• Anonym (Orolig)

Övernattning

Hej! Slänger ur mig en fråga här och hoppas på synpunkter.

Är ensamstående med 3 barn. Min minsta är en dotter på 6 månader. Jag har aldrig varit tillsammans med hennes pappa. Pappan ville inte vara delaktig under graviditeten. Nu när dottern är född vill han dock det,vilket är toppen. Han har träffat henne hos mig 2 timmar i veckan på två skilda dagar. På helgerna har han tagit med henne längre. Har funkat ok även om dottern naturligtvis har varit orolig efteråt då det blir ovant. Nu vill pappan ha henne 9-18 lördag och 9-18 söndag och därefter övernattning så snart som möjligt och detta trots att jag ammar. Familjerätten går också på hans linje. Förstå mig rätt, mitt mål är vöxelvist boende precis som pappans, men jag tycker det känns på tok för tidigt. Hon äter även på natten ännu. Kanske bara att lämna amningen och tillåta övernattning utan att fundera? Jag är glad att pappan vill, då jag var tveksam under graviditeten. Vill bara att det ska bli rätt och tryggt...

• Svar på tråden Övernattning
  • Anonym (....)

Det är klart att han snart kan börja ha långa dagar på helgen och att hon snart efter det kan börja övernatta. Kring 6 månaders ålder behövs inte nattmålet längre men man kan behöva se över övriga måltider. Barnet ska ju börja komplettera med annan mat för att barnet har behov av annat än bröstmjölk.

• Dockan

Bor han långt bort, eller kan du inte komma så hon får amma vid bestämda klockslag? Är ju bara under några månader just nu. Sen finns det de som ammar varannan vecka med större barn. :)

• fjanten

Är det möjligt att pumpa annars? Eller är det mest närhet och trygghet hon vill ha av bröstet på natten?

• Anonym (Orolig)
    fjanten skrev 2015-10-14 07:52:29 följande:

Är det möjligt att pumpa annars? Eller är det mest närhet och trygghet hon vill ha av bröstet på natten?

Helt klart närhet och trygghet. Och det är det även ofta dagtid känner jag då hon också äter gröt och älskar det. Är lite det jag är Olof för också då pappan funnits med i bilden så lite och kort tid...
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-14 08:55:38 följande:
    Helt klart närhet och trygghet. Och det är det även ofta dagtid känner jag då hon också äter gröt och älskar det. Är lite det jag är Olof för också då pappan funnits med i bilden så lite och kort tid...
    Du skriver att "nu när dottern är född vill han" och vad betyder det egentligen?

Hur tänker du att barnet ska kunna få en nära relation till honom om han inte får ha barnet mer?
  • Anonym (Jodå)
    fjanten skrev 2015-10-14 07:52:29 följande:

Då kan man ju lika gärna ge ersättning eftersom man behöver använda flaska vilket som!?
  • Påven Johanna

Det måste ju vara oerhört olustigt att låta någon man aldrig varit tillsammans med ta hand om det barn som tydligen blivit resultatet av åtminstone någon stund som tillbringats tillsammans. Vet du något alls om honom? Är han som han ska vara? Vet han något om dig?

• Anonym (asdf)

Vad bra att pappan blivit engagerad! Men han vill alltså ha barnet både lördag och söndag inklusive övernattning. Jag får ihop det till 33 timmar. Skulle aldrig gå med på något sådant upplägg. Du är ju ändå barnets primära anknytningsperson för tillfället och tycker det är tok för länge.

Jag skulle istället föreslå längre dagumgänge en gång i veckan samt övernattning en gång i veckan men inte ha de samtidigt. Det blir kortare men tätare umgängen vilket är bättre för barnet. Så småningom kan man såklart köra längre umgängen i sträck men jag skulle avvakta lite med det.

• Anonym (Orolig)
    Dockan skrev 2015-10-14 07:47:21 följande:

Bor han långt bort, eller kan du inte komma så hon får amma vid bestämda klockslag? Är ju bara under några månader just nu. Sen finns det de som ammar varannan vecka med större barn. :)

Tror inte pappan vill ha mig där alls när han har dottern. Han har oftast släkt och vänner med stor del av tiden och jag tror inte det uppskattas...
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (....) skrev 2015-10-14 08:59:33 följande:
    Du skriver att "nu när dottern är född vill han" och vad betyder det egentligen?

Hur tänker du att barnet ska kunna få en nära relation till honom om han inte får ha barnet mer?
    Läste du trådstarten? Målet för oss båda är växelvist. Men är upplägget ok vid 5 månader?
  • Anonym (Orolig)
    Påven Johanna skrev 2015-10-14 09:30:25 följande:

Det måste ju vara oerhört olustigt att låta någon man aldrig varit tillsammans med ta hand om det barn som tydligen blivit resultatet av åtminstone någon stund som tillbringats tillsammans. Vet du något alls om honom? Är han som han ska vara? Vet han något om dig?

Vet ytterst lite om varandra. Trodde vi skulle ha möjlighet att lära känna varandra under graviditet, men han hade nog inte riktigt förstått det hela då.

Han är 40+, lite av en partykille, iaf tidigare. Inga husdjur, inga barn, aldrig varit gift, sambo eller haft seriösa förhållanden. Otrolig rutinmänniska och pedant är väl ungefär det jag vet. Har även upptäckt nu att han inte är riktigt ärlig med hur sonen hittills mått hos honom heller, lite bättre än vad det visar sig ibland liksom...
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-14 11:06:36 följande:
    Läste du trådstarten? Målet för oss båda är växelvist. Men är upplägget ok vid 5 månader?
    Jag läste trådstarten och frågar hur länge han har haft umgänge.

Han borde träffa barnet oftare om man ska gå efter ålder.
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-14 11:11:18 följande:
    Vet ytterst lite om varandra. Trodde vi skulle ha möjlighet att lära känna varandra under graviditet, men han hade nog inte riktigt förstått det hela då.

Han är 40+, lite av en partykille, iaf tidigare. Inga husdjur, inga barn, aldrig varit gift, sambo eller haft seriösa förhållanden. Otrolig rutinmänniska och pedant är väl ungefär det jag vet. Har även upptäckt nu att han inte är riktigt ärlig med hur sonen hittills mått hos honom heller, lite bättre än vad det visar sig ibland liksom...
    Nu är han pappa. Spelar väl ingen roll om han gillar att gå på fest när han inte har barnet?

Vad är det som han inte har varit ärlig med enligt dig och hur i hela fridens namn vet du det om barnet har varit ensam med pappan?
  • No Logo

Var är protesterna från alla som brukar tycka att man inte kan låta mormor vara barnvakt en kväll förrän barnet är minst 2 år? Visserligen är det här barnets pappa, men inte en pappa som barnet haft chans att tillbringa tillräckligt med tid med för att skapa en trygg anknytning. Om pappan bara träffat dottern 2 timmar i veckan + lite längre ibland på helgerna så är hon troligtvis inte redo för steget till att han ska ha henne själv så länge eller övernattningar. Jättebra att det är målet, men det måste få ta den tid dottern behöver genom att successivt utöka umgänget - och vid den tidpunkten är säkert inte amningen ett problem längre.

• Anonym (??)
    Anonym (....) skrev 2015-10-14 07:41:38 följande:

Det är klart att han snart kan börja ha långa dagar på helgen och att hon snart efter det kan börja övernatta. Kring 6 månaders ålder behövs inte nattmålet längre men man kan behöva se över övriga måltider. Barnet ska ju börja komplettera med annan mat för att barnet har behov av annat än bröstmjölk.

Har du en länk på påståendet att barnet inte behöver nattmål efter 6 mån?
    På bvc sa barnläkaren att det är helt normalt att barnet behöver mat nattetid upp till ett år.
  • Anonym (....)
    Anonym (??) skrev 2015-10-14 13:26:50 följande:
    Har du en länk på påståendet att barnet inte behöver nattmål efter 6 mån?
    På bvc sa barnläkaren att det är helt normalt att barnet behöver mat nattetid upp till ett år.
    Det finns många länkar om det. Hur tänker du att barnet ska bli trygg med pappan med ett så begränsat umgänge som det är idag?

www.vgregion.se/upload/Prim%C3%A4rv%C3%A5rden%20G%C3%B6teborg/MBHV/BHV/Metodbok/S%C3%B6mn/informationsmaterial%20sm%C3%A5%20barn%20och%20s%C3%B6mn%202010.pdf

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Allmant/Hur-borjar-somnproblem-/
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (....) skrev 2015-10-14 13:34:14 följande:
    Det finns många länkar om det. Hur tänker du att barnet ska bli trygg med pappan med ett så begränsat umgänge som det är idag?

www.vgregion.se/upload/Prim%C3%A4rv%C3%A5rden%20G%C3%B6teborg/MBHV/BHV/Metodbok/S%C3%B6mn/informationsmaterial%20sm%C3%A5%20barn%20och%20s%C3%B6mn%202010.pdf

www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Allmant/Hur-borjar-somnproblem-/
    Det är pappan som själv valt sitt umgänge både vad gäller dagar och tider.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-14 14:37:58 följande:

Det är pappan som själv valt sitt umgänge både vad gäller dagar och tider.

Men du har väl förhoppningsvis någon sorts möjlighet att påverka umgängets utformning.

Det brukar sägas att spädbarn behöver täta och korta umgängen. Att de ska vara täta beror på att spädbarn dels har kort minne och dels behöver kontinuitet i kontakten för att känna sig trygga. Att de ska vara korta beror på att de inte ska separeras från sin primära anknytningsperson (dig i det här fallet) för långa perioder eftersom det är känslomässigt stressande för dem.

Ju "bättre" anknytning ert barn har till pappan desto längre umgängen klarar hen av utan att ta skada. Av den anledningen brukar det rekommenderas en successiv upptrappning av umgänget (som då måste ske ofta och regelbundet).

Utan att vara någon expert så borde pappan träffa sitt barn åtminstone varannan dag en period innan några övernattningar.

Lite tveksam till hur jag själv skulle tänka kring övernattningar om jag var i samma situation. Skulle förmodligen i alla fall inte acceptera umgängen längre än 12 timmar och då först efter en upptrappning av umgänget under en tid.
Svar på tråden Övernattning