äggröran funkade inte mer än några tuggor och osten åkte på golvet. 

Jag har verkligen noll idéer. Funderar på att inhandla typ fiskpinnar, köttbullar och broccoli så man kan ha till potatis. Men jag måste ju ha fler variationer också såklart. Det måste vara enkelt. Jag har ingen tid eller lust att sitta och röra ihop en lagad rätt om dagen med tusen ingredienser. Snabbt och enkelt ska det vara, både vad gäller matvaror att ha hemma och själva matlagningen. Samma med mellanmål...

Hur gör ni? Tips och idéer tack! Gärna sånt han kan plockäta själv (han har två tänder och två som just tittat fram så det får inte vara jättemycket tuggmotstånd heller. Då åker det ut bara...)

• Svar på tråden vad ge för mat?
  • HäckHäxan

Spagetti och köttfärssås, köttbullar och mos eller pasta. Pannbiff. Stekt fisk, fiskbullar man kan göra egna också.

Laga och frys in i portioner. Det blev min räddning när min dotter var liten jag gillar inte heller att laga mat men lagar mängder när jag lagar.

Frukt till mellanmål. Koka risgrynsgröt frys in i portioner funkar som både frukost / kvällsmat eller som risifrutti med äppelmos eller mosad banan eller någon sylt/ marmelad/ fruktpure till. Jag frös in den i mindre platsburka typ lagom portion. Det gör jag än idag.

Broccolisoppa och spenatsoppa är helt okej mat. Vill man ha kött i så funkar bacon delat i små lämpliga bitar eller för all del korv gärna med hög kötthalt. Helt klart värt några kronor extra tycker jag. Finns hotdogs med 80% kötthalt.

Stelk/ kokt korv med mos och ärtor eller anda grönsaker. Alltid gurka på mackan eller till maten lite beroende på vad ditt barn gillar för grönsaker.

Grönsaksstavar med dipp. Dippen kan du göra genom att mixa avokado med créme fraiche och salta och peppra lite eller gör guacamole rakt av om ditt barn äter vitlök. Min gjorde det inte det är först nu när hon är sju som jag börjat kunna lura i enär det.

Köttfärslimpa med potatis och sås. Limpan kan du fylla med rivna morötter tex. Mitt barn avskyr morot lagad men äter dem gärna skalade och hela som mellanmål eller rivna bara de är rå. Ärtor samma hon avskydde mosade ärtor som liten. Men om jag hörde några i en bytta och på med kokande vatten och snabbtinade dem så de forfarande var krispiga men varma eller för den delen kalla så åt hon utan problem.

Yoghurt med frukt eller flingor som mellanmål/ frukost/ kvällsmat.

Köttgrytor med ris, potatis, bulgur eller vad som. Frys in i portioner. Kålpudding. Pannkakor kan du också frysa in i portioner.

• HäckHäxan
    Lena skrev 2015-10-16 15:47:15 följande:

Köttfärssås och risoni?

Riktigt gott man kan späda det och äta som soppa också. Det gör vi ofta med en klick créme fraiche i.

Finns en annan pasta som är smala som nudlar men mkt kortare. De brukade jag hälla i köttfärssåsen och sen frysa in i portioner till tösen.
  • Tow2Mater

Frysta grönsaker kan du micra lite i 2-3 minuter i en skål.

Avakado i bitar funkar till mycket.

• pigglet

När jag lagar mat gör jag alltid mer än vi kommer äta. Fryser in i lagom stora burkar.

Kvällen innan tar man fram maten och ställer i kylen. När det är matdags är det bara koka potatis/ris/pasta och värma maten.

Allt som är såsigt går bra att frysa in. Köttfärssås, korvstroganoff, olika kycklinggrytor... Även torra saker som köttbullar/biffar funkar utmärkt.

Annars funkar ju tex tinad kycklingfilé att bara skära i småbitar och steka. Krydda med grillkrydda eller salt/peppar.

Men vad gillar du själv att äta för mat?

• fan och hans moster

Tack snälla för alla svar. Mycket bra tips.

Nu är problemet att oavsett vad jag serverar åker de mesta på golvet. Köttbitarna kan han äta, åtminstone till hälften men sedan åker allt systematiskt ner på golvet. Sked funkar inte längre, den puttar han bort. Han kan inte äta själv med sked ännu heller. Ska han äta så blir det själv med fingrarna och jag håller på att bli tokig på att maten aldrig funkar mer än att kasta ner.

• fan och hans moster
    Tow2Mater skrev 2015-10-29 16:29:40 följande:

Duka upp en picknik på en filt på golvet och se hans min? :)

Mja, ska han sitta på golvet och äta medan resten sitter vid bordet? Föredrar matbordet.
  • Mellanmjölkens land
    Kyckling i ugn (ta bara frysta kycklinglår i en plåt, strö över lite kryddor och släng in i ugnen i ca 1h på 200 grader)
    Lax i ugn (ta en hel laxsida, krydda vid behov och släng in i ugnen i ca 20 min på 200 grader)
    Pastasås gjord på krossade tomater och vita bönor älskar mina ungar (koka stora vita bönor med krossade tomater och valfria kryddor i typ 10-15 min, servera sen med pasta)
    Våra ungar gillar annars grönsaker så broccoli, majs, ärtor och vita bönor brukar alltid gå hem.
    Färdiga köttbullar (kan som variation stoppas ned i pastasåsen ovan och kokas så de blir som frikadeller)
    Pasta och köttfärssås (går bra att äta med fingrarna om man gör den lite klumpig)
    Chili con carne (går att förenkla rätt bra)

Aktiv tillagningstid för grejerna ovan är max 15-20 min med undantag för chilin som kan ta lite längre beroende på hur mycket som ska i.
  • LFF

Plättar, vi gör spenat- och kesoplättar:

6 ägg
    9 dl mjölk (valfri sort)
    3 dl grahamsmjöl
    1 dl vetemjöl
    300 g hackad spenat, tinad
    250 g keso (en liten burk)

Blir 13 laggar med plättar. Enkla att frysa in och tina.

Att mycket av maten åker på golvet hör till åldern.

• fan och hans moster
    LFF skrev 2015-10-30 16:27:14 följande:

Plättar, vi gör spenat- och kesoplättar:

6 ägg
    9 dl mjölk (valfri sort)
    3 dl grahamsmjöl
    1 dl vetemjöl
    300 g hackad spenat, tinad
    250 g keso (en liten burk)

Blir 13 laggar med plättar. Enkla att frysa in och tina.

Att mycket av maten åker på golvet hör till åldern.

Det fetade- Jo det förstår jag, men att 90% av maten systematiskt åker i golvet utan att ens vara i närheten av munnen är ju inte sådär jättebra. Han går och är superhungrig eftersom typ inget faktiskt åker i magen.

Jag körde dubbelsked idag. Jag fyller på en sked och så tar han den själv och äter så mycket som nu kommer i munnen. Sen tar jag en annan sked och ger åt honom, han tar den och jag får den andra skeden och kan fylla den och ge. Osv. Det funkade lite bättre men var världens matkaos överallt istället.
  • hon mot strömmen
    fan och hans moster skrev 2015-10-31 19:01:03 följande:

Det fetade- Jo det förstår jag, men att 90% av maten systematiskt åker i golvet utan att ens vara i närheten av munnen är ju inte sådär jättebra. Han går och är superhungrig eftersom typ inget faktiskt åker i magen.

Jag körde dubbelsked idag. Jag fyller på en sked och så tar han den själv och äter så mycket som nu kommer i munnen. Sen tar jag en annan sked och ger åt honom, han tar den och jag får den andra skeden och kan fylla den och ge. Osv. Det funkade lite bättre men var världens matkaos överallt istället.

Testa ge han en barngaffel. Kanske inte vill ha sked
  • MallaL

Tortellini åt mitt ena barn mycket av i den åldern när hon envist ville äta själv men inte riktigt kunde. Snabbt att göra, lätt att äta med händerna, dessutom kul att stoppa fingrarna igenom dem, så mycket hamnade i munnen, med annan mat hamnade mycket på golvet här också.

Äldre syskonet lät sig bli matad tills hon kunde äta med bestick, men lillasyster var envis och vägrade bli matad, så hon fick helt enkelt äta med händerna i ca ett halvår vill jag minnas tills hon kunde hantera en sked.

Som föreslagits ovan, pannkakor, plättar, köttbullar, korv, grönsaksbitar etc fungerar också som vardagsmat för en som äter med händerna, "finmat" som tar tid att göra kan man göra på helgen (och då gärna laga mycket och frysa in portioner).

Svar på tråden vad ge för mat?