• Anonym (Föräldern)

Berätta om anonym orosanmälan i skolan, ej längre anonym?

Hej.

Jag har en liten undran. För att göra en lång historia kort så har jag ett barn (10 år) vars klasskompis/vän (som vi kan kalla för L) berättat i förtroende för mitt barn att hen blir slagen av sin ena vårdnadshavare. Jag ska givetvis göra en orosanmälan till Socialtjänsten och för att stödja mitt barn i detta så har jag lovat att göra anmälan anonymt eftersom mitt barn inte under några omständigheter vill riskera att bli avslöjad som den som har berättat för någon om detta.

Jag som förälder känner såklart ett stort ansvar nu att L ska få all hjälp hen kan få. Bland annat vill jag informera klassläraren (inte minst för att denne snabbare ska kunna snappa upp ev. tecken på missförhållanden) och har tänkt göra detta genom ett mail för att vara säker på att få med all info utan att dribbla bort hälften mitt i alla upprörda känslor. Min undran är nu om deras lärare i sin anmälan har skyldighet att lämna mitt namn eller annat som kan avslöja källan till anmälan?

Hur går sånt här till? Vill inte bryta löftet gentemot mitt barn att inte lämna ut någons namn.

• Svar på tråden Berätta om anonym orosanmälan i skolan, ej längre anonym?
  • Anonym (va?)

Men varför ska du maila läraren?? Läraren har ingen tystnadsplikt.....

Till soc kan du vara anonym, och soc kommer ta kontakt med skolan utan att du behöver göra det.

• Anonym (Jo)
    Anonym (va?) skrev 2015-10-14 18:55:32 följande:

Men varför ska du maila läraren?? Läraren har ingen tystnadsplikt.....

Till soc kan du vara anonym, och soc kommer ta kontakt med skolan utan att du behöver göra det.

Jo, lärare har definitivt tystnadsplikt. Denna gäller dock inte i förhållande till socialtjänsten i fall där misstanke finns om missförhållanden.

Nej, läraren har ingen skyldighet att lämna ut ditt namn till socialtjänsten men hen har en rättighet att göra det.
  • Anonym (Föräldern)

För att jag, som jag skrev, ville att läraren skulle vara medveten om fallet för att snabbare kunna snappa upp ev. tecken hos L. Men det är ju jättebra att Socialtjänsten tar upp kontakten med skolan, då vet jag att L får hjälp och stöd i skolan även om jag inte står för den kontakten. Hade jag tänkt ett steg till hade jag kunnat lista ut att Soc kontaktede skolan, men så långt hann jag inte så jag tackar för ditt svar :)

• Anonym (Föräldern)

Jo: Så jag skulle med andra ord kunna informera läraren och samtidigt be denne att inte nämna våra namn? Även om jag inte måste så känns det ju bra att kunna bidra med så mycket information som möjligt även till läraren som ju är en sån stor del av barnens vardag. Å andra sidan kommer ju inte informationen till Soc att vara mindre ingående så informationen kommer ju ändå att komma fram. Kanske är det t.o.m. så att läraren får tillgång till min anmälan? Hoppas!

• Anonym (s)
    Anonym (Föräldern) skrev 2015-10-14 19:09:48 följande:
    Jo: Så jag skulle med andra ord kunna informera läraren och samtidigt be denne att inte nämna våra namn? Även om jag inte måste så känns det ju bra att kunna bidra med så mycket information som möjligt även till läraren som ju är en sån stor del av barnens vardag. Å andra sidan kommer ju inte informationen till Soc att vara mindre ingående så informationen kommer ju ändå att komma fram. Kanske är det t.o.m. så att läraren får tillgång till min anmälan? Hoppas!
    Kanske du först kan maila läraren allmänt och fråga vad som gäller ifall du vill berätta något som ev leder till soc-anmälan från skolans sida. Kan de garantera dig anonymitet?
  • Anonym (Föräldern)

Tack, det var också ett bra tips "s"! ????

• Anonym (Fyll i anonym signatur)

Mailar du till kommunal skola så blir mailet allmän  handling och kan bara lämnas stoppas från att lämnas ut om det finns ett sekretesshinder. Om den anmälda vårdnadshavaren begär ut vem som mailat så är dennes intresse generellt starkare än ditt intresse av att vara anonym och du som källa röjs således.

Enklaste du kan göra är att anmäla till socialtjänsten och sen infomera läraren om att anmälan gjort. Då vet läraren att det är läge att hålla ett öga öppet utan att du behöver riskera att hängas ut.

• Anonym (?)

Enklaste är väl att skapa en NY helt anonym mail och maila från den?

Det är ju bara att förklara för läraren att du väljer att vara helt anonym för ditt barns skull.

• Anonym (Lärare)

Varför inte ringa kuratorn? Är det en privat skola är inte mall offentlig handling men däremot om skolan är kommunal.

Lärare har tystnadsplikt gentemot elever, men vi pratar inte vitt och brett om föräldrarna heller.

Svar på tråden Berätta om anonym orosanmälan i skolan, ej längre anonym?