• Anonym (Frågande)

ivf frågor

Hejsan. Jag ska ev göra ett embryo återförande i ostimulerad cykel till veckan.

Jag har levt som vanligt fram tills nu. Rökt druckit lite vin äter allt tränar städar jobbar heltid mm..... Kan man göra de ända fram ? Eller ska man undvika något.? Skulle självklart aldrig röka dricka vin eller ta mediciner efter åt !!!

Hur ska man va ? Varför ska man undvika vissa saker etc ? Svara gärna. Jag börjar må illa av oro. :(

• Svar på tråden ivf frågor
  • Anonym (vecka 24)

Jag levde precis som vanligt. Det var efter återinförandet jag vilade. O vi lyckades på första försöket :) Så orora dig inte!! Har nog ingenting med att göra hur man lever precis innan. O Lycka till nu! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Frågande)

Hur levde du då ? :) grattis !!

• Cyanea

Rekommendationen för de som blir gravida på egen hand är ju att sluta med sådant när de plussat. Även om du vet om att du får ett embryo i livmodern så har du ju inte plussat. Du kommer inte att ha någon blodförbindelse till barnet än på ett tag, så det är lugnt :) 

Jag har gjort 4 återföranden (ett färskt och tre frysta). De första två gångerna levde jag helt rent och tänkte på allt jag gjorde, t.ex. ansträngde mig inte för hårt, motionerade lagom, stressade minimalt etc. De gick inte vägen. De sista två har jag bara levt på som vanligt, båda gångerna plussade jag (dock blev första plusset tidigt missfall).

Jag menar absolut inte att jag blev gravid på grund av att jag levde som vanligt, det tror jag inte ens själv på, utan vill bara säga att det förmodligen inte spelar någon större roll i det skedet. Jag har dock inte druckit alkohol i nära anslutning till något försök, men det är väl det enda jag uteslutit eller ändrat. 

Du kan inte göra en enda sak för att förbättra chanserna att det lyckas (mer än uppenbara saker som vissa mediciner, droger m.m.), för det har enbart med embryot att göra. Duger det, så duger det, annars åker det ut igen. Vad jag tycker att du ska göra är att ta hand om dig själv, för det är du som far illa när du är orolig. Sköt om dig, gör saker du tycker om, ät saker du tycker är goda (kanske passa på att äta mögelost och kallskuret? ;) ). 

Fråga gärna om det är något du undrar över, och stort lycka till! 

• Anonym (vecka 24)
    Anonym (Frågande) skrev 2015-10-12 21:27:02 följande:
    Hur levde du då ? :) grattis !!

Jobbade heltid (har ett fysiskt tungt jobb), gick på promenader ( tränar inte mer än så), käkade all mat som vi brukar äta, rökte tom några cigg, drack massa kaffe varje dag, drack läsk osv..Som vanligt men ingen alkohol då jag inte dricker speciellt mycket i vanliga fall. Så fram till dagen vi gjode återinförandet så tänkte jag inte så mycket, men efteråt så låg jag i sängen i 4-5 dagar, hade rätt ont och hade tagit semester i samma veva så jag kunde slöa med gott samvete :)
    Tusen tack! Är nu i vecka 24 och lyckligare än någonsinGravid{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Frågande)

Åh tack för era svar. Känns bra att höra.
    Jag har sån oro för detta nu !! Kanske inte klarar upptiningen :( vad gör man då. Har inte råd med mer sen... Känna i hjärtat...

Jag röker ju, dricker vin då och då. Tränar , och är en allmänt stressad människa. Så har ångest för det. Tänk om min livstil inte är bra. Får hoppas de har med bara embryot att göra .......

• Cyanea
    Anonym (Frågande) skrev 2015-10-13 17:10:43 följande:

Åh tack för era svar. Känns bra att höra.
    Jag har sån oro för detta nu !! Kanske inte klarar upptiningen :( vad gör man då. Har inte råd med mer sen... Känna i hjärtat...

Jag röker ju, dricker vin då och då. Tränar , och är en allmänt stressad människa. Så har ångest för det. Tänk om min livstil inte är bra. Får hoppas de har med bara embryot att göra .......

Hur många har du kvar i frysen? Är det bara ett ägg kvar? Jag har bara haft ett som inte klarat upptining (av 7), de brukar vara bra på att tina :) 

Kör ni inte IVF via landstinget? Eller är det sista försöket? På vårt landsting får man tre plock med 4 återföringar per plock. 

Med tanke på vilka andra människor som blir gravida till höger och vänster tror jag att livsstilen är minsta problemet ;) Drogberoende, tungt medicinerade och människor i svält och krig kan bli gravida utan att kroppen "stöter ut det". Så oroa dig inte, du gör alldeles tillräckligt. 
  • Anonym (Frågande)

Har ett kvar. Men barn sedan innan. 6 år :) så därav betala själva ! Nej precis !! Du har rätt :)
    Ett klarade inte upptiningen sist. :(

• Anonym (Frågande)

Blir mer nervös för var dag :(

• Anonym (...)

Vad jag har läst om ivf så minskar ju chanserna att bli gravid ganska mycket om man röker, så hade jag varit du hade jag slutat med omgående.

Men resten är inga problem :) så länge du inte hinkar vin flera gånger i veckan och bara springer runt pga av stress.

Det ÄR stressigt att genomgå ivf, så lite stress är ingen fara.

Lycka till

• IVFjustnu

Ni som har plussat på IVF hur gamla är ni och hur många försök har ni gjort? Jag och min sambo ska göra vår första IVF nu i början av nov och jag är 31 år. 
    Tacksam för svar!! 

• Cyanea

Både jag och maken är 28 år. Jag var dock 27 när jag plussade. Vilket försök, ja det beror lite på ;) Första försöket säger kliniken eftersom det var ett embryo från första äggplocket. Sen gjorde vi totalt 4 återföranden, först ett färskt som inte tog sig, sedan två frysta varav den andra av dem gav plus men blev tidigt MF. På tredje frysen blev dottern till (jag är i v. 27 nu). 

Spännande att ni börjar med IVF snart! Hoppas att allt går bra för er :) Det är bara att fråga om det är något du undrar över. 

• IVFjustnu

Just nu vill jag bara komma igång och få det gjort, vi har fått vänta och vänta och vänta.. gör genom landsting och dessa köer. Vi började med insemination men det tog sig inte (2st) Dock har jag tidigare gjort inseminationsförsök i Danmark som heller inte tagit sig så därav direkt till IVF. 
    Men innan vi kunde börja på ivf skulle dom ha möte om oss och bara det tog väl ca 1 1/2 månad.. suck. Men men nu är det igång nu väntar vi bara på att min mens ska komma sen är det bara och börja :) Nu måste det bara lyckas! Tack för snabbt svar! 

• Cyanea

Känner igen det där... Det tar verkligen tid med IVF. Men jag tror att det är väntan väl värd. 

Det är en spännande resa, eller det tyckte i alla fall jag. Det kändes för första gången som att vi kunde försöka på riktigt. Våra chanser på egen hand är nära noll men med IVF har vi plussat hälften av gångerna :) Bra prognos, tycker jag. Har ni någon diagnos? 

Har du förresten kikat i forumet "Svårt att få barn"? Där finns fler likasinnade, och du har förmodligen större chans att få fler svar där :)

Håller tummarna för att din mens snart kommer igång snart :) 

• Unaangelita
    IVFjustnu skrev 2015-10-29 18:34:50 följande:
    Ni som har plussat på IVF hur gamla är ni och hur många försök har ni gjort? Jag och min sambo ska göra vår första IVF nu i början av nov och jag är 31 år. 
    Tacksam för svar!! 
    Jag var 32 år, mina sambo 29 år och vi lyckades på första försöket (är gravid i vecka 27 nu). "Vårt fel" är att jag har Pcos och mannen lite för slöa simmare.

Men man ska inte jämföra sig så mycket med andra (lättare sagt än gjort..Trust me) utan det är olika från person till person.
    Stort lycka till nu! Det finns en IVF-grupp på Facebok som är väldigt bra också!
Svar på tråden ivf frågor