• SHErlandsson

Hur hade ni gjort?

Nu behöver jag hjälp i form av goda råd och smarta tips!

Min dotter på dryga 6 månader vill absolut inte äta något annat än sin mjölkfria ersättning... Hennes dag ser ut ungefär så här:

7:00 180 ml ersättning

10:30 Smakis av gröt ( 1/4 dl vatten) å fruktpure samt 150 ml ersättning

14:00 180 ml ersättning

17:00 Smakis av lagad mat å fruktpure samt 120 ml ersättning

19:00 Smakis av välling samt 180 ml ersättning.

Natten 150 ml ersättning

Gröten äter hon max hälften, vällingen kanske 20 ml och maten är 2 isbitar som aldrig äta upp... Är rädd att jag ger för lite mat och för mkt ersättning, men inte kan väl de få skedarna gröt å mat ersätta ett mål?

Så tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur hade ni gjort?
  • Natulcien

Min son åt inte mer fast föda än så när han var 6 månadet heller. Mindre snarare. Han åt nån/några teskedar av lagat mat till lunch och resten ammades han. Jag såg inte det som något konstigt. Man börjar ju med smakportioner i den åldern och de behöver ju lite tid på sig att vänja sig. Ta det lugnt, du. Glad

• Ego Lovers

Ge henne bara ersättning. Tungan är egentligen inte mogen för att föra maten ner i svalget vid sex månaders ålder. Det brukar komma vid 8-9 månaders ålder. Du kan ge smakis hela tiden dvs lite på fingret av allt ni äter egentligen för att ge så många smakupplevelser som möjligt. Men som sagt, att föra maten ner till svalget med tungan är inte utvecklat ännu utan det är enbart sugreflexen som fungerar

Svar på tråden Hur hade ni gjort?