• mariacamilla

Tonårsdotter

Jag behöver råd om min tonårsdotter som inte accepterar min nya man. Han är omtänksam kärleksfull och vi trivs jättebra tillsammans, vi har hållet ihop i 10 månader snart. Problemet är min dotter som inte tycker om honom, " han kommer aldrig in i mitt liv " har hon sagt. Hon är 16 år och väldigt egoistisk i vissa lägen, men himla rolig glad och go annars, men inte när han är i närheten. När jag försöker prata med henne om det här blir hon sur och säger att hon inte bryr sig. Är det någon som har varit i samma situation och hur gjorde ni ?

• Svar på tråden Tonårsdotter
  • vadhontycker

Vad hon tycker om honom har ingen betydelse så länge han inte är ett svin förstås men det verkar han inte vara.

Ställ henne frågan; vill du inte att jag ska vara lycklig?

Man kan inte tycka om alla jag är inte alltid så förtjust i mina styvföräldrar främst min mammas nya man. Jag tycker han är dryg och tråkig men den perfekta mannen för min mamma.

Vet du varför hon inte tycker om honom?

Jag tycker att hon får finna sig i att han finns i ditt liv och indirekt i hennes så länge hon bor hemma. Jag tycker med respekt för henne kan ni vänta med att flytta ihop tills hon har tagit studenten. Sen är det upp till henne om hon vill bo kvar trots att han flyttar in eller flyttar med till hans eller ett nytt boende. Gillar hon inte läget så får hon flytta hemifrån.

Ibland så krävs det tuff kärlek. som du säger är man ofta en stor egoist som tonåring men man blir klokare med tiden. Det är inte heller så lätt att prata med tonåringar men jag tycker det är viktigt att du gör det. Berätta vad han betyder för dig och hur han får dig att må och samtidigt då fråga varför hon inte gillar honom. Bli inte arg vad anledningen än är. det kan vara så att anledningen för henne är svår att säga, var det nyligen du å hennes pappa gick isär? Tonåringar speciellt tjejer är experter på att märka ord så fundera på vad och hur du ska säga sakerna och låt dig inte luras av hennes taktiker med att manipulera dig.

Om det var ganska nyligen du och henes pappa gick isär eller om han har gått bort så har många barn ofta svårt när den andra skaffar en ny. Det kan även vara så att du inte tycker det var nyligen men din dotter kanske gör det. Förändringar är svåra och hon kan vara orolig över om hon måste flytta etc. så berätta även om vad du har för framtida planer med din nya partner och att hon får vara delaktig i att bestämma det som påverkar henne tex byta stad om ni ska flytta ihop. Det kan också vara att hon känner sig utanför/avundsjuk för att hon tidigare hade hela din uppmärksamhet men måste nu dela. Lite som att få ett till syskon. Hitta på nåt kul med henne, något hon skulle gilla. kanske ansiktsbehandling ? Visa att du finns där även om du har en ny partner och är nyförälskad.

• Anonym (Hmmm)

Antagligen så tycker hon att han tar hennes papaps plats eller försöker. Hon ser ju honom inte på samma sätt som du gär och det måste du förstå. Att skuldbelägga ocj säga - vill du inte att JAG ska vara lycklig ska man nog inte göra. Du måste inkludera henne i eran realtion. Det tar tid att vänja sig och hon är ju i tonåren nu så det är ju säkert mycket trots.. Kom han in snabbt i era liv ellee fick hon "vänja" sig? Svårt att ta till sig någon ny familjemedlem om det går för fort och om man känner att du lägger mer energi på honom än på din dotter (säger ibte att det är så) men din dotter har ju uppenbart inte samma syn som du. Prata med henne pch fråga henne vad som gör att hon inte vill acceptera osv. Hitta på saker du ensam med henne är väldigt viktigt så han ubte är med jämt. Prata med henne själv om det här osv. (Om du inte nu redan gör det). Han ska inte tvinga sig in i hennes liv men självklart måste du vara lycklig men det måste lösas så hon förstår dig pcj du förstår henne annars kmr hon nog dra sig längre bort från dig och gilla hobom mindre och mindre.

• Anonym (Tonårsflicka)

Jag är 14 & vet ju inte vad din dotter har för relation till sin pappa eller ifall hon endast har dig. Du är den största delen av din dotters liv & jag tror att om hon känner som mig att man är rädd att sin mamma ska försvinna eller att man ska få mindre uppmärksamhet,eller bli mindre älskad. Du ändras inge som person när du är med mannen?

Min mamma kan göra mig jätte osäker när hon är med vissa människor.

Sen har jag en viss erfarenhet av män är elaka,& jag är rädd att min mamma ska bli lika ledsen som hon var med min pappa,eller att mamma hittar någon ny & bråkar mycket med den eller träffar ny & istället för att ägna tid åt mig endast vara med den killen.

Man är antagligen rädd & osäker.

Svar på tråden Tonårsdotter