• Lova01

Hypokondriker? Hur hjälpa?

Hej,

Tänkte kolla om det finns någon som har erfarenhet av hypokondri/hälsoångest/inbillningssjuka som kan dela med sig av några råd. Min sambo har sedan flera år tillbaka lidit av, det som han beskriver som, smärta i bröst och rygg. Han har gjort alla möjliga tester/röntgen/otaliga undersökningar vilket hela tiden visar att han är helt frisk. 

Nu har det gått så långt att han är helt övertygad om att han har cancer. Han tror att läkarna har varit slarviga eller till och med att de ljuger. Jag är ingen läkare och jag kan inte veta hur det står till med hans hälsa och jag tror inte heller att han hittar på sina smärtupplevelser. Jag vill alltså inte alls göra en värdering av hand fysiska tillstånd.

Det som gör mig så orolig är att han är 100% säker på att han kommer att dö, plågsamt och snart. På grund av detta har han svårt att visa kärlek till vänner och familj, han stöter bort människor, vill inte planerar någonting, han ska ju ändå dö. Han lider så klar av fruktansvärd ångest.

Hur kan jag hjälpa honom? Läkare har flera gånger menat att det han upplever är psykologiskt. Han känner det som att alla är emot honom, att han inte blir trodd, att de tror att han är galen. Jag vill så gärna att han ska få hjälp med sin dödsångest men vet inte hur jag ska lyfta det? Det är, förutom läkarna, bara mig och en annan vän som han pratar med och jag vill inte att han ska känna sig misstrodd av mig också och då välja att inte anförtro sig längre. Jag vill inte att han ska behöva må så här dåligt!

• Svar på tråden Hypokondriker? Hur hjälpa?
  • Jag är bara jag