Berätta om anonym orosanmälan i skolan, ej längre anonym?
Hej.
Jag har en liten undran. För att göra en lång historia kort så har jag ett barn (10 år) vars klasskompis/vän (som vi kan kalla för L) berättat i förtroende för mitt barn att hen blir slagen av sin ena vårdnadshavare. Jag ska givetvis göra en orosanmälan till Socialtjänsten och för att stödja mitt barn i detta så har jag lovat att göra anmälan anonymt eftersom mitt barn inte under några omständigheter vill riskera att bli avslöjad som den som har berättat för någon om detta.
Jag som förälder känner såklart ett stort ansvar nu att L ska få all hjälp hen kan få. Bland annat vill jag informera klassläraren (inte minst för att denne snabbare ska kunna snappa upp ev. tecken på missförhållanden) och har tänkt göra detta genom ett mail för att vara säker på att få med all info utan att dribbla bort hälften mitt i alla upprörda känslor. Min undran är nu om deras lärare i sin anmälan har skyldighet att lämna mitt namn eller annat som kan avslöja källan till anmälan?
Hur går sånt här till? Vill inte bryta löftet gentemot mitt barn att inte lämna ut någons namn.