• Chewie

Mitt barn gillade Katitzi, vad mer kan jag tipsa henne om?

"Mitt barn" och "mitt barn". Jag talar egentligen om min 12-åriga syster. Hon har haft svårt att läsa och skriva en del och har i flera års tid sagt att hon hatar böcker. 

Jag gav henne Katitzi för några veckor sedan och samma helg läste hon ut den! Jag blev alldeles överrumplad. Här hade jag hittat en bok hon tyckte om!? Jag beställde nästa bok om Katitzi, men känner att den kanske inte räcker så pass länge till heller...

Har ni några tips? Jag vill så gärna uppmuntra henne att läsa mer då jag är en bokmal som lever på böcker. Vill inte att hon ska känna att böcker är något jobbigt...

• Svar på tråden Mitt barn gillade Katitzi, vad mer kan jag tipsa henne om?
  • KanDetHändaNu

I den åldern gillade jag och dom flesta i min klass böckerna Emanuel. Det är samma författare som har skrivit Bert och Sune.

• Fjäril kär

lite lagom lättsmälta böcker för den som inte är van är ju 

Berts Dagbok 
    Böckerna om Sune  
    Kittyböckerna 
    Vi fem-serien 
    Kulla-Gulla 
    Anne på Grönkulla (hela bokserien) 

• AnnaZL

Det finns runt 10 böcker i Katitziserien, så hon kan bara fortsätta läsa! Ha bara lite koll, då Katitzi växer och böckerna är lämpade för de som är i ungefär samma ålder som hon är i varje bok. Den sista skulle jag vänta med tills hon är 15 i alla fall + att det finns en tidig med rätt ingående beskrivning av ett nazistiskt koncentrationsläger. (Jag högläste och hoppade över det kapitlet) En fantastisk serie med samma höga kvalitet som Astrid Lindgren.

Håller med om Tordyveln, lägger till Det blåser på månen.

• AnnaZL

Det finns ju bibliotek också, förhöppningsvis blir hon bokslukare och kan låna hem en ny trave varje vecka.

• Litet My

Kulla-gulla (många böcker), Tre trappor upp med hiss (Maria Gripe, finns iaf 3 av dem), Lilla huset på prärien (finns flera böcker).

• MammaBella

Kan bara instämma med många av förslagen. Jag älskade själv katitziböckerna och har älskat nästan alla av de böcker som nämns i tråden.

Jag skulle satsa på Tordyveln flyger i skymningen 

• No Logo

Älskade Katitzi, Pappa Pellerins dotter och Kulla-Gulla när jag var liten! Måste dock varna för Kulla-Gulla; böckerna är skrivna med ett gammaldags språk och mycket dialektala uttryck i talspråket som gör dem svårlästa om man är en ovan läsare.

Det kan vara svårt att hitta böcker som engagerar när läsnivån och mogenhetsnivån är lite i otakt. Roligt att hon gillade Katitzi!

En modern, lättläst bokserie (bara 3 böcker) som jag kan rekommendera är Katarina von Bredows "Hon och Han".

Kristina Olssons "Glasbarnen" kan vara värt ett försök, välskrivna och spännande, likaså Kristina Olssons serie PAX.

• Fjäril kär

Jag skulle också rekommendera Astrid Lindgrens böcker givetvis. Saltkråkan, Mio min Mio, Ronja rövardotter, Bröderna Lejonhjärta osv. Även ta tillfället att läsa novellsamlingen hon skrivit där bland annat Gullpian finns.

• Minimalen

Jättehemligt och Världshemligt av Barbro Lindgren som även skrivit om Loranga, Masarin och Darrsnjang samt vilda Bebin. Böckerna är liksom Katitzi självbiografiska.

• Sous

Men vad är det som gör att hon gillar just Katitzi? Är det verklighetsaspekten, att det inte är påhittat?

För i så fall skulle jag nog satsa på böcker som främst följer det temat och känns mer "på riktigt" även om de kanske inte är det. Av Maria Gripe skulle jag hålla mig till Pappa Pellerins dotter, Nattpappan och de mer realistiska. Agnes Cecilia, Skuggorna och Tordyveln flyger i skymningen har massa övernaturliga inslag och ganska komplicerad handling med hopp mellan nu- och dåtid.

Kulla-Gulla, Lilla huset på prärien och Sven Wernströms Trälarna är iofs mer eller mindre realistiska men kanske för historiska? Kanske hellre Annika Thors En ö i havet-serie om Steffi, en österrikisk judisk flicka som kommer till Sverige som fosterbarn med sin yngre syster. De är lite mer i samma tidsepok.

Svar på tråden Mitt barn gillade Katitzi, vad mer kan jag tipsa henne om?