• Anonym (Styvmor..)

Jag är den elaka styvmodern

Jag har varit bonusmamma åt två bonusbarn i majoriteten av deras liv. Jag och min man samarbetar, jag vill finnas där för hans barn som om de vore mina egna. Nu är dem runt 7 års åldern men jag har bytt deras blöjor när dem  var bebisar, läst sagor, tagit hand om dem, hämtat dem, lämnat, duschat dem, kramat dem, myst och tagit dem överallt på äventyr. Detta gör min man också.

Men... Barnen får aldrig äta godis, gluten, socker, kött, mejeriprodukter av ideologiska skäl hos sin mor.. Så när de kommer hit försöker vi hålla det nere, då barnen lätt vill överäta det och frossa i sig. Jag tog med barnen på ett barnkalas och när barnet var på tredje tårtbiten så tyckte jag att det räckte, för annars brukar barnet kräkas eller må illa. Då säger dem att jag är en elak styvmor som bestämmer. 

Problemet är att så fort jag tar beslut som förälder, typ att det är läggdags, godiset räcker, inte slåss eller så, då är jag den elaka styvmodern och jag får då jämt höra att jag minsann inte är deras mamma. Jag blir ärligt talat väldigt ledsen, för i mitt hjärta känner jag att jag är som en slags extramamma för dem,  och det känns som mitt ansvar också att säga till när det gäller mindre roliga saker också, föräldraskap handlar ju inte bara om roligheter, men då blir jag genast utmålad som en häxa eller att jag inte är barnens mamma.

Då har jag bara lust att skita i allt. Men det kan jag ju inte för jag älskar ju mina ungar! Men vad säger man? Vad gör man? 

• Svar på tråden Jag är den elaka styvmodern
  • Anonym (Morsa)

Man lär barnen respekt? Om du har haft hand om barnen sedan de var bebisar och de inte respekterar dig har ni antagligen inte lärt dem hur man uppför sig. Det kan ju inte vara ok att de talar till dig på ett sätt som sårar dig, vad säger deras pappa?

• Tow2Mater

"Elak styvmor" eller "inte min mamma" vs "jag vill inte ha dig som mamma" och "elaka mamma"... ingen skillnad. Normala barn säger detta. :)

• SupersurasunkSara
    Tow2Mater skrev 2015-10-14 21:22:20 följande:

"Elak styvmor" eller "inte min mamma" vs "jag vill inte ha dig som mamma" och "elaka mamma"... ingen skillnad. Normala barn säger detta. :)

Då är mina barn onormala för de har aldrig sagt det. Men de hinner ju än om de skulle vilja

TS, din man måste backa upp dig i detta och tala om att i ert hem bestämmer ni båda vuxna lika mycket.
    Jag och min man har den bestämmelsen att det vi gemensamt kommit överens om ska gälla så kan vem som helst av oss säga till.
    Men, om en situation uppstår som vi inte tidigare bestämt om så är det ytterst den biologiska föräldern som har bestämmanderätt. Hittills har det inte hänt, men just för att det inte ska uppstå en märklig situation där bonus av oss säger nej, medan bion tycker att jo, men absolut det kan xx få göra. (Vi har barn båda två från tidigare förhållanden, inga gemensamma)

Om hans eller mina barn skulle säga: Du bestämmer inte du är inte min mamma/pappa så skulle den som utsätts för det säga: Här i vårt hem bestämmer vi vuxna båda två. Lyssnar inte barnet så kliver bioföräldern in och säger samma sak.

• Anonym (Styvmor..)

Förlåt, ni har nog missuppfattat mig men det är inte barnen som säger såhär det är alla andra. Barnens slältingar, mina släktingar osv

• Anonym (Emma)
    Anonym (Styvmor..) skrev 2015-10-15 09:00:30 följande:

Förlåt, ni har nog missuppfattat mig men det är inte barnen som säger såhär det är alla andra. Barnens slältingar, mina släktingar osv

Kan det bero på att din ideologi skiljer sig ganska mycket från det "vanliga"?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Emma) skrev 2015-10-15 09:34:06 följande:
    Kan det bero på att din ideologi skiljer sig ganska mycket från det "vanliga"?
    Sorry, missade att det var mamman som hade knepig ideologi. Låta pappan sätta upp reglerna (så det ser ut så inför barnen) och sedan ta ev konflikter. Typ "jag förstår att du är arg men detta är vad din pappa bestämt när du kommer hit".
  • äsch

Jag vet inte om jag har "rätt" att svara här, eftersom jag inte har några bonusbarn. Men jag lovar dig att jag ibland känner precis som du, med mitt biobarn. Om han kunde så skulle han säga till mig att jag inte var hans mamma, men nu är jag ju det. Men elak är jag, elak och dum och vuxen. Jag brukar bemöta det med att jag älskar honom och därför sätter jag upp gränser för honom.
    Fortsätt som du gör, TS. Jag är övertygad om att du kommer att få igen det i längden. Att du inte är deras mamma är ett argument de tar till för att de kan. Låt det inte dra ner dig, för jag är övertygad om att de kommer uppskatta det senare. Lönen för föräldraskap betalas väldigt långt efter själva arbetet.
    Du kanske skulle kunna testa motargumentet "nej, jag är inte din mamma, men jag älskar dig som om jag vore det. Du är i alla fall mitt barn, vare sig du vill eller inte, och jag gör det här för din skull". Om du känner så, så var inte rädd att säga det.

• äsch

Oj, förlåt TS, nu svarade jag före jag läste tråden.

• Anonym (vera)

Men... vad är det för några? Kan inte pappan säga åt dom att du vet vad du gör och har hans stöd så de ska inte undergräva din position?
  • Ess

Jag hade blivit förbannad över att dom lade sig i saker dom inte har med att göra. Jag hade sagt åt dem att visst kan barnet få äta hur mycket det vill, MEN på villkoret att det stannar kvar här i natt så får du roa dig med att torka spyor och trösta ett illamående barn.
Svar på tråden Jag är den elaka styvmodern